بهترین روش درمان گرفتگی صدا چیست؟ علائم، علت و راه‌کارهای درمان

بهترین روش درمان گرفتگی صدا چیست

بهترین درمان گرفتگی صدا چیست؟ علائم، علل و درمان

عطسه یکی از اولین و بارزترین علائم آنفولانزا است و علاوه بر این، آن را در بعضی از بیماری های دیگر نیز می‌توان مشاهده نمود. اگر صدای ما از نظر لحن، زیر و بمی، تن صدا و سایر ویژگی ها از حالت عادی خود خارج شود، احتمالاً نوعی «اختلال صدا» داریم. از آنجایی که گفتار راه ارتباط ما با جهان است و گفتار ما باید به بهترین حالت شنیده شود، شناخت و شناسایی علل اختلال در آن مهم است.

در این مقاله به بررسی چند علت گرفتگی صدا می پردازیم و روش های درمان هر کدام را به اختصار بیان می کنیم. اگر علائمی دارید که شما را نگران می کند، استفاده از یک مجله پزشکی و خواندن این مقاله احتمالا کمک کننده خواهد بود.

بهترین روش درمان گرفتگی صدا چیست
روشهای درمان گرفتگی صدا چیست؟

گرفتگی صدا چیست؟

گرفتگی صدا یا نارسایی صدایی وضعیتی است که در آن صدا به نظر می رسد سرسخت، شکسته و غیر عادی است. وقتی با صدای آهسته صحبت می کنید، به نظر می رسد که در حال نفس کشیدن هستید. حجم و تن صدا نیز تغییر می کند و تلفظ هر کلمه دشوار است. گرفتگی صدا به عنوان «تکلم نامفهوم» در نظر گرفته می شود.

علائم گرفتگی صدا

اگر صدای شما با حالت عادی خود متفاوت است و در صحبت کردن و صاف نگه داشتن گلوی خود مشکل دارید، ممکن است متوجه این علائم نیز شوید:

لرزش صدا

صدای شما ضخیم تر می شود (در موارد شدید، این می تواند باعث گرفتگی صدا شود)

افسردگی و ناتوانی در صحبت کردن

صدا ضعیف و شبیه زمزمه است

نفس کشیدن

صداهای ملایم یا بلندتر

صدای غیر معمول

اگر این علائم ظاهر شد، با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

اگر گرفتگی صدا بیش از چند روز ادامه داشت یا علت آن را پیدا نکردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت گرفتگی صدا مشخص شود و به درمان گرفتگی صدا اقدام کند.

درمان گرفتگی صدا
مراقبت های پزشکی می تواند به تسریع روند درمان گرفتگی صدا کمک کند

گرفتگی صدا می تواند نشانه آلرژی، سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد

بسیاری از بیمارانی که برای گرفتگی صدا درمان می شوند، از سرماخوردگی و مشکلات مشابه رنج می برند. هنگامی که مبتلا به سرماخوردگی شدید می شود، تارهای صوتی متورم می شوند و تورم ادامه دار منجر به مشکلی به نام “لارنژیت” یا التهاب گلو می شود. هنگامی که سرماخوردگی یا آلرژی باعث سرفه می شود، در واقع فشار زیادی به گلو و حنجره خود وارد می کنید و تارهای صوتی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر لارنژیت درمان نشود، می‌تواند برای مدت طولانی بر صدای شما تأثیر بگذارد و در موارد شدید می‌تواند بر توانایی صحبت کردن یا آواز خواندن تأثیر بگذارد. اغلب علت گرفتگی صدا در کودکان چیزی جز سرماخوردگی نیست.

فلج یا ضعف تارهای صوتی باعث گرفتگی صدا می شود

تارهای صوتی ، مانند سایر بافت ها و اندام های بدن ، می توانند ضعیف یا کاملاً ناتوان باشند. دلایل این مشکل برخی از بیماری های ویروسی یا آسیب عصبی در حین عمل ، به دلیل سکته مغزی یا به دلیل سرطان است. اگر یک یا هر دو سیم آواز شما ضعیف باشد ، تنفس دشوار می شود و به نفس نفس زدن می افتید. گفتار درمانی و جراحی می تواند به حل این مشکل کمک کند.

رشد بافت اضافی به تارهای صوتی فشار وارد می کند

در برخی افراد، بافت اضافی روی تارهای صوتی گلو رشد می کند (به دلایل مختلف) و در عملکرد طبیعی آنها اختلال ایجاد می کند. این رشد غیر طبیعی می تواند باعث ایجاد کیست های پر از مایع، برجستگی های زگیل مانند (پاپیلوم) یا گره شود. اما دقیقا چه چیزی باعث ایجاد بافت اضافی می شود؟ این بافت می تواند بخشی از بافت آسیب دیده (و نه ترمیم شده) خود گلو، یک اسکار یا پولیپ یا حتی چیزی به نام تار عنکبوت باشد. سرطان گلو و حفره دهان نیز باعث ایجاد بافت اضافی و در نتیجه گرفتگی صدا و اختلال در گفتار می شود.

درمان گرفتگی صدا
روش های مختلف درمان گرفتگی صدا

صدای خشن می تواند ناشی از مشکلات عصبی یا مشکلات هورمونی باشد

برخی از بیماری ها بر اعصابی که تارهای صوتی را کنترل می کنند تأثیر می گذارد. اینها شامل ام اس، میاستنی گراویس (ضعف شدید عضلانی)، بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی و هانتینگتون است. همچنین گاهی اوقات جراحی یا التهاب حنجره باعث آسیب دائمی به تارهای صوتی می شود. اختلال در هورمون های تیروئید، هورمون های مردانه و زنانه و هورمون های رشد نیز باعث اختلالات صدا می شود.

استفاده نادرست از صدا باعث خفه شدن آن و آسیب دیدن آن می شود.

گفتار غیر طبیعی باعث گرفتگی صدا می شود. مثلاً اگر شخصی بیش از حد معمول صحبت کند، بیشتر فریاد بزند، شدیدتر سرفه کند و … این موارد باعث ایجاد برآمدگی و التهاب در تارهای صوتی انسان می شود و لحن را تغییر می دهد. گاهی اوقات تارهای صوتی ممکن است پاره شود، خونریزی کند که در این صورت صدای انسان از بین می رود. برای درمان گرفتگی صدا لازم است از فریاد زدن های متوالی و سرفه های مداوم پرهیز کرد.

بسیاری از سیگاری ها صدای خشن دارند

عادت به سیگار کشیدن، اگر طولانی و مداوم باشد، بر صدا تأثیر می گذارد. این اثر در واقع نوعی رشد بیش از حد بافت روی تارهای صوتی است که ضخیم و سفت است (شرایطی که ما آن را کوردیت پولیپوید می نامیم). صدای این افراد بلند است. در واقع، اگر پولیپ تارهای صوتی ایجاد شود، می تواند راه هوایی را مسدود کرده و در تنفس فرد اختلال ایجاد کند. برای درمان گرفتگی صدا سیگار و دخانیات را ترک نمائید.

درمان گرفتگی صدا
تشخیص علت بیماری جهت درمان گرفتگی صدا

روش تعیین زبری

قبل از شروع درمان ابتدا باید علت گرفتگی صدای هر فرد مشخص شود. در بسیاری از موارد تنها با مشاهده علائم خارجی می توان علت اصلی را مشخص کرد، اما گاهی اوقات پیچیده تر است. راه های مختلف برای تشخیص علت گرفتگی صدا عبارتند از:

لارینژوسکوپی. دو نوع از این روش وجود دارد: غیر مستقیم و فیبر نوری. در لارینژوسکوپی غیرمستقیم، پزشک آینه کوچکی را در پشت گلو نگه می‌دارد و چراغ قوه را روی آن می‌تاباند تا موقعیت دقیق تارهای صوتی را ببیند. در حین لارینژوسکوپی فیبر نوری، یک پروب کوچک با یک نور داخلی از طریق بینی و داخل گلو وارد می شود.

الکترومیوگرافی لارنژیال: یک آزمایش ویژه که فعالیت الکتریکی عضلات گلو را اندازه گیری می کند. در این روش، یک سوزن بسیار نازک متصل به یک حسگر کامپیوتری به عضلات خاصی در گردن وارد می شود تا مشکلات عصبی در این ناحیه بررسی شود.

تصویربرداری: MRI و سایر تکنیک‌های تصویربرداری می‌توانند به وضوح بافت‌های گلو (و اطراف تارهای صوتی) را نشان دهند و به پزشک در تشخیص کمک کنند.

صدا درمانی

برای تشخیص و درمان گرفتگی صدا باید تاریخچه پزشکی و سبک زندگی هر فرد به دقت بررسی شود. در این صورت، پزشک می تواند بفهمد که چرا تارهای صوتی مشکل دارد و برای بازگرداندن صدا به حالت عادی چه دارو یا درمان لازم است. برخی از داروهای موجود در این بخش را بخوانید:

درمان گرفتگی صدا بر اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا: وقتی این گرفتگی در اثر سرماخوردگی، آلرژی یا بیماری‌های مشابه باشد، با داروها و مکمل‌های عادی این بیماری‌ها رفع می‌شود. همچنین خیلی از افراد برای بهتر شدن صدایشان ترکیباتی از عسل و آبلیمو با آب گرم را مصرف می‌کنند (که فقط در موارد خفیف مفید هستند). همچنین خوردن یک قاشق عسل در روز، یک روش سنتی درمان گرفتگی صدا محسوب می‎شود.

درمان گرفتگی صدا یا احتقان ناشی از خونریزی تارهای صوتی: این نوع گرفتگی ها باید فوراً درمان شوند. اگر خونریزی به دلیل خونریزی از شریان های مجاور باشد، عملی به نام میکرولارینژوسکوپی انجام می شود. اگر خونریزی موضعی باشد و شدید نباشد، پزشکان استراحت کامل (بدون صحبت) را توصیه می کنند تا خونریزی دوباره جذب شود.

درمان گرفتگی صدا
ویدیو لارنگوسکوپ و تاثیر آن در تشخیص علت و درمان گرفتگی صدا

درمان صدای خشن برای افراد سیگاری: اگر سیگار می کشید و دچار گرفتگی صدا شده اید برای جلوگیری از گرفتگی صدا باید همین الان برای ترک سیگار و دخانیات برنامه ریزی کنید. مقدار زیادی آب بنوشید و در طول فرآیند ترک، هیدراته بمانید. این کار تارهای صوتی را نرم نگه می دارد و به بهبود آنها سرعت می بخشد. اگر صدای شما هنوز تغییر نکرده است، برای جلوگیری از گرفتگی صدا، تعداد سیگارهای مصرفی در روز را کاهش دهید.

درمان گرفتگی صدا ناشی از ضعف: ضعف و فلج تارهای صوتی گاهی خود به خود و به دلیل رفع علل ایجاد کننده بر طرف می شود. پزشکان روش های دیگری مانند گفتار درمانی (بازگرداندن ارتباط بین زبان و ذهن)، جراحی و تمرینات صوتی مختلف را نیز تجویز می کنند.

درمان گرفتگی صدا ناشی از تشنج های ناشی از مشکلات عصبی و هورمونی: هورمون درمانی و دارو تاثیر بسیار خوبی در رفع تشنج های هورمونی و عصبی دارد. پزشک متخصص شما پس از چندین آزمایش (آزمایش خون یا عضله) مشکل را پیدا می کند و سپس برای بازگرداندن سطح هورمون به حالت طبیعی، دارویی تجویز می کند. حتی با فیزیوتراپی و دارو، مشکلات عصبی گلو و حنجره تا حد زیادی قابل حل است. و برای اطمینان بیشتر، می توانید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه سوالاتی را از پزشک خود بپرسیم؟

اگر گرفتگی صدا ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک جهت درمان گرفتگی صدا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و همچنین اختلال در عملکرد سایر داروها شوند.

همچنین از پزشک خود در مورد محدودیت های غذایی در طول دوره نقاهت درمان گرفتگی صدا سوال کنید. برخی از میوه های ترش، چای و قهوه می توانند باعث خشکی گلو و البته گلودرد شوند. با کمک یک مرکز پزشکی می توانید جهت تشخیص و درمان گرفتگی صدا اقدام نموده و از سلامتی خود لذت ببرید.

در صورت نیاز به خدمات شنوایی سنجی و تجویز سمعک در تهران با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *