علت سرگیجه شبانه و درمان آن

علت سرگیجه شبانه و راههای درمان آن

سرگیجه شبانه می تواند باعث ایجاد ترس و اضطراب در فرد شود و دانستن علل و روش های درمان آن بسیار مهم است.

در این متن از شنوا طب قصد داریم علت سرگیجه شبانه و راههای درمان علمی ، منطقی و دائمی آن را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید:

بسیاری از افراد هنگام خواب احساس سرگیجه می کنند و از ترس اینکه خدای ناکرده موقع خواب دچار سکته های مغزی و یا قلبی شوند دچار استرس زیادی میشوند در حالی که همین استرس میتواند شرایط را وخیم تر کند و عوارض شدیدتری دچار فرد شود.

علت سرگیجه شبانه و راههای درمان آن

علت سرگیجه شبانه و راههای درمان آن چیست؟

اگر وقتی ایستاده اید احساس می کنید اتاق در حال چرخش است، سرگیجه است. افرادی که این عارضه را تجربه می کنند ممکن است این حس را برای چند دقیقه، چند ساعت و گاهی حتی چند روز احساس کنند. از آنجایی که علائم آن می تواند با کم خوابی ایجاد شود، در این مقاله نکات و تکنیک هایی را در مورد نحوه خواب راحت با سرگیجه ارائه کرده ایم که به کاهش علائم بیماری کمک می کند.

اما قبل از صحبت در مورد سرگیجه شبانه بهتر است به طور کلی مشکل را معرفی کنیم و انواع و علل مختلف آن را بررسی کنیم.

سرگیجه شبانه چیست؟

سرگیجه عبارت است از هرج و مرج، از دست دادن تعادل، یا احساس اینکه اتاق در حال حرکت است، زمانی که فرد ساکن ایستاده یا به آرامی حرکت می کند یا در حالت خوابیده باشد ممکن است سرگیجه اتفاق بیفتد.

اگرچه این تهدیدی برای زندگی نیست، اما می تواند بسیار ناراحت کننده و نشان دهنده مشکلات خطرناکتری باشد. از سوی دیگر، اگر هنگام رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا ورزش اتفاق بیفتد، می تواند باعث آسیب جدی به افراد یا دیگران شود. سرگیجه شبانه علاوه بر احساس گیجی، می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. چون فرد به صورت دراز کش خوابیده و محتویات معده و دستگاه گوارش سریعتر می تواند برگشت کند.

چون سرگیجه شبانه با درصد احتمال بالا نشان دهنده مشکلات گوش همچون عفونت گوش یا منییر یا وجود تومور در گوش باشد بهتر است اول به یک شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید که ما در شهر تهران کلینیک شنواطب را پیشنهاد می کنیم اگر نیاز به مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی باشد این کلینیک شما را به بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی معرفی خواهد کرد.

علت سرگیجه شبانه و راههای درمان آن

چه چیزی باعث سرگیجه می شود؟

برخی از افراد هنگام نگاه کردن از ارتفاع به پایین احساس سرگیجه یا سبکی سر می کنند که مشکل جدی نیست، اما به عنوان سرگیجه در حالت عادی، مشکل می تواند ناشی از گوش داخلی شما باشد. این مشکل می تواند مربوط به عفونت ویروسی، آسیب قبلی به سر، یا چیزی به نام سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم یا BPPV باشد که در این باره صحبت خواهیم کرد.

گوش داخلی شما تعادل را حفظ می کند، بنابر این اگر چیزی در عملکرد طبیعی آن اختلال ایجاد کند، علائم سرگیجه و از دست دادن تعادل ظاهر می شود. لازم به ذکر است که موضوع سرگیجه را نه به عنوان یک بیماری، بلکه به عنوان یک علامت از بیماری های دیگر ذکر کردیم.

حالت حمله ای سرگیجه

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از دلایل سرگیجه، وضعیتی به نام BPPV است. به این مشکل سنگ گوش نیز می گویند. سنگ گوش ذرات کوچک کلسیمی هستند که در داخل گوش شما جمع شده اند. وقتی حرکت می کنند باعث احساس سرگیجه می شوند.

راههای درمان سرگیجه شبانه

سرگیجه ناشی از بیماری منییر

یکی دیگر از علل بالقوه سرگیجه شبانه، بیماری منییر است. برخلاف مشکل قبلی که ناشی از تجمع مواد جامد است، سندرم منییر به دلیل تجمع مایعات ایجاد می شود که باعث تغییر فشار در گوش می شود. و هنگامی که جهت خوابیدن تغییر وضعییت می دهیم حرکت مایعات در گوش باعث ایجاد سرگیجه میشود.

بیماری منیر معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود و معمولاً باعث کاهش شنوایی می‌شود. این بیماری همچنین باعث وزوز گوش می شود، بنابراین صدای زنگ در گوش خود خواهید شنید.

عفونت گوش داخلی

عفونت ویروسی می تواند علائم سرگیجه را ایجاد کند. این عفونت باعث التهاب اعصاب گوش داخلی می شود که علائم سرگیجه را ایجاد می کند. قسمت عفونی گوش داخلی لابیرنیت نامیده می شود، بنابراین عفونت گوش داخلی لابیرنتیت نامیده می شود.

اغلب، آبسه گوش داخلی پس از سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی ظاهر می شود. با این حال، دلایل بسیار دیگری مانند ضربه به سر، آلرژی، سوء مصرف الکل، عفونت باکتریایی، وجود تومور در گوش میانی یا مصرف دوزهای بالای آسپرین وجود داردکه می تواند باعث بروز سرگیجه شبانه شود.

سایر علل سرگیجه

دلایل دیگری نیز وجود دارد، از جمله تومورهای مغزی و سکته مغزی. این جدی تر است و باید مستقیماً توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

بررسی علل سرگیجه شبانه و راههای درمان آن

نکاتی برای افرادی که از سرگیجه شبانه رنج می برند

نداشتن خواب کافی می تواند تکرار این مشکل را افزایش دهد. خواب کامل و آرامش بخش شبانه باعث کاهش سرگیجه شبانه می شود. علاوه بر این، خوابیدن در موقعیت اشتباه مثل خودرو و یا کشتی در حال حرکت و لرزش شدید می تواند باعث سرگیجه شبانه شود.

توصیه های قبل از خوابیدن

از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید: غذاهای تند فرآیند گوارش را مختل کرده و خواب شبانه را سخت می کند. چند ساعت قبل از خواب غذاهای سبک بخورید.

از نگاه کردن به صفحه نمایش پرنور پرهیز کنید: نور تلویزیون یا تلفن همراه، تولید ملاتونین، که هورمون مورد نیاز برای خواب است را کاهش می دهد. سعی کنید به جای نگاه کردن به صفحه الکترونیکی، کتاب بخوانید

از کافئین بپرهیزید: اسید موجود در آن علاوه بر بیدار نگه داشتن شما می تواند باعث سوزش سر دل و اختلال در خواب شما شود. خاصیت ادرار آور آن نیز شما را مجبور می کند نیمه شب به دستشویی بروید. اگر خواب خوبی ندارید، سعی کنید از نوشیدنی های کافئین دار به جز صبح ها اجتناب کنید.

راههای درمان سرگیجه شبانه

تمرینات تنفسی و مدیتیشن:

با کمک تکنیک های آرام بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می توانید به خوابی خوب و آرام برسید. در تکنیک تنفس عمیق، باید سه مرحله ساده را انجام دهید:

در حالی که از طریق بینی عمیق نفس می کشید، تا چهار بشمارید

سپس نفس خود را در قفسه سینه نگه دارید و تا هفت بشمارید

در حین شمردن تا هشت، بازدم را به طور کامل از طریق دهان انجام دهید

این تکنیک تنفس عمیق خون شما را اکسیژن می دهد و یک اثر آرامش بخش ایجاد می کند که به شما کمک می کند به خواب بروید. همچنین مدیتیشن ذهن شما را پاک می کند و به خوابی بدون استرس کمک می کند

وضعیت خواب مناسب برای جلوگیری از سرگیجه شبانه

ممکن است متوجه شوید که خوابیدن به پهلو می تواند سرگیجه شما را بدتر کند. احتمالا راحت ترین راه حل این است که به طرف دیگر بخوابید و وضعیت خوابیدن را طوری تنظیم کنید که در طول شب چرخش به طرف مقابل برایتان سخت باشد و در نتیجه بتوانید وضعیت خوابیدن را در طول شب حفظ کنید.

تنظیم موقعیت سر

شما باید سر خود را در زاویه ای نگه دارید که از تجمع مایع در گوش داخلی جلوگیری کند. اگر روی یک بالش می خوابید، استفاده از بالش دیگر ممکن است کمک کننده باشد. همچنین می توانید از بالش گوه ای استفاده کنید که یک بالش بزرگ با شیب مناسب برای حمایت از سر است.

استفاده از بالش های مسافرتی که معمولاً توسط مسافران هوایی برای حمایت از گردن خود استفاده می شود نیز می تواند مفید باشد. این می تواند از گردن شما محافظت کند.

راههای درمان سرگیجه شبانه

نکاتی برای بیدار شدن از خواب

بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به محض بیدار شدن از رختخواب بیرون بپرید. اگر سرگیجه دارید بدتر می شود. برعکس، باید به آرامی بلند شوید و سر خود را به آرامی حرکت دهید. همچنین بهتر است به جای زنگ ساعت، با صدای موسیقی یا نور طبیعی از خواب بیدار شوید. این به شما امکان می دهد راحت تر بایستید و حرکت ناگهانی و سریع سر را کاهش دهید.

اگر دفعات سرگیجه شبانه افزایش یابد، باید با پزشک مشورت کنید. گاهی برای درمان این مشکل نیاز به دارو یا جراحی جزئی است که باید توسط متخصص تشخیص داده شود.


چون سرگیجه شبانه با درصد احتمال بالا نشان دهنده مشکلات گوش همچون عفونت گوش یا منییر یا وجود تومور در گوش باشد بهتر است اول به یک شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید که ما در شهر تهران کلینیک شنواطب را پیشنهاد می کنیم اگر نیاز به مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی باشد این کلینیک شما را به بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی معرفی خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *