راههای درمان سرگیجه چیست؟

راههای درمان سرگیجه

همانطور که مستحضرید سرگیجه یکی از مشکلات شایع می باشد که در صد بالایی از مردم از آن شکایت دارند و در پی یافتن راههای درمان سرگیجه می باشند. در این مقاله از شنوا طب قصد داریم به این مطلب به صورت اجمالی بپردازیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید:

راههای درمان سرگیجه
بررسی راههای درمان سرگیجه

راههای درمان سرگیجه

سرگیجه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد خصوصا سالمندان به پزشک است. انواع مختلفی از سرگیجه وجود دارد، اما این اصطلاح معمولاً برای توصیف احساس گیجی، سرگیجه یا بی ثباتی استفاده می شود. این وضعیت همچنین بر کنترل تعادل تأثیر می گذارد و خطر افتادن را افزایش می دهد. مقاله امروز ما بررسی راههای درمان سرگیجه می پردازد، اما به خاطر داشته باشید که برای درمان سرگیجه مکرر و مداوم حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع سرگیجه

به طور کلی دو نوع سرگیجه وجود دارد: سبکی سر و سرگیجه. نور باعث ضعف و سردرگمی می‌شود، بنابراین احساس می‌کنید که می‌روید. این نوع سرگیجه معمولا در حالت نشسته یا دراز کشیده از بین می رود.

اگر سرگیجه دارید، احساس می کنید اطرافتان در حال چرخش و حرکت است. سرگیجه احتمالاً بر تعادل شما تأثیر می گذارد و باعث زمین خوردن شما می شود. هر دو نوع سرگیجه می تواند منجر به حالت تهوع یا استفراغ شود.

علل سرگیجه

جهت دستیابی به راههای درمان سرگیجه بهتر است عوامل ایجاد سرگیجه را بشناسیم، اگرچه سرگیجه ترسناک به نظر می رسد، اما خوشبختانه در بیشتر موارد با بیماری های جدی همراه نیست. در زیر به برخی از علل احتمالی این عارضه اشاره می کنیم.

کم آبی بدن

کم آبی بدن به دلیل بیماری، گرمازدگی یا مصرف ناکافی مایعات باعث کاهش حجم خون و افت فشار خون می شود. این امر باعث جریان ناکافی خون به مغز می شود که منجر به خواب آلودگی می شود. نوشیدن یک لیوان آب می تواند سرگیجه را فوراً از بین ببرد. با این حال، اگر برای مدت طولانی مایعات کافی مصرف نکرده اید، ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن شما به حالت عادی بازگردد. یکی از راههای درمان سرگیجه رفع کم آبی بدن میباشد.

ورزش

گاهی اوقات، سرگیجه یکی از عوارض جانبی ورزش است. ورزش شدید، به ویژه زمانی که تعداد تنفس افزایش می یابد، می تواند باعث سردرد شود. سرد نکردن بدن بعد از ورزش، کمبود آب در حین ورزش و ورزش با معده خالی نیز می تواند باعث سرگیجه شود.

قند خون پایین

قند خون پایین یکی از پنج علت اصلی سرگیجه است. نوشیدن مایعات یا خوردن غذا می تواند به حل این مشکل کمک کند. وقتی قند خون شما پایین است، تمام سیستم‌های بدن، از جمله مغز، سعی می‌کنند انرژی را حفظ کنند، که می‌تواند باعث ایجاد احساس سبکی سر یا ضعف در شما شود.

راههای درمان سرگیجه
راههای درمان سرگیجه

عوارض جانبی داروها

داروهای ضد تشنج؛ سرگیجه را می توان در میان عوارض جانبی داروهای مختلف از جمله داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی برشمرد. داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند، در صورت کاهش بیش از حد فشار خون، می توانند باعث ضعف و غش شوند. اگر هنگام مصرف دارو احساس سرگیجه می کنید، در صورت امکان با پزشک خود در مورد تغییر نوع یا دوز دارو صحبت کنید.

مشکلات گوش داخلی

چشم ها، اعصاب حسی و گوش داخلی در حفظ تعادل نقش دارند. مشکلات گوش داخلی معمولاً به دلیل عفونت، بیماری منیر، میگرن و سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) ایجاد می شود. عفونت‌های خفیف گوش و سرگیجه‌های همراه اغلب خود به خود از بین می‌روند، اما اگر گوش درد شدید یا طولانی‌مدت را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا ریشه مشکل را پیدا کرده و گزینه‌های درمانی را بررسی کنید. جهت آشنایی با بیماری های شایع گوش اینجا کلیک کنید.

مشکلات گردش خون

اگر قلب شما خون کافی به مغز پمپاژ نمی کند، ممکن است احساس ضعف یا سرگیجه کنید. وقتی سریع از جای خود بلند می شوید، افت فشار خون می تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد. گاهی اوقات مشکلات در گردش خون نتیجه بیماری قلبی است. اگرچه سرگیجه ناشی از ایستادن سریع خطرناک نیست، اما سایر مشکلات گردش خون باید درمان شوند. اگر سرگیجه شما با علائم قلبی همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برخی اختلالات و بیماری ها

میگرن و آسیب های مغزی با سرگیجه همراه است. برخی از بیماری های عصبی، از جمله بیماری پارکینسون و ام اس، نیز باعث از دست دادن تدریجی تعادل می شوند. حتی ترس نیز در روشنگری نقش دارد.

علاوه بر این عوامل، شرایط یا شرایطی وجود دارد که احتمال سرگیجه را افزایش می دهد، از جمله بارداری، دیابت، قاعدگی، کم خونی و آلرژی. سرگیجه ناشی از آلرژی می تواند نشانه آنافیلاکسی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

راههای درمان سرگیجه
راههای درمان سرگیجه

مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اغلب شبیه آنفولانزا است و شامل سرگیجه، سردرد، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و گیجی است. این سم و گاز بسیار خطرناک است و حتی می تواند باعث مرگ شود. اگر فکر می کنید سرگیجه شما ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و بلافاصله محل را ترک کنید.

درمان خانگی سرگیجه

بسته به شدت و علت سرگیجه، راههای درمان سرگیجه متفاوت است. اگر چه سرگیجه نشانه یک بیماری جدی پزشکی نیست، ولی درمان‌های خانگی زیر برای سرگیجه پیشنهاد می شوند:

۱۰ راه حل طبیعی برای درمان سرگیجه

۱. از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید

یکی از راههای درمان سرگیجه داشتن لایف استایل مناسب است. یک رژیم غذایی سالم یکی از راههای درمان سرگیجه می باشد. از مصرف کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند شدت سرگیجه را افزایش دهند. خواب کافی و دوری از استرس نیز به جلوگیری از سرگیجه کمک می کند. همچنین، اگر با دیابت یا هیپوگلیسمی سر و کار دارید، روی مدیریت قند خون خود تمرکز کنید.

راههای درمان سرگیجه

۲. بدن خود را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب بخش مهمی از مهمترین راههای درمان سرگیجه است. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از سرگیجه جلوگیری کنید، به خصوص زمانی که هوا گرم است، بیمار هستید یا در حال ورزش هستید. گاهی غذا خوردن باعث افت فشار خون و در نتیجه سرگیجه و سبکی سر می شود که با نوشیدن یک لیوان آب ۱۵ دقیقه قبل از غذا می توان از آن جلوگیری کرد.

نوشیدن آب برای سالمندانی که فشار خون آنها بعد از غذا کاهش می یابد ضروری است. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از غذا و خوردن وعده های غذایی مکرر و کم کربوهیدرات در طول روز می تواند به کنترل این وضعیت کمک کند.

۳. تمرینات بدنی را در خانه انجام دهید

از آنجایی که سرگیجه باعث از دست دادن تعادل می شود، ورزش های تعادلی مانند تای چی یا یوگا می توانند به بهبود تعادل و کنترل علائم کمک کنند. اگر از حمله خوش خیم سرگیجه موضعی رنج می برید، می توانید مانورهای Epley و Semont-Toupet را برای تغییر موقعیت کریستال های کلسیم در گوش داخلی انجام دهید. بهتر است از پزشک بپرسید که چگونه این مانورها را انجام دهید، زیرا برخی از آنها باید زیر نظر پزشک انجام شود. یکی از راههای درمان سرگیجه انجام حرکات ورزشی سبک می باشد.

۴. با آب داغ حمام نکنید

یکی دیگر از راههای درمان سرگیجه دوری از گرمای بیش از حد است، اگر احساس سرگیجه می کنید، بیش از ۱۰ دقیقه از آب داغ برای استحمام استفاده نکنید. زیرا کاهش خون و افزایش فعالیت قلبی منجر به سرگیجه می شود. گرمای شدید باعث شل شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. علاوه بر این، آب گرم میزان خون پمپاژ شده توسط قلب را افزایش می دهد که باعث افزایش کار قلب می شود. بهتر است دمای آب نزدیک به دمای بدن باشد، یعنی ولرم و آرامش بخش باشد، اما داغ نباشد.

۵. از عصاره جینکو بیلوبا استفاده کنید

یکی از راههای درمان سرگیجه مصرف گیاه جینکو بیلوباست گیاه جینکو بیلوبا یک گیاه چینی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرگیجه استفاده می شود. بسیاری از محصولات جینکو با عصاره به دست آمده از برگ درخت Medinaire ساخته می شوند. جینکو بیلوبا سردرد و مشکلات تعادل را با افزایش جریان خون در مغز درمان می کند. در یک مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از جینکو بیلوبا برای درمان سرگیجه ممکن است به اندازه بتاهیستین (دارویی که برای اختلالات تعادل، از جمله سرگیجه تجویز می شود) موثر باشد.

راههای درمان سرگیجه

۶. زنجبیل را امتحان کنید

سال ها است که زنجبیل برای درمان بیماری حرکت و حالت تهوع استفاده می شود. تحقیقات دقیقاً نشان نداده است که چرا زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای سرگیجه موثر است، با این حال، از دیس ریتمی معده (اختلال حرکتی معده) و افزایش وازوپرسین پلاسما که باعث بیماری حرکت و حالت تهوع می شود، جلوگیری می کند.

مصرف زنجبیل یکی دیگر از راههای درمان سرگیجه می باشد.زنجبیل را می توان به روش های مختلفی خورد. از چای و مکمل های زنجبیل گرفته تا جویدن زنجبیل و موارد دیگر، گزینه های زیادی برای امتحان کردن وجود دارد.

۷- غلات کامل بخورید

یکی از راههای درمان سرگیجه خوردن غلات کامل است، مصرف زیاد غذاهای زود هضم مانند برنج سفید، سیب زمینی و غذاهای سرشار از آرد سفید و قند باعث افزایش سریع قند خون و سپس کاهش قند خون می شود که منجر به سرگیجه می شود. برای جلوگیری از سرگیجه ناشی از نوسانات قند خون، باید غذاهای غنی از فیبر و دیر هضم مانند حبوبات و غلات کامل (نان گندم، برنج قهوه ای، کینوا، جو دوسر) مصرف کنید. گوشت های بدون چربی مانند مرغ و ماهی نیز انتخاب های خوبی هستند.

۸. ماساژ بگیرید

یکی از راههای درمان سرگیجه ماساژ می باشد که شما را به آن توصیه می کنیم، اضطراب در بروز سرگیجه نقش دارد و به همین دلیل فعالیت های تمدد اعصاب می تواند به درمان آن کمک کند. اگر اضطراب دارید، ماساژ با روغن اسطوخودوس می تواند کمک کننده باشد

۹. هنگام سرگیجه حرکت نکنید

درمان های خانگی برای سرگیجه در حالت ایستاده

اگر احساس سرگیجه کردید بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید و در اسرع وقت آب بنوشید. از فعالیت هایی که شما را در موقعیتی قرار می دهد که ممکن است تصادف کنید یا زمین بخورید اجتناب کنید. علاوه بر این، از رانندگی، ایستادن در مکان های مرتفع، بالا رفتن از پله ها و راه رفتن در تاریکی خودداری کنید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند بپرهیزید.

۱۰. یک نقطه کانونی انتخاب کنید

یکی از راههای درمان سرگیجه توجه به یک نقطه کانونی می باشد، پس از شروع سرگیجه، زمانی که اتاق شروع به چرخیدن کرد، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و به چیزی ثابت مانند ساعت دیواری یا تخت نگاه کنید.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات، سرگیجه نشانه یک مشکل جدی است. اگر موارد زیر را تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کنید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

درد قفسه سینه

ضربان قلب نامنظم

تنگی نفس

ضعف

ناتوانی در حرکت دست ها یا پاها

تغییر در بینایی یا گفتار

غش یا از دست دادن هوشیاری

آسیب دیدگی سر

تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد، سردرد یا سفتی گردن

تشنج

کلام آخر:

انجام تمام راههای درمان سرگیجه بهتر است با نظر پزشک باشد هرچند نیازی به نگرانی در مورد سرگیجه های گاه به گاه برای مدت کوتاهی نیست، اما سرگیجه مکرر، سرگیجه ای که بیش از ۱۵ دقیقه طول می کشد و سرگیجه همراه با علائم قابل توجهی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، مشکلات بینایی. و دیگران. باید به پزشک مراجعه کنید

اگر می‌خواهید راههای درمان سرگیجه خانگی را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه چیزی برای شما بهتر است. همچنین فراموش نکنید که برخی از مکمل ها، گیاهان یا گیاهان دارویی می توانند با داروهای شما تداخل داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *