معرفی جدیدترین روش درمان کم شنوایی یک طرفه

درمان کم شنوایی یک طرفه با استفاده از سمعک

درمان کم شنوایی یک طرفه با سمعک

ما در این متن شما را با جدیدترین روشهای درمان کم شنوایی یک طرفه آشنا می کنیم پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید:

کم شنوایی یک طرفه یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات است. کاهش شنوایی یک طرفه می تواند ناشی از صدمات سر، تومورهای مغزی، وزوز گوش و برخی شرایط شدید منیر باشد. اگر کم شنوایی یک گوش ناشی از مشکل حسی عصبی باشد، برای آن درمان خاصی وجود ندارد و این افراد باید برای ترمیم و درمان کم شنوایی یک طرفه از سمعک مناسب استفاده کنند. از جمله مشکلات متعدد مرتبط با کم شنوایی یک طرفه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان کم شنوایی یک طرفه
درمان کم شنوایی یک طرفه
  • کنترل منبع صدا غیر ممکن است و افراد معمولاً در مکان یابی صدا با مشکل مواجه می شوند
  • به خصوص در محیط های شلوغ و در صورت وجود نویز محیطی، تفکیک گفتار و کلمات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • گوش سالم به تنهایی افراد را به درک بهتر گفتار هدایت نمی کند.
  • اگر در گوشی که کم شنوایی دارد از سمعک قدرتمند استفاده شود، شنوایی در گوش سالم نیز ممکن است به دلیل تقویت بیش از حد تحت تأثیر قرار گیرد.

درمان کم شنوایی یک طرفه با سمعک های معمولی

همانطور که گفته شد استفاده از درمان دارویی و جراحی برای درمان کم شنوایی یک طرفه غیرممکن است و تنها راه حل باقی مانده استفاده از سمعک مناسب است. استفاده از سمعک و تلفن به دلیل تفاوت زیاد بین شنوایی دو گوش بسیار مشکل است و بیماران مبتلا به کم شنوایی در یک گوش اغلب تجربه خوبی از سمعک ندارند.

درمان کم شنوایی یک طرفه
درمان کم شنوایی یک طرفه

استفاده از سمعک های معمولی برای این نوع کم شنوایی مشکلات زیادی را ایجاد می کند. اولاً، حتی اگر صدا برای افراد کم شنوا به خوبی تقویت شود و فرد بتواند وجود صدا را در آن جهت تشخیص دهد، صدا با رسیدن به مغز دستخوش تغییرات زیادی می شود که در واقع تشخیص آن را دشوار می کند. و تشخیص سیگنال گفتار غیرممکن می شود.

در این صورت تنها راه حل ممکن تکیه بر گوش بهتر است، حتی اگر این گوش هم کم شنوایی داشته باشد. در موارد کم شنوایی از یک طرف، به دلیل اثر سایه سر که از رسیدن صداها به گوش دیگر جلوگیری می کند، توانایی مکان یابی و جهت یابی به شدت مختل می شود.

اثر سایه سر پدیده ای است که زمانی رخ می دهد که صدا به یک گوش می رسد و سر را دور می زند تا به گوش دیگر برسد. هنگامی که به گوش دیگر می رسد، شدت صدا در حدود ۷ دسی بل کاهش می یابد و کوچکتر می شود. کاهش ۷ دسی بل ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما در بیشتر موارد این فاصله بین سیگنال گفتاری است که مغز آن را درک می کند و سیگنالی است که مغز نمی فهمد.

اثر سایه ای سر در یک محیط ساکت و آرام به اندازه کافی آزار دهنده است، اما در مکان های شلوغ و پر سر و صدا این مشکل دشوارتر می شود و اگر فردی با گوش ضعیف تر شما صحبت کند، نمی توانید متوجه صحبت های او شوید. همانطور که می بینید، علاوه بر مشکلات ناشی از کم شنوایی طبیعی، کم شنوایی یک طرفه مشکلات زیادی را برای فرد به همراه دارد.

درمان کم شنوایی یک طرفه با سمعک های سنتی به دلیل محدودیت های ذکر شده به نتایج خوبی منجر نمی شود. اگر تفاوت شنوایی بین دو گوش خیلی زیاد باشد و سمعک فقط روی گوش بدتر قرار داده شود، تقویت بیش از حد این گوش حتی می تواند گوش راست و طبیعی را مختل کند. در این صورت عدم تعادل بین صداهایی که به دو گوش می رسد بدتر می شود و نتیجه چیزی جز آسیب به گوشی که شنوایی طبیعی دارد نیست.

مرکز شنوایی سنجی شنواطب بزرگترین مرکز تجویز سمعک در شرق تهران آماده ارائه خدمات به هم میهنان گرامی میباشد.

درمان کم شنوایی یک طرفه
درمان کم شنوایی یک طرفه

درمان کم شنوایی یک طرفه با سمعک مناسب CROS

سمعک بین سیستمی حاصل همکاری دو سمعک در هر دو گوش است. یکی از سمعک ها روی گوش بدتر قرار می گیرد و صدایی که از آن طرف می آید را دریافت می کند. این سمعک اطلاعات را با استفاده از امواج بی سیم به گوش بهتری که سمعک در آن نصب شده است ارسال می کند و این سمعک صدا را به گوش بهتر منتقل می کند.

به این ترتیب صداهایی که به گوش بدتر می رسند به گوش بهتر فرستاده می شوند تا شنیده شوند و با دور زدن اثر سایه سر، درک بهتر گفتار ایجاد می شود. در این حالت، کم شدن تفاوت زمانی بین صداهایی که به دو گوش می رسد، توانایی جهت گیری فرد را بازیابی می کند و به لطف دریافت همه صداها، تمایز گفتاری را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

سمعک های متقاطع به دو نوع CROS و BICROS تقسیم می شوند که از انواع بیکراس در موارد کم شنوایی در گوش بهتر استفاده می شود. و صدای دریافتی باید با توجه به کم شنوایی این گوش مجددا تقویت شود. سمعک متقاطع در موارد کم شنوایی شدید و عمیق در یک گوش استفاده می شود. شنوایی در گوش دیگر طبیعی و نزدیک به نرمال است. استفاده از سمعک کراس در درمان کم شنوایی یک طرفه بسیار موثر است و در آزمایشات ثابت شده است که درک گفتار افراد را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

مشکل و محدودیت استفاده از سمعک های متقاطع این است که از نظر فناوری و قابلیت استفاده در یک گوش محدود می باشد، در واقع سمعک های متقاطع قدیمی نسبت به سمعک های سنتی از فناوری کمتری برخوردار هستند. اما این مشکل با عرضه مدل های جدید برطرف شده و امروز شاهد جدیدترین تکنولوژی در سمعک کراس هستیم.

درمان کم شنوایی یک طرفه
درمان کم شنوایی یک طرفه

یک مدل سمعک متقاطع مناسب برای درمان کم شنوایی یک طرفه

سمعک فوناک یکی از شرکت ها و تولیدکنندگانی است که تمرکز زیادی روی سمعک های یک طرفه و سمعک های متقاطع داشته است. فوناک یکی از پیشروترین تولیدکنندگان سمعک و مدل های کراس اوور است و در هر نسلی محصولات را به این ویژگی مجهز کرده است. از جدیدترین سمعک های کراسفونیک می توان به مدل Audio Paradise اشاره کرد. برخلاف سایر دستگاه های شنوایی متقابل، این سمعک فناوری های کاملی را برای گوش بهتر ارائه می دهد تا صداهایی که به گوش بهتر می رسند در بهترین و واضح ترین حالت خود باشند.

سمعک CROS P Phonak در دو مدل قابل شارژ موجود است که دارای باتری لیتیوم یونی است و می تواند به مدت ۱۲ ساعت بین دو گوشی ارتباط برقرار کند و همچنین نسخه استانداردی که از باتری شماره ۱۳ آن استفاده می کند. نسخه باتری ۱۳ می تواند انرژی لازم برای یک هفته استفاده را تامین کند. فناوری Phonak CROS P درک گفتار را در محیط های پر سر و صدا و شلوغ بسیار بهبود می بخشد و همچنین به شما امکان می دهد بدون توجه به جهت، مکالمات را در محیط های شلوغ دنبال کنید.

علاوه بر این، نسل جدید سمعک فوناک به نام Paradise امکان اتصال تقریباً با هر دستگاه هوشمند موجود در بازار مانند سیستم اندروید و آیفون را فراهم می کند. این بدان معنی است که می توانید صدای موسیقی، تلویزیون، تبلت و مکالمه تلفنی خود را مستقیماً از آیفون خود به سمعک Phonak Paradise خود پخش کنید. یکی دیگر از مزایای سمعک فوناک برای کم شنوایی یک طرفه، قابلیت تشخیص محیط صدا با سیستم عامل AutoSense 4.0 و سنسورهای حرکتی در سمعک است. این ویژگی به شما کمک می کند تا در صورت تغییر محیط صدا، برنامه را تغییر ندهید و بهترین تنظیمات را برای سمعک Cross خود انتخاب کنید.

درمان کم شنوایی یک طرفه
درمان کم شنوایی یک طرفه

یکی از ویژگی های بسیار جالب این مدل سمعک فوناک که به کمک سنسورهای حرکتی مجهز شده است این است که در صورت زنگ زدن تلفن همراه شما می توانید با دو بار فشار دادن سمعک به تلفن پاسخ داده و صحبت کنید. از جمله فناوری های کاربردی سمعک Adeo Phonak Cross Paradise می توان به Speech Enhancer که به صداهای ضعیف در محیط های ساکت تقویت بیشتری می دهد و Dynamic Noise Cancellation که باعث کاهش نویز در محیط های شلوغ می شود و برای درمان کم شنوایی یک طرفه گوش بسیار مفید است.

نکته قابل توجه در مورد این سمعک این است که فوناک محدودیت های قبلی سمعک کراس یعنی نبود تکنولوژی بالا و به روز را جبران کرده است و سمعک کراس جزو پیشرفته ترین محصول این شرکت است.

در صورت وجود کم شنوایی در یک طرف یا آسیب خفیف به یک گوش، ارسال صدا تنها به گوش سالم کافی نیست، بلکه باید به کمک سمعک موانع صوتی را برداشته و به گوش کمک کرد تا صدا را بهتر بشنود.

امیدواریم در این متن توانسته باشیم شما را با جدید ترین روش های درمان کم شنوایی یک طرفه آشنا کرده باشیم، در صورت نیاز به خدمات نوار گوش در شرق تهران  و تجویز و یا تعمیر سمعک در تهران با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *