معرفی کم شنوایی حسی‌ عصبی و علائم آن

کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی چیست؟

کم شنوایی حسی عصبی (SNHL) در اثر آسیب به بخش هایی از گوش داخلی یا عصب ایجاد می شود. بیش از ۹۰ درصد از کاهش شنوایی در بزرگسالان را تشکیل می دهد. علل شایع کم شنوایی شامل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، عوامل ژنتیکی یا روند طبیعی پیری است.

کم شنوایی حسی عصبی

قسمت مارپیچی گوش داخلی شما که حلزون گوش نامیده می شود دارای موهای ریزی است که استریوسیلیا نامیده می شود. این موها ارتعاشات امواج صوتی را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که عصب شنوایی به مغز می فرستد. قرار گرفتن در معرض صداهای بالاتر از ۸۵ دسی بل می تواند به این موها آسیب برساند.

با این حال، تا زمانی که ۳۰ تا ۵۰ درصد این موها آسیب نبینند، از دست دادن شنوایی رخ نمی دهد.

بسته به میزان آسیب، از دست دادن بافت حسی عصبی می تواند از کم شنوایی خفیف تا کم شنوایی کامل متغیر باشد.

  • کم شنوایی خفیف: کاهش شنوایی بین ۲۶ تا ۴۰ دسی بل.
  • کم شنوایی متوسط: کاهش شنوایی بین ۴۱ تا ۵۵ دسی بل.
  • کم شنوایی شدید: کاهش شنوایی بیش از ۷۱ دسی بل.

کم شنوایی حسی عصبی یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند در توانایی شما برای برقراری ارتباط اختلال ایجاد کند. با مطالعه ادامه متن متوجه می شویم که چه چیزی باعث کم شنوایی می شود، چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید و اگر اکنون از آن رنج می برید، چه گزینه های درمانی دارید.

کم شنوایی حسی عصبیعلائم کم شنوایی حسی عصبی

بسته به علت، ممکن است کاهش شنوایی حسی عصبی در یک یا هر دو گوش بروز کند. اگر کم شنوایی به آرامی شروع شود، علائم ممکن است بدون کمک شنوایی شناس آشکار نشوند. اگر به طور ناگهانی دچار کم شنوایی حسی عصبی (ناشنوایی) شوید، علائم شما ظرف چند روز ظاهر می شوند. بسیاری از افراد در اولین بیدار شدن از خواب دچار کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی می شوند.

کم شنوایی حسی عصبی می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • مشکل در شنیدن صداها در حضور نویز پس زمینه
  • دشواری درک صداها خصوصا درک صدای کودکان و زنان
  • سرگیجه یا مشکلات تعادل
  • مشکل در شنیدن صداهای زیر (فرکانس های بالا)
  • مبهم بودن صدای مردم
  • این احساس که شما صداها را می شنوید اما آنها را درک نمی کنید
  • وزوز گوش (وزوز گوش)

علل کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی می تواند مادرزادی باشد، یعنی از زمان تولد یا می تواند اکتسابی باشد. دلایل زیر می تواند کم شنوایی حسی باشد.

مادرزادی

کم شنوایی مادرزادی یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی است. حدود ۱ تا ۳ نوزاد از هر ۱۰۰۰ تولد دچار کم شنوایی هستند.

علت کم شنوایی در حدود ۵۰ درصد از کودکانی که با کم شنوایی متولد می شوند، ژنتیکی است و نیمی دیگر ناشی از عوامل محیطی است. بیش از ۱۰۰ ژن مرتبط با کم شنوایی ژنتیکی شناخته شده است. باکتری ها و کمبود اکسیژن همگی می توانند منجر به کاهش شنوایی شوند.

صدای بلند

قرار گرفتن در معرض صداهای بالای ۸۵ دسی بل می تواند منجر به کاهش شنوایی حسی عصبی شود. حتی یک بار قرار گرفتن در معرض صداهایی مانند شلیک گلوله یا انفجار می تواند باعث آسیب دائمی شنوایی شود.

کم شنوایی حسی عصبی

پیرگوشی

پیرگوشی نام دیگری برای کم شنوایی مرتبط با افزایش سن است. در ایالات متحده، از هر سه نفر بین ۶۵ تا ۷۴ سال، یک نفر کم شنوایی دارد. در سن ۷۵ سالگی، تقریباً نیمی از مردم به نوعی از کم شنوایی مبتلا هستند.

تفاوت بین کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی گذرا

آسیب به عصب شنوایی یا گوش داخلی می تواند باعث SNHL شود. این نوع کم شنوایی باعث ایجاد مشکلاتی در تبدیل ارتعاشات صوتی به پیام های عصبی می شود که مغز می تواند آن را تفسیر کند.

از دست دادن شنوایی زمانی رخ می دهد که صدا از گوش خارجی یا میانی شما عبور نکند. موارد زیر ممکن است باعث کاهش شنوایی موقت شود.

  • تجمع مایع
  • عفونت گوش
  • پارگی پرده گوش
  • تومورهای خوش خیم
  • جرم گوش
  • انسداد گوش توسط اجسام خارجی
  • غیرطبیعی بودن گوش خارجی یا میانی

هر دو نوع کم شنوایی می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. با این حال، افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی معمولاً صداها را به صورت نامشخص می شنوند، در حالی که افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی معمولاً صداها را به طور نامشخص و مخدوش می شنوند.

برخی افراد ترکیبی از کم شنوایی حسی عصبی و انتقالی دارند. اگر مشکلات قبل و بعد از کاشت حلزون وجود داشته باشد، کم شنوایی مختلط در نظر گرفته می شود.

اگر کم شنوایی دارید، تشخیص صحیح مهم است. در برخی موارد، می تواند شنوایی را بهبود بخشد. هر چه زودتر درمان شوید، احتمال آسیب دیدن ساختار گوش کمتر می شود.

کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی

کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSHL) یا سکته گوش، کاهش شنوایی حداقل ۳۰ دسی بل است که در عرض ۳ روز رخ می دهد. حدود ۵ تا ۲۰ نفر از ۱۰۰۰۰۰ نفر را مبتلا می کند و معمولا فقط یک گوش را درگیر می کند. می تواند بلافاصله یا برای چند روز باعث کاهش شنوایی شود. این از دست دادن شنوایی تنها یک گوش را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر افراد هنگام صبح که از خواب بیدار می شوند متوجه آن می شوند.

فوریت های پزشکی

کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی می تواند یک علت بسیار مهم باشد. اگر ناشنوایی ناگهانی دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همه دلایل زیر می تواند منجر به ناشنوایی ناگهانی شود.

  • عفونت
  • ضربه به سر
  • بیماری خودایمنی
  • مریضی منیر
  • داروهای خاص
  • مشکلات گردش خون

رایج ترین درمان برای کاهش شنوایی ناگهانی، کورتیکواستروئیدها است. مصرف کورتیکواستروئیدها به مدت ۲ هفته پس از کاهش شنوایی بهترین شانس را برای بهبود شنوایی به شما می دهد.

انواع کم شنوایی حسی عصبی

بسته به علت، کم شنوایی حسی عصبی می تواند یک گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

کم شنوایی حسی عصبی دو طرفه. ژنتیک، صداهای بلند و بیماری هایی مانند سرخک می توانند منجر به SNHL در هر دو گوش شوند.

کم شنوایی حسی عصبی یک طرفه. اگر SNHL ناشی از تومور، بیماری منیر یا صدای بلند ناگهانی باشد، ممکن است تنها یک گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

کم شنوایی نامتقارن حسی عصبی SNHL نامتقارن زمانی رخ می دهد که کم شنوایی در هر دو گوش وجود داشته باشد اما شنوایی در یک گوش بدتر از گوش دیگر است.

تشخیص کم شنوایی حسی عصبی

پزشکان از انواع آزمایشات برای تشخیص دقیق کم شنوایی استفاده می کنند.

معاینه بالینی

معاینه اتوسکوپی می تواند به تشخیص کم شنوایی حسی عصبی از کم شنوایی انتقالی کمک کند. پزشک التهاب، تجمع مایع یا جرم در گوش، آسیب به پرده گوش و وجود اجسام خارجی را بررسی می کند.

دیاپازون

پزشکان می توانند از تست دیاپازونی به عنوان آزمایش غربالگری اولیه استفاده کنند. تست های اختصاصی عبارتند از:

  • تست وبر:

پزشک به دیاپازون ۵۱۲ هرتز را ضربه زده و آن را در وسط پیشانی شما قرار می دهد. اگر صدا در گوش آسیب دیده بلندتر باشد، کاهش شنوایی به احتمال زیاد انتقالی است. اگر صدا در گوش سالم شما بلندتر باشد، کم شنوایی به احتمال زیاد حسی عصبی است.

  • آزمون رینه

پزشک دیاپازون را مرتعش کرده و پشت گوش روی استخوان ماستوئید قرار می دهد و آن را نگه می دارد تا زمانی که آن را نشنوید. سپس دیاپازون را جلوی گوش شما قرار می دهد تا زمانی که آن را نشنوید. اگر کم شنوایی حسی عصبی دارید، صدای دیاپازون جلوی مجرای گوش را بهتر از روی استخوان می شنوید.

شنوایی سنجی

اگر پزشک شما مشکوک به کم شنوایی باشد، احتمالاً شما را برای آزمایش شنوایی سنجی توسط شنوایی شناس معرفی می کند.

در طول آزمایش، شما در یک اتاق عایق صدا می نشینید و هدفون را در گوش خود قرار می دهید. صداها و کلمات با شدت و فرکانس های مختلف به هر گوش ارائه می شود. این تست به یافتن کمترین سطح صدایی که می توانید بشنوید و فرکانس های خاص از دست دادن شنوایی کمک می کند.

جهت انجام تست شنوایی سنجی و نوار گوش در شرق تهران کلینیک شنوایی سنجی شنواطب با پیشرفته ترین تجهیزات در خدمت شما می باشد.

درمان کم شنوایی حسی عصبی

در حال حاضر هیچ گزینه جراحی برای درمان کم شنوایی حسی عصبی وجود ندارد. رایج ترین گزینه ها سمعک و کاشت حلزون برای جبران کم شنوایی هستند. ژن درمانی برای کاهش شنوایی یک حوزه تحقیقاتی در حال توسعه است. با این حال، از نظر بالینی برای درمان کم شنوایی حسی عصبی استفاده نمی شود.

سمعک

سمعک های جدید را می توان برای علائم خاص کم شنوایی طراحی کرد. برای مثال، اگر در شنیدن صداهای با فرکانس بالا مشکل دارید، سمعک‌ها می‌توانند آن صداها را بدون تأثیر بر فرکانس‌های دیگر تقویت کنند.

کاشت حلزون

کاشت حلزون وسیله ای است که می توان آن را با جراحی در گوش قرار داد تا به درمان کم شنوایی حسی عصبی شدید کمک کند. کاشت حلزون دو بخش دارد: یک میکروفون که در پشت گوش قرار می گیرد و یک گیرنده در گوش که سیگنال های الکتریکی را به عصب شنوایی می فرستد.

پیش آگاهی کم شنوایی حسی عصبی

چشم انداز افراد مبتلا به SNHL بسته به درجه و علت کم شنوایی بسیار متفاوت است. SNHL شایع ترین شکل کم شنوایی دائمی است.

در موارد کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی، انجمن کم شنوایی آمریکا می گوید که اگر این افراد توسط متخصص گوش و حلق و بینی تحت درمان قرار گیرند، ۸۵ درصد حداقل بهبود نسبی را تجربه خواهند کرد. حدود ۳۲ تا ۶۵ درصد از افراد در عرض ۲ هفته به طور خود به خود شنوایی خود را بهبود می بخشند.

آیا کم شنوایی حسی عصبی بدتر می شود؟

اگر SNHL ناشی از عوامل مرتبط با سن یا ژنتیک باشد، معمولاً با گذشت زمان پیشرفت می کند اگر ناشی از صدای بلند ناگهانی یا عوامل محیطی باشد، اگر از علت کم شنوایی اجتناب شود، علائم ثابت می ماند.

نتیجه:

کاهش شنوایی حسی عصبی در بسیاری از افراد بخشی از روند طبیعی پیری است. با این حال، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی یا اعصاب شما شود. پیروی از این عادات شنوایی سالم می تواند به جلوگیری از آسیب شنوایی ناشی از سر و صدا کمک کند:

  • صدای هدفون را زیر ۶۰ درصد نگه دارید.
  • از قالب های ضد صوت در مناطق پر سر و صدا استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از داروی جدید با پزشک خود مشورت کنید.
  • به طور منظم آزمایش شنوایی سنجی انجام دهید.

درصورت نیاز به تست شنوایی سنجی در تهران و تجویز و تنظیم سمعک در تهران با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *