بیماری های شایع گوش

بیماری های شایع گوش

هر عضوی از بدن همانگونه که عملکرد خاص خود را دارد بیمار های خاص خود را هم دارد که البته راههای درمان ویژه خود را هم می طلبد.ما در این مطلب به بیماری های شایع گوش و راههای درمان آن می پردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید:

بیماری های شایع گوش
بیماری های شایع گوش

در مورد انواع بیماری های شایع گوش و نحوه درمان آنها بیشتر بدانید:

بیماری های شایع گوش اساسا به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

۱- بیماری هایی که نیاز به جراحی دارند.

۲- بیماری هایی که با دارو درمان می شوند و نیاز به جراحی ندارند.

اکثر بیماری های شایع گوش در ابتدا و مراحل اولیه نیاز به دخالت فیزیکی پزشک و جراحی ندارند و در صورتی که در مراحل اولیه شناسایی شوند و جهت درمان اقدام صحیح انجام شود به راحتی با کمترین هزینه قابل درمان بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارند.

این بیماری ها عمدتا از عفونت در قسمت های مختلف گوش ایجاد می شوند. به همین دلیل توصیه می شود در صورت بروز هر گونه عارضه در زمینه گوش و حلق و بینی سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمائید.

دسته دیگر از بیماری های شایع گوش بیماری هایی هستند که جهت درمان نیاز به جراحی دارند. در ادامه مطلب به این بیماری ها می پردازیم:

یکی از انواع بیماری های شایع گوش و حلق و بینی، عفونت گوش می باشد که در اثر عدم مداوای به موقع و مناسب نیاز به جراحی عفونت گوش ایجاد شده است. عفونت گوش می تواند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات در گوش، گلو، سینوس ها یا سر ایجاد شود. اگر مشکلات و بیماری های ناشی از این قسمت دیر تشخیص داده شود، ممکن است منجر به ناشنوایی یا کم شنوایی شود. عفونت گوش و وزوز گوش از جمله مهم ترین بیماری هایی است که در صورت تشخیص دیرهنگام عوارضی مانند کم شنوایی و ناشنوایی را به دنبال خواهد داشت. در زیر به مهم ترین انواع عفونت گوش و روش های درمان آن می پردازیم:

بیماری های شایع گوش
بیماری های شایع گوش

در صورت نیاز به خدمات شنوایی سنجی در مناطق مختلف شهر تهران با ما تماس بگیرید.

۱. سوراخ شدن پرده گوش و درمان با تمپانوپلاستی

یکی از بیماری های شایع گوش سوراخ شدن و یا پاره شدن پرده گوش می باشد. اگر پرده گوش سوراخ شد و به خودی خود خوب نشد، پزشک ممکن است تمپانوپلاستی را انجام دهد. این نوع جراحی گوش و حلق و بینی به منظور بهبود شنوایی و جلوگیری از ورود آب به گوش میانی انجام می شود. وجود جسم خارجی در گوش می تواند باعث ایجاد سوراخ کوچکی در پرده گوش شود.

این سوراخ با گذشت زمان بهبود می یابد، اما اگر پرده گوش شما به دلیل عفونت شدید پرده گوش پاره شود یا بزرگ شود، ممکن است نیاز به تمپانوپلاستی، نوعی جراحی گوش، بینی و گلو داشته باشید. ترمیم پرده گوش. البته این نوع جراحی گوش و حلق و بینی نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد تا نتیجه بی نقص باشد و بیمار کاملا سالم باشد. 

بیماری های شایع گوش
بیماری های شایع گوش

۲. درمان آترواسکلروز و استاپدکتومی

اتواسکلروز عارضه ای است که در آن استخوان های گوش میانی به طور غیر طبیعی رشد می کنند. این یک علت نسبتاً شایع کم شنوایی در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان است. ۳ استخوان در گوش میانی (چکشی، سندان و رکابی) وجود دارد که با ورود امواج صوتی به ارتعاش در می آیند. آنها امواج صوتی را به حلزون گوش (گوش داخلی) می فرستند تا به سیگنال هایی تبدیل شوند که به مغز ارسال می شوند. در آترواسکلروز، رکاب شروع به رشد کرده و با استخوان اطراف ترکیب می شود و در نهایت گیر کرده و بی حرکت می شود.

این بدان معنی است که صدا دیگر به طور موثر به گوش داخلی منتقل نمی شود. در این حالت فرد دچار کم شنوایی یا ناشنوایی می شود. استاپدکتومی یک عمل جراحی گوش، حلق و بینی برای درمان این شرایط است. در گوش و حلق و بینی با استاپدکتومی، پزشک با استفاده از میکروسکوپ استخوان رکابی را از طریق کانال گوش خارج می کند و پروتز را جایگزین آن می کند تا استخوان های گوش میانی دوباره حرکت کنند. این کار مایع گوش میانی را تحریک می کند و در نهایت مشکل شنوایی فرد مبتلا را حل می کند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات در مورد تاثیرات خودارضایی بر سرگیجه اینجا کلیک کنید.

۳. کلستئاتوم و رفع و درمان آن

بیماری دیگری که گوش، گلو و بینی را درگیر می کند کلستئاتوم است که رشد غیرطبیعی پوست در گوش میانی یا پشت گوش است. در بیشتر موارد، کلستئاتوم به صورت کیست ظاهر می شود. با رشد و تجمع سلول‌های مرده پوست، اندازه کیست‌ها نیز افزایش می‌یابد، بنابراین می‌توانند به استخوان‌های ظریف گوش میانی آسیب برسانند و در نهایت بر شنوایی، تعادل و عملکرد حالات چهره تأثیر منفی بگذارند.

مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی راهی برای تشخیص و درمان این بیماری است، زیرا این مشکل تنها با برداشتن کیست ها قابل حل است. هر چه زودتر کیست ها شناسایی و برداشته شوند، فرد از عوارض و مشکلات ناشی از بزرگ شدن کیست در امان خواهد بود. در اغلب موارد این نوع جراحی گوش و حلق و بینی به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

۴. درمان کم شنوایی و کاشت حلزون

کاشت حلزون یکی از مهمترین اقداماتی است که در زمینه گوش و حلق و بینی انجام می شود. این وسیله الکترونیکی کوچک تاثیر مثبتی بر شنوایی انسان دارد. کم شنوایی به دلیل مشکلات مادرزادی، آسیب یا افزایش کم شنوایی ایجاد می شود. سمعک وسیله ای برای بهبود شنوایی است اما سمعک برای کسانی که در تشخیص صداهای بلند مشکل دارند کارایی ندارد، بنابراین کاشت حلزون به این افراد توصیه می شود. کاشت حلزون را می توان در هر دو گوش انجام داد. در واقع با کاشت حلزون، صدا از عصب شنوایی عبور می کند و در نهایت به گوش می رسد.

بیماری های شایع گوش
بیماری های شایع گوش

در صورت نیاز به تعمیر و تنظیم سمعک در شرق تهران اینجا کلیک کنید.

۵. گلوموس و درمان جراحی برای برداشتن تومور

گلوموس یکی دیگر از بیماری های گوش، حلق و بینی است. این یک تومور کوچک است که در قسمت پایین جمجمه نزدیک گوش داخلی ظاهر می شود. اگر درمان به سرعت شروع نشود، تومور گلوموس می تواند به بافت ها و اعصاب اطراف آسیب برساند. این تومور می تواند در گوش میانی، پشت پرده گوش، گردن یا حتی در شریان کاروتید ظاهر شود. این تومورها می توانند باعث از دست دادن شنوایی یا عملکرد صورت شوند. خونریزی، مشکل در بلع نیز از دیگر علائم این بیماری است. پس از تعیین اندازه و محل تومور، متخصص گوش و حلق و بینی جراحی را برای برداشتن تومور انجام می دهد.

جراحی ترانس ماستوئید یکی از روش های جراحی گوش، حلق و بینی برای برداشتن تومور است. علاوه بر این، رادیوسرجری می تواند به عنوان اولین گزینه درمانی یا به عنوان یک درمان اضافی بعد از جراحی مورد استفاده قرار گیرد. رادیوسرجری با کمک گاما یک روش بدون درد است که از صدها پرتو نور برای هدف قرار دادن تومورها و ضایعات بدون جراحی استفاده می کند.

۶. جمع آوری مایع یا چرک در گوش میانی و درمان با میرنگوتومی یا تمپانوتومی.

هنگامی که مایع در گوش میانی جمع می شود، در نهایت می تواند منجر به پارگی پرده گوش شود. مایعات می توانند خون، چرک، عفونت یا آب باشند. احتباس مزمن مایعات یکی از دلایل کم شنوایی و تأخیر گفتار در کودکان است.

میرینگوتومی نوع دیگری از جراحی گوش، بینی و گلو است که با ایجاد سوراخی در پرده گوش مایع محبوس شده در گوش میانی را تخلیه می کند. همچنین ممکن است یک لوله تمپانوستومی روی پرده گوش قرار داده شود تا حفره گوش میانی را با هوا پر کند تا از تجمع مایع در این ناحیه جلوگیری شود. همچنین به جلوگیری از عفونت های مکرر گوش کمک می کند.

این دارو برای درمان عفونت های مکرر گوش که به پرده گوش و بافت های داخل و اطراف گوش آسیب می زند، استفاده می شود. پزشک بافت غیر طبیعی یا عفونی را از ناحیه استخوانی پشت گوش که فرآیند ماستوئید نامیده می شود، برمی دارد. پس از آن، جراح پرده گوش را ترمیم می کند. پزشک همچنین می تواند سه استخوان کوچک در گوش میانی را که به شنوایی کمک می کند ترمیم کند. ممکن است تا چند روز پس از جراحی گوش و حلق و بینی احساس سرگیجه کنید. برش پشت گوش توسط پزشک ممکن است دردناک باشد. و ممکن است حدود یک هفته گوش شما درد بگیرد.

بیماری های شایع گوش
بیماری های شایع گوش

۷. عفونت های مکرر گوش و درمان با تمپانوماستوئیدکتومی

عفونت های شایع گوش می توانند ویروسی یا باکتریایی باشند و شامل درد، التهاب و تجمع مایع در گوش باشند. در بیشتر موارد، عفونت گوش بدون درمان بهبود می یابد، اما در موارد شدید، عفونت می تواند پرده گوش را پاره کند و بر شنوایی تأثیر منفی بگذارد. این مشکل مخصوصاً مربوط به کودکان و نوجوانان کم شنوایی است. عفونت مزمن گوش می تواند عملکرد گوش میانی را مختل کرده و آسیب جدی به آن وارد کند.

تمپانوماستوئیدکتومی توسط متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان عفونت های مکرر گوش که به پرده گوش و بافت های داخل و نزدیک گوش آسیب می رساند، انجام می شود.

همچنین به درمان ماستوئیدیت کمک می کند. ماستوئید استخوانی سخت و برجسته است که در پشت و زیر گوش قرار دارد. عفونت حاد در این قسمت ماستوئیدیت نامیده می شود. تمپانوماستوئیدکتومی یک روش پزشکی است که در آن پزشک بافت غیرطبیعی یا عفونی را از ناحیه استخوانی پشت گوش به نام ماستوئید برمی دارد و پرده گوش را ترمیم می کند. پزشک همچنین ممکن است سه استخوان کوچک گوش میانی را که به شنوایی کمک می کند ترمیم کند.

۸. سکته گوش و درمان با دارو یا کاشت حلزون.

اسکلروز گوش یا کم شنوایی ناگهانی یک بیماری کمتر شناخته شده است. اگر فردی به طور ناگهانی شنوایی در یک یا هر دو گوش خود را از دست بدهد، نشان دهنده این بیماری است. در مورد این بیماری، فرد می تواند به سرعت در عرض ۷۲ ساعت شنوایی خود را از دست بدهد. سکته مغزی یک اورژانس محسوب می شود. تشخیص صحیح در ۱۴ روز اول باعث موفقیت بیشتر درمان می شود.

اگر این مدت به تاخیر بیفتد، بازیابی سلامت از دست رفته دشوار خواهد بود ضربه ناگهانی، تومور، عفونت شدید و غیره می توانند دلایل دیگری برای ناشنوایی ناگهانی باشند کورتیکواستروئیدها با کاهش التهاب به درمان عفونت گوش کمک می کنند داروهای ضد ویروسی و گشادکننده عروق نیز برای خون رسانی بهتر به گوش توسط پزشک متخصص تجویز می شود. اگر بعد از معاینه گوش آسیب دیدگی گوش تشخیص داده شود، متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است گزینه های دیگری مانند کاشت حلزون و سمعک را توصیه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *