علت سرگیجه چیست؟

علت سرگیجه چیست ؟

علت بروز سرگیجه چیست؟

سرگیجه هر چند از دیر زمان وجود داشته ولی با افزایش عوامل محیطی می توان گفت که یکی از مشکلات فراگیر در جوامع امروزی می باشد که همه رده های سنی را می تواند درگیر کند. در این مقاله ما قصد داریم علل مختلف بروز سرگیجه را بررسی کنیم لطفا با ما همراه باشید.

علت سرگیجه چیست ؟
علت سرگیجه چیست؟

سرگیجه حالت چرخش در سر است. سرگیجه را می توان به عنوان احساسی توصیف کرد که انگار یک فرد در حال حرکت است یا همه چیز در اطراف او می چرخد. حالتی از سردرگمی یا عدم تعادل، که در آن فرد احساس می کند قادر به ایستادن نیست. سرگیجه به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از بیماری است.

افراد ممکن است چندین بار در طول زندگی خود سرگیجه را تجربه کنند که ممکن است موقت یا طولانی مدت باشد. اگر دلیل خاصی برای سرگیجه وجود ندارد و زندگی فرد را مختل کرده است باید علل آن بررسی و درمان شود. هر فردی با هر سن و جنسیتی ممکن است دچار سرگیجه شود. در این مقاله به منشا و علل سرگیجه می پردازیم. اگر تجربه این عارضه را دارید با ما همراه باشید. می توانید در مورد سرگیجه خود با یک متخصص گوش و حلق و بینی و یا یک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.

علائم سرگیجه چیست؟

گفتیم که سرگیجه به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از بیماری است. افراد می توانند احساسات مختلف را به سرگیجه تعبیر کنند. وقتی آن را برای پزشک خود توضیح می دهید، احساسات مختلفی به نام سرگیجه را تشریح می کنید. برخی از افراد از چرخش اجسام به دور خود شکایت دارند. دیگران می گویند که احساس ضعف می کنند یا احتمال می دهند که ممکن است از حال بروند.

از دست دادن تعادل یا توانایی ایستادن نیز یکی از مواردی است که در مورد سرگیجه به آن اشاره می شود. گاهی اوقات افراد از شناور بودن یا بی قراری رنج می برند و گاهی اوقات افراد در موقع خواب سرگیجه را احساس می کنند. هنگامی که این احساس با ایستادن ناگهانی، راه رفتن، دویدن یا حرکت سریع سر تشدید می شود می تواند نشانه از مشکلات شنوایی باشد.

گاهی اوقات حالت تهوع یا گیجی به این سرگیجه اضافه می شود. گاهی اوقات علائم آنقدر شدید است که بیمار مجبور است دراز بکشد و چشمانش را ببندد. این سرگیجه می تواند چند ثانیه یا چند روز ادامه داشته باشد. این علائم نشان می دهد که باید علت سرگیجه را بررسی کرد تا این تجربه تکرار نشود.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم
پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

دلیل سرگیجه چیست؟

۱۳ دلیل برای اینکه احساس سرگیجه می کنید.

سرگیجه دلایل زیادی دارد. به طور کلی سرگیجه در پزشکی به دو دسته تقسیم می شود.

سرگیجه محیطی: معمولاً به دلیل مشکل در گوش داخلی یا اعصاب متعادل فرد ایجاد می شود.

سرگیجه مرکزی: ناشی از مشکلات در مخچه یا ساقه مغز است.

علاوه بر این دو نوع اصلی، علائم شایع تری نیز برای سرگیجه وجود دارد که معمولاً مربوط به بیماری خاصی نیست و به راحتی قابل درمان است. برای اینکه بدانیم علت سرگیجه چیست با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که هر یک از این علل باید توسط پزشک تشخیص داده و درمان شود. اگر در مورد سرگیجه خود نگران هستید می توانید ابتدا به پزشک عمومی یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علل احتمالی بروز سرگیجه را بررسی کند و سپس تحت درمان قرار بگیرید.

رابطه عفونت گوش میانی و سرگیجه چیست؟

یکی از شایع ترین علل سرگیجه شدید و طولانی مدت، اختلال گوش داخلی است. اگر مایع گوش جریان یابد و وارد مجرای گوش داخلی شود، احساس سرگیجه و چرخش محیط دور سر افزایش می یابد. این مشکل یکی از جدی ترین و شایع ترین مشکلات گوش داخلی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. بسیاری از بیماران در این مورد نیز در خواب دچار سرگیجه می شوند.

کلینیک شنوا طب با در اختیار داشتن پیشرفته ترین تکنولوژی روز و با همکاری با بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی آماده ارائه خدمات شنوایی شناسی و معاینات بالینی به افرادی که دچار سرگیجه هستند می باشد بیماران در صورت نیاز به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی و یا متخصص مغز و اعصاب ارجاع می گردند.

در صورت نیاز به تعمیر سمعک در شرق تهران اینجا کلیک کنید.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم
پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

رابطه بیماری لابیرنتیت و سرگیجه چیست؟

لابیرنتیت عفونت گوش داخلی است. هنگامی که پرده گوش (کانال گوش داخلی) ملتهب می شود، اطلاعات متفاوتی نسبت به گوش و چشم سالم به مغز می فرستد. این عدم تعادل و کمبود اطلاعات منجر به عدم تعادل می شود. این التهاب به دلایل بسیار ساده ای مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد و معمولاً ویروسی است. گاهی این سرگیجه با حالت تهوع، صدای وزوز در گوش، تب و گوش درد همراه است. این مشکل با درمان دارویی قابل رفع است.

تاثیر بیماری منیر بر سرگیجه چیست؟

یک بیماری نادر گوش وجود دارد که یکی از علائم آن سرگیجه است. بیماری منیر بیماری است که گوش داخلی را درگیر می کند. سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، وزوز گوش و کاهش شنوایی از دیگر علائم این بیماری است. بسیاری از بیماران علاوه بر این علائم، فشار داخل گوش خود را نیز احساس می کنند. این بیماری با دارو و رژیم غذایی خاص قابل درمان است، اما در برخی موارد بسیار نادر ممکن است جراحی لازم باشد.

کلینیک شنوا طب با افتتاح شعبات مختلف شنوایی سنجی و معاینات بالینی گوش با بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در سطح شهر تهران همکاری می نماید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات در مورد خرید و فروش سمعک در شرق تهران اینجا کلیک کنید.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

عوارض داروهای مختلف و علائم سرگیجه

بهتر است بدانید عوارض داروهای مختلف و تاثیر آن بر سرگیجه چیست ؟جدا از اینکه مشکلات گوش یکی از شایع ترین علل سرگیجه است، گاهی اوقات عوارض جانبی برخی داروها نیز باعث سرگیجه در افراد می شود. با بررسی اطلاعات دارویی خود می توانید علت سرگیجه خود را مشخص کنید.

در این صورت نباید مصرف دارو را قطع کنید. با پزشک خود صحبت کنید و وضعیت خود را توضیح دهید. پزشک ممکن است یک داروی جایگزین تجویز کند. به طور کلی، برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، شل کننده های عضلانی، قرص های خواب، داروهای فشار خون، و بسیاری از داروهای دیگر می توانند باعث سرگیجه در برخی از بیماران شوند.

تاثیر کمبود ویتامین ها بر سرگیجه چیست؟

کمبود برخی ویتامین ها در بدن می تواند باعث سرگیجه در افراد شود. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12 اغلب باعث سرگیجه و حالت تهوع می شود. تشخیص کمبود ویتامین الزاما بر عهده پزشکان است و نباید ویتامین ها را به تنهایی به رژیم غذایی اضافه کرد. همانطور که کمبود ویتامین عوارض زیادی دارد، مصرف بیش از حد آنها نیز گاهی عوارض بسیار بدی در بدن ایجاد می کند.

رابطه بیماری قلبی و سرگیجه چیست ؟

برخی از مشکلات قلبی گاهی خود را به صورت سرگیجه نشان می دهند. به دلیل کاهش خون رسانی به مغز، فرد دچار گیجی و سرگیجه می شود. این افراد زمانی که یک حرکت سریع انجام می دهند یا به طور ناگهانی از حالت خوابیده به حالت نشسته تغییر می کنند، دچار سرگیجه ناگهانی می شوند. توجه داشته باشید که این یکی از دلایل سرگیجه است و مطمئناً همه سرگیجه ها نشانه مشکل قلبی نیستند. آریتمی یکی از بیماری های قلبی است که گاهی باعث سرگیجه می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که ریتم قلب غیر طبیعی باشد. ضربان قلب بسیار کندتر یا سریعتر از حد طبیعی می تواند باعث سرگیجه، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

تاثیر میگرن بر سرگیجه چیست؟

میگرن یک سردرد شدید است که معمولا در جلوی سر یا در یک طرف سر احساس می شود. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی از سرگیجه و احساس پوچی در سر همراه با حساسیت شدید به نور و صدا شکایت دارند. تهوع و استفراغ، بی حالی و تغییرات بینایی از دیگر عوارض همراه با سرگیجه در بیماران میگرنی است. سرگیجه در نیمی از افراد مبتلا به میگرن شایع است و بسیاری از آنها، حتی بدون سردرد، به این حالت سرگیجه و سبکی سر مبتلا هستند.

تاثیر کم آبی بدن بر سرگیجه چیست؟

یکی از مواردی که باعث سرگیجه می شود و به ندرت متوجه آن می شویم کم آبی است. کم آبی بدن زمانی است که آب و مایعات کافی دریافت نمی کند. کم آبی باعث افت فشار خون در بدن می شود که عامل سرگیجه و بی حالی است. گرما، فعالیت زیاد و برخی رژیم های غذایی غیر استاندارد از جمله عوامل کم آبی بدن هستند. علائم کم آبی بدن شامل سرگیجه، بی حالی، کاهش ادرار و گیجی است. اگر آب زیادی از دست برود، نوشیدن مایعات به تنهایی مشکلی را حل نمی کند و باید فرد را به بیمارستان منتقل کرد و مایعات وریدی به او تزریق کرد.

رابطه بیماری فشار خون و سرگیجه چیست؟

افراد مبتلا به فشار خون پایین هنگام کاهش فشار خون احساس سرگیجه می کنند. این افراد هنگام نشستن یا حرکت سریع احساس ضعف و سرگیجه می کنند. علاوه بر این علائم، تشنگی، حالت تهوع، رنگ پریدگی، تاری دید و کاهش تمرکز از دیگر علائم فشار خون پایین است. عوامل زیادی می توانند باعث کاهش فشار خون در افراد شوند، مانند برخی داروها، مشکلات قلبی، کمبود ویتامین ها و آسیب ها.

علاوه بر افت فشار خون داشتن فشار خون بالا هم می تواند علت بروز سرگیجه باشد.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

تاثیر خستگی مزمن بر سرگیجه چیست؟

سندرم خستگی مزمن به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می شود و گاهی اوقات فرد حتی پس از یک خواب خوب و راحت احساس خستگی زیادی می کند. در کنار این احساس خستگی، سرگیجه در رختخواب، درد مفاصل، سردرد، عدم تمرکز و حساسیت به غذاهای مختلف نیز از علائم این بیماری است. پزشک با بررسی علائم این بیماری با تجویز دارو می تواند آن را درمان کند.

رابطه دیابت و سرگیجه چیست؟

بدن برای تامین انرژی به مقدار مشخصی قند نیاز دارد. زمانی که میزان این قند کمتر از نیاز بدن باشد، اولین علامت آن سرگیجه است. سرگیجه با احساس خستگی، لرزش دست و پا، ضربان قلب تند، تعریق بیش از حد، اضطراب و ضعف همراه است. افراد مبتلا به دیابت ممکن است در اثر استفاده از انسولین سطح قند خون پایین را تجربه کنند. در عین حال، گاهی اوقات دوره های طولانی نخوردن، نوشیدن الکل زیاد، محدود کردن میزان قند در رژیم غذایی نیز می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود.

پس از آنکه فهمیدیم علت سرگیجه چیست آن را درمان کنیم

تاثیر اضطراب و استرس بر سرگیجه چیست؟

برخی از افرادی که اضطراب و استرس زیادی را تجربه می کنند دچار سرگیجه می شوند. این افراد هنگام حضور در مکان های شلوغ یا زمانی که به دلایلی احساس اضطراب می کنند، احساس سرگیجه و گیجی می کنند.

رابطه سفرهای دریایی و سرگیجه چیست؟

ممکن است متوجه شوید که گاهی قبل از سوار شدن به کشتی، هواپیما و حتی قطار، مردم به شما توصیه می کنند که قرص سرگیجه مصرف کنید! بسیاری از افراد هنگام سوار شدن بر قایق یا کشتی دچار سرگیجه شدید می شوند.

این عارضه بسیار شایع است و در بسیاری از موارد سرگیجه تا چند روز پس از سفر ادامه خواهد داشت. بسیاری از افراد دیگر نیز هنگام سفر با قطار احساس سرگیجه می کنند. برخی افراد هنگام نشستن در جهت مخالف اتوبوس یا مترو نیز احساس سرگیجه می کنند. بسیاری از افراد حتی در ماشین احساس سرگیجه می کنند.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در ماشین یا اتوبوس به کتاب یا موبایل نگاه می کنید و دچار سرگیجه می شوید. نگران نباشید. این یک مشکل رایج است.

در صورت احساس سرگیجه با مراجعه کلینیک شنواطب می توانید به شناخت علت سرگیجه در سریع ترین زمان ممکن کمک نمایید. در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *