نشانه های عفونت گوش در نوزاد و درمان آن

روش های تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان

تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان
روش های تشخیص و درمان عفونت گوش در نوزادان

علائم و روشهای درمان عفونت گوش نوزادان

فرض کنید کودک شما مدام در حال بازی است و گوش هایش را لمس می کند. این حرکات با درد و گریه مداوم همراه است. نظر شما در مورد این پرونده چیست؟ آیا کودک دندان در می آورد؟ آیا این می تواند نشان دهنده عفونت گوش باشد؟

هنگامی که کودک شما سرما می‌خورد، عفونت گوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که کودک از آن رنج می‌برد. حقیقت تلخ این است که بیش از ۸۰ درصد کودکان قبل از ۴ سالگی درمان می شوند و تقریبا نیمی از کودکان مبتلا به عفونت گوش قبل از ۳ سالگی درمان می شوند.

اولین بار عفونت گوش بین ۶ تا ۲۴ ماهگی است. بنابراین توجه ویژه به علائم فعلی می تواند به والدین کمک کند تا بیماری و عفونت قبلی را تشخیص داده و به فکر درمان آن باشند.

روش های تشخیص و درمان عفونت گوش در نوزادان
تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان

در صورت نیاز به شنوایی سنجی و معاینه گوش نوزاد با ما تماس بگیرید.



چرا کودکان دچار عفونت گوش می شوند؟

خوب، باید به خاطر داشته باشید که عفونت گوش در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که مایع در گوش میانی (فضای پر از هوا در پشت گوش) گیر کند و با باکتری یا ویروس عفونی شود.

این اغلب زمانی اتفاق می افتد که شیپور استاش (گوش میانی توسط یک لوله باریک به نام شیپور استاش به پشت بینی متصل است) مسدود می شود.

معمولا این انسداد به دلیل تورم یا احتقان ناشی از سرماخوردگی است. به همین دلیل است که عفونت گوش اغلب هنگام سرما خوردگی کودکان رخ می دهد. آلرژی ها و حساسیت ها نیز می توانند باعث عفونت و در نتیجه انسداد شیپور استاش شوند.

آناتومی نیز عامل اصلی در این موضوع در نظر گرفته می شود. شیپور استاش نوزاد کوتاه و کمی زاویه دار است. این بدان معناست که مایعات و باکتری‌ها بیشتر در گوش میانی گیر می‌افتند. علاوه بر این، سیستم ایمنی کودک در حال رشد است که او را مستعد ابتلا به عفونت گوش نوزادان می کند.

تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان
تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان


چگونه والدین می توانند بفهمند که فرزندشان مبتلا به عفونت گوش نوزادان شده؟


تشخیص عفونت گوش در کودکان و نوزادان دشوار است زیرا کودکان و نوزادان مهارت های زبانی کافی برای بیان احساسات و درد ندارند.

کودکان بزرگتر ممکن است علائم را نشان دهند. در این صورت تشخیص این بیماری آسان است. اما نوزادان نمی توانند این کار را انجام دهند.

خوب، حال سوال این است که والدین چگونه می توانند عفونت گوش نوزاد را تشخیص دهند؟ به طور کلی، تب بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت یکی از علائم اصلی عفونت گوش است.

لمس کردن، کشیدن و بازی با گوش ها نیز می تواند نشانه عفونت گوش باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که این گزینه یک شاخص قابل اعتماد نیست.

تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان
تشخیص و درمان عفونت گوش در کودکان


عفونت گوش در کودکان بسیار دردناک است. بنابراین اگر متوجه گریه و بی قراری مکرر فرزندتان شده اید، باید مشکوک باشید و از پزشک کمک بگیرید. همچنین، اگر کودک شما در حالت دراز کشیدن بیشتر از قبل گریه می کند، عفونت گوش می تواند علت اصلی این ناآرامی باشد، زیرا این وضعیت به شیپور استاش فشار می آورد.

سایر علائم عفونت گوش عبارتند از: مشکل در خوابیدن، از دست دادن اشتها، استفراغ و اسهال. همچنین ممکن است متوجه شوید که شنوایی فرزندتان خوب نیست. او نمی تواند به صداهای اطراف خود پاسخ دهد. اگر بعد از مدتی شنوایی کودک برگشت، می توانید مطمئن باشید که عفونت از بین رفته و مایع گوش از بین رفته است.

ترشح مایع یا چرکی از گوش کودک نشانه عفونت است. این ممکن است نشان دهنده سوراخ شدن پرده گوش باشد. وقتی مایع گوش میانی فشار زیادی به پرده گوش وارد کند، ممکن است پاره شود.

چنین شرایطی پرده گوش سوراخ نامیده می شود. چنین سوراخ هایی ممکن است جدی نباشند و خود به خود بهبود یابند. با این حال، چنین موقعیت هایی برای کودک بسیار دردناک خواهد بود.

تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان
تشخیص و درمان عفونت گوش نوزادان



آیا برای درمان عفونت گوش به آنتی بیوتیک نیاز خواهیم داشت؟



اگرچه استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت گوش رایج است، اما امروزه اکثر متخصصان سعی می کنند این گزینه را به آخرین مراحل کار بسپارند. در بیشتر موارد، رویکرد انتظار و صبر می تواند موثر باشد.

مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که در ۸۰ درصد موارد سیستم ایمنی کودک بدون آنتی بیوتیک بهتر عمل می کند. این به این دلیل است که یک سوم عفونت های گوش توسط ویروس ها ایجاد می شود که در این صورت آنتی بیوتیک ها تاثیری ندارند. سایر عفونت های باکتریایی نیز خود به خود از بین می روند.

با این حال، مقدار معینی از آنتی بیوتیک ها می تواند از رشد و رشد باکتری ها جلوگیری کند. تشخیص مصرف آنتی بیوتیک ها البته بر عهده متخصص است. در برخی موارد، بسته به عوامل متعددی مانند سن و شدت علائم، ممکن است کودک شما نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.

در کودکان زیر ۲ سال، تقریباً همه با استفاده از آنتی بیوتیک موافق هستند. زیرا هنوز هنر تکلم در این افراد شکل نگرفته است و کودک نمی تواند عفونت گوش و گوش درد را به وضوح بیان کند. در چنین مواردی، عفونت گوش می تواند منجر به شرایط جدی تری مانند کاهش شنوایی شود.

تشخیص عفونت گوش در نوزادان
تشخیص عفونت گوش در نوزادان


در کودکان بالای ۲ سال، ممکن است صبر کنید. البته در صورت شدید بودن علائم باید درمان مناسب انجام شود. بنابراین اگر کودک سالم باشد، تب بالایی نداشته باشد و گوش درد خیلی دردناک نباشد، پزشک سعی می کند ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کند تا از بهبود وضعیت مطمئن شود.

علائم موجود ممکن است حتی پس از ۲-۳ روز به حالت عادی برنگردند، اما علائم پس از این دوره بهبود می یابند. اگر این اتفاق نیفتد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

صرف نظر از اینکه کودک شما آنتی بیوتیک دریافت می کند، باید چند هفته دیگر دوباره به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود عفونت به طور کامل برطرف شده است.

در بیشتر موارد، بیماری به خوبی مدیریت می شود. البته در برخی موارد کودک دچار عفونت های مکرر گوش می شود که در این صورت باید با پزشک متخصص مشورت کرد. آنها ممکن است از لوله های تنفسی استفاده کنند و آنها را داخل گوش نوزاد قرار دهند. این گزینه برای جلوگیری از تجمع مایع در گوش نوزاد استفاده می شود. در برخی از کودکان، ممکن است مایعی در گوش میانی وجود داشته باشد.

این مایع کودک را در معرض عفونت های دیگر قرار نمی دهد، اما می تواند باعث کاهش شنوایی و اختلال در رشد مهارت های زبانی شود. اگر کودک شما ۵ یا ۶ عفونت در سال دارد یا اگر بیش از سه ماه در پشت پرده گوش مایع وجود دارد، این لوله ممکن است مفید باشد.

پیشگیری از عفونت گوش در نوزادان
پیشگیری از عفونت گوش در نوزادان


پیشگیری از عفونت گوش در کودکان


هیچ تضمینی وجود ندارد، اما انجام مراحل زیر ممکن است کمک کند:

شیردهی: مطالعات نشان می دهد که شیردهی به مدت شش ماه می تواند کودک را در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

سیگار را ترک کنید: سیگار می تواند به گوش کودک شما آسیب برساند. در چنین مواردی عفونت از گوش میانی عبور نمی کند و باعث عفونت می شود.

واکسیناسیون دوران کودکی: یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که واکسیناسیون دوران کودکی می تواند از باکتری های پنوموکوک محافظت کند.

این باکتری باعث عفونت، مننژیت و سایر بیماری ها می شود. این مطالعه نشان می دهد که واکسیناسیون کودکان می تواند از عفونت گوش جلوگیری کند. با این حال، واکسن فقط برای طیف خاصی از باکتری ها مفید است.

در صورت امکان فرزندتان را به مهد کودک نفرستید. تحقیقات نشان می دهد که نگه داشتن کودک در مهد کودک برای مدت طولانی باعث عفونت گوش می شود. اگر مجبور به انجام این کار هستید، سعی کنید مهدکودکی با افراد کمتر انتخاب کنید.

در حالی که کودکتان دراز کشیده است از شیشه آب ننوشید. هنگام نوشیدن آب، سر کودک باید بالای شکم باشد. در این حالت مایع از طریق شیپور استاش به سمت گوش میانی حرکت نمی کند.

مراقب آلرژی ها و حساسیت ها باشید: اگر فکر می کنید عفونت فرزندتان به آلرژی مرتبط است، سعی کنید آلرژن را رد کنید.

درمان عفونت گوش در نوزادان
درمان عفونت گوش در نوزادان


درد گوش کودک را کاهش دهید


برای درد در کودکان، پزشک ممکن است استامینوفن یا ایبوپروفن را تجویز کند. به خاطر داشته باشید که برای خلاص شدن از شر گوش درد خود هیچ چیز غیرقانونی مصرف نکنید.

استفاده سرخود از قطره گوش نیز می تواند خطرناک باشد. هنگامی که کودک شما عفونت گوش دارد، بهتر است سفر با هواپیما را لغو کنید زیرا تغییر فشار هوا می تواند درد گوش را تشدید کند یا حتی پرده گوش را پاره کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *