۲۰ روش درمان وزوز گوش

روش های علمی و موثر برای درمان وزوز گوش

درمان قطعی وزوز گوش

وزوز گوش توسط شنوایی شناس و یا متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص و درمان می شود. وزوز گوش عبارت است از زنگ زدن در قسمتی از سر یا یک گوش یا در هر دو گوش. این صداها معمولاً بدون معنای خاصی و به صورت زنگ یا سوت یا صدای باد شنیده می شوند. هیچ منبع خارجی برای زنگ در گوش وجود ندارد، بنابراین هیچ کس جز انسان بیمار نمی تواند آن را بشنود. در زیر در مورد راه های درمان ایمن و موثر وزوز گوش صحبت خواهیم کرد.

درمان وزوز گوش با روش های مختلف

آیا وزوز گوش قابل درمان است؟

درمان وزوز گوش شامل چندین مرحله است. گاهی اوقات انجام این مراحل زمان زیادی می برد. برای درمان وزوز گوش یا صدای هوا در گوش ابتدا باید علت آن را پیدا کرد. گاهی اوقات وزوز گوش ممکن است به دلیل مشکلات قلبی، دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری ها رخ دهد. در این صورت وزوز گوش با درمان مشکلات و رفع علت از بین می رود. اگر علت وزوز ناشناخته باشد، باید جهت تشخیص و درمان و کاهش وزوز گوش سعی کنیم. در این صورت نمی توان وزوز گوش را به طور دائم درمان کرد، حداقل طبق یافته های علمی امروزی وزوز گوش نیاز به اصلاح و مدیریت دارد.

بهترین پزشک برای درمان وزوز گوش

شما باید به یک متخصص شنوایی شناسی یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و برای بررسی درمان و علت وزوز گوش، یک ارزیابی کامل انجام دهید. اگر وزوز گوش مزمن یا زنگ زدن بیش از حد در گوش دارید، باید برای معاینه به متخصص مراجعه کنید. این تخصص ها شامل پزشک گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص قلب و غیره است. علت اصلی وزوز گوش را می توان و باید توسط هر یک از این پزشکان متخصص بررسی کرد.

یک پزشک متخصص ابتدا سعی می کند علت وزوز گوش را بیابد و تمام آزمایشات لازم را برای تصمیم گیری نهایی انجام دهد. اگر شنوایی فردی در اثر سر و صدا دچار اختلال شود، باید به او سمعک داده شود. متخصص باید با در نظر گرفتن شرایط بیمار بهترین روش درمانی را برای کنترل صدا انتخاب کند.

بررسی بیست روش مختلف جهت درمان وزوز گوش

درمان دارویی برای وزوز گوش

در برخی موارد از درمان دارویی برای وزوز گوش استفاده می شود. این آماده سازی ها آزمایش شده و از نظر تئوری قابل قبول هستند. لازم به ذکر است که درمان وزوز گوش در صورت عدم تشخیص علت واقعی موثر نخواهد بود. در برخی موارد از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می شود، زیرا این موارد می توانند از دلائل اصلی وزوز گوش باشند.

در صورت تشخیص توسط متخصص می توان از هورمون میزوپروستول نیز استفاده کرد. برخی از کارشناسان معتقدند استفاده از لیدوکائین می تواند برای وزوز گوش نیز موثر باشد. این داروها فقط باید با نظر پزشک و تحت نظر او مصرف شوند. ویتامین های مختلف دیگر درمان های رایج وزوز گوش هستند و تصور می شود با تنظیم جریان خون و فشار خون، وزوز گوش را کاهش می دهند.

درمان وزوز گوش با سمعک بهترین راه حل است

یکی دیگر از راه های توانبخشی و درمان وزوز گوش استفاده از سمعک است. این روش برای افراد کم شنوا توصیه می شود. با ادامه کم شنوایی، اعصاب شنوایی به تدریج ضعیف شده و سطح عملکرد کاهش می یابد. برخی مطالعات می گویند که در بعضی مراحل کم شنوایی عصب گوش با فعالیت خاص خود باعث ایجاد صداهای بی معنی و سوت می شود که تحت عنوان وزوز شنیده می شود. در نتیجه، وزوز گوش را می توان با استفاده از سمعک و تنظیم فعالیت عصبی درمان کرد.

سمعک بهترین وسیله برای درمان وزوز گوش

از طرفی درمان وزوز گوش با سمعک توجه بیمار را به وزوز و صداهای اضافی کاهش می دهد و توجه را به صداهای محیط جلب می کند. همچنین زمانی که فرد با دیگران صحبت می کند به گفتار آنها توجه بیشتری می کند و وزوز گوش تا حد قابل توجهی کنترل می شود. علاوه بر اثر تقویت کنندگی سمعک، می توان گام موثری برای کنترل وزوز گوش با کمک فناوری های کاهش نویز تعبیه شده در سمعک های جدید و هوشمند برداشت. یکی از جدیدترین فناوری های سمعک برای درمان وزوز گوش، ناچ تراپی یا فناوری صدای معکوس برای کاهش وزوز و همچنین پوشاندن صداها و نویز سفید است.

روش های موثر درمان وزوز گوش بدون سمعک

علاوه بر سمعک، راه های دیگری نیز برای از بین بردن وزوز گوش وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم:

درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش با مولد صدا

درمان وزوز گوش با استفاده از مولد صدا یا صدا درمانی برای افرادی استفاده می شود که فقط صدای اضافی در گوش دارند و شنوایی آنها مشکلی ندارد. در این روش از وسیله ای مشابه سمعک برای درمان صدای اضافی در گوش استفاده می شود. این دستگاه به نام تولید کننده صدا فقط برای وزوز گوش است.

درمان صدای باد در گوش (یا صدای زنگ و …) با مولد صدا به این صورت است که صدای ایجاد شده توسط دستگاه با شدت بسیار کم پخش می شود و در برخی موارد توسط شخص تشخیص داده نمی شود و باعث کاهش صدای او می شود. توجه به صدای زنگ در گوش او در این شرایط و بسته به شرایط فرد، ممکن است تا چند ساعت پس از برداشتن ژنراتور وزوز شنیده نشود که به دلیل سازگاری عصب شنوایی و گوش است. صدا درمانی برای وزوز گوش در مقاله جداگانه ای به طور کامل توضیح داده شده است.

درمان موثر وزوز گوش با استفاده از روش CBT

درمان وزوز گوش با استفاده از رفتار درمانی روش CBT نیز نامیده می شود. هنگامی که افراد وزوز گوش دارند، ممکن است در اثر افسردگی، اختلالات خواب، اضطراب و غیره وزوز گوش را تجربه کنند. در عین حال وزوز گوش هم این مشکلات را تشدید می کند و خود این مشکلات باعث ایجاد وزوز و ایجاد یک چرخه معیوب می شود. درمان وزوز گوش با استفاده از CBT به فرد کمک می کند تا در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کند.

در واقع این روش ربطی مستقیم به وزوز گوش ندارد بلکه به بیمار می آموزد که چگونه با این حالت به زندگی عادی خود ادامه دهد و صدای سوت گوش را نادیده بگیرد و مدیریت کند.راهبردهای ذهنی را به فرد آموزش می دهد. درمان مناسب وزوز گوش با استفاده از رفتار درمانی باید توسط مشاور و درمانگر مجرب و با همکاری شنوایی شناس فرد انجام شود. بیمار باید هفته ای یک بار با پزشک متخصص ملاقات کند. از این روش برای درمان افسردگی و اضطراب نیز استفاده می شود.

درمان وزوز گوش با تحریک الکتریکی

درمان عالی وزوز گوش با تحریک الکتریکی یا TDCS

در این روش الکترودها نزدیک گوش قرار می گیرند. این الکترودها تحریک الکتریکی را به حلزون گوش منتقل می کنند. این روشی است که وزوز گوش با TDCS درمان می شود. در بین کارشناسان مختلف نظرات مختلفی در مورد اثربخشی این روش وجود دارد. این روش درمان وزوز گوش با شوک درمانی بسیار متفاوت است و شدت و جریان اعمال شده کاملاً بر اساس شرایط فرد است.

درمان وزوز گوش با روش PTM

PTM یا درمان پیشرونده وزوز گوش یکی از روش هایی است که در ابتدا برای درمان وزوز گوش در سربازان آمریکایی که از جنگ بازگشته بودند استفاده می شد. امروزه افراد عادی که از وزوز گوش رنج می برند نیز از این روش استفاده می کنند. با این روش به واکنش فرد نسبت به وزوز گوش بیشتر توجه می شود و به مرور زمان از آزار صدای اضافی در گوش ها کاسته می شود. درمان دائمی وزوز گوش با PTM یکی از روش های درمانی رایگان است که برای برخی افراد موثر است.

درمان برتر وزوز گوش با درمان ناهنجاری های آناتومیک

گاهی اوقات علت وزوز گوش می تواند چیزی به اندازه جرم گوش باشد که درمان آن ساده و موثر است. وزوز گوش، یا صدای اضافی در گوش، می تواند به دلیل اختلالات آناتومیکی مانند اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ رخ دهد. در ضمن، علاوه بر وزوز گوش، می توان انتظار درد در اطراف گوش و صدای زنگ در گوش را نیز داشت. همچنین مشاهده شده است که برخی از عفونت های دندانی باعث وزوز گوش می شود. به همین دلیل اولین قدم برای درمان قطعی وزوز، معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی و تعیین علت زمینه ای وزوز گوش است.

پیشگیری از وزوز گوش با کنترل مصرف سیگار و الکل

تمرینات ذهنی

یکی دیگر از روش های درمان یا بهتر است بگوییم مدیریت وزوز گوش، استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی و مدیتیشن مانند یوگا است. بنابراین فرد می تواند بر افکار خود مسلط شود و آگاهانه نسبت به زمزمه های خود بی تفاوت شود. همانطور که می بینید این روش درمان وزوز بر اساس تکنیک ها و مدیریت ذهن انسان است و از روش های مشابه با روش های دیگر استفاده می کند.

روش های درمان ترکیبی

حقیقت این است که درمان قطعی وزوز گوش، نه از طریق دارویی و نه از طریق جراحی وجود ندارد و دلیل اصلی آن، علل مختلف وزوز گوش در افراد مختلف و همچنین ویژگی ها و شدت بیماری در بیماران مختلف است. در بیشتر موارد، برای اینکه بتوانیم وزوز گوش را به طور کامل درمان کنیم، باید از ترکیبی از درمان ها استفاده کنیم.

بنابراین برای درمان وزوز از روش هایی مانند سمعک، CBT، مولد صدا و … به طور همزمان استفاده می شود. در مواردی که وزوز گوش ناشی از مشکلات قلبی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، تورم گوش، سر و گردن، مشکلات دندانی و … باشد، با رفع این مشکلات می توان وزوز گوش را به طور کامل درمان کرد.

دستگاه درمان وزوز گوش

یک دستگاه درمان وزوز گوش که توسط بسیاری از مشتریان ما سوال شده است، یک دستگاه پوشاننده است که با تولید صداهای خاص و هدفمند به منحرف کردن و تمرکز فرد از صدای اضافی در گوش کمک می کند. به غیر از مسکر و سمعک های مورد استفاده برای ساند تراپی و صدا درمانی، هیچ وسیله دیگری وجود ندارد که بتوان به طور موثری برای درمان وزوز گوش استفاده کرد.


جدیدترین روش های درمان وزوز گوش در سراسر جهان

یکی از درمان های جدید برای وزوز گوش در سال ۲۰۲۱، bimodal neuromodulation است. این درمان وزوز گوش، گروهی از سلول‌های مغزی را هدف قرار می‌دهد که عملکرد غیر طبیعی دارند. مطالعات قبلی بر روی انسان و حیوان نشان داده است که تحریک الکتریکی نورون های حسی در زبان و صورت باعث فعال شدن برخی نورون ها در سیستم شنوایی انسان می شود.

به نظر می رسد این رویکرد قادر به ترسیم مجدد مدارهای مغزی مرتبط با وزوز گوش باشد. این درمان جدید وزوز گوش در حال آزمایش است، اما با تقویت نورون های دیگر در سیستم شنوایی، ممکن است نورون های مسبب وزوز گوش را ضعیف کند.

درمان وزوز گوش

باورهای غلط در مورد درمان وزوز گوش

از آنجایی که ماهیت وزوز گوش ناشناخته است و علت آن برای همه مشخص نیست، موارد ذکر شده در این قسمت ممکن است به دروغ ادعای درمان قطعی وزوز گوش را داشته باشند. لطفاً توجه داشته باشید که هیچ یک از این موارد از نظر علمی مناسب، مؤثر یا حتی مضر برای کاربر ثابت نشده است. توصیه می کنیم در درمان وزوز گوش به پروتکل های پزشکی تکیه کنید و با استفاده از روش های غیر اختصاصی و اثبات نشده خود را در معرض خطر قرار ندهید.

قطره برای درمان وزوز گوش

هیچ قطره ای برای درمان صدای زنگ اضافی در گوش وجود ندارد. این یک تصور اشتباه است که برخی افراد فکر می کنند استفاده از قطره های مخصوص می تواند وزوز گوش را درمان کند. در برخی موارد انسداد کامل پرده گوش و مجرای شنوایی می تواند باعث زنگ زدن در گوش شود که با شستن گوش با قطره گوش بر طرف می شود.

درمان وزوز گوش با حجامت

گفته می شود که حجامت در درمان وزوز گوش موثر است و می تواند فشار خون را کاهش دهد. لازم به ذکر است که با خونگیری کوتاه نمی توان فشار خون را کنترل کرد و برای درمان وزوز ضربان دار ناشی از فشار خون و جریان نامنظم خون باید به متخصص قلب مراجعه کرد.

درمان وزوز گوش با طب سنتی

درمان های سنتی مختلفی جهت درمان وزوز گوش ارائه شده و این در حالی است که صحت علمی و روش های درمانی توسط هیچ منبعی تایید نشده و تایید نمی شود

درمان وزوز گوش با لیزر

برخی از مطالعات اثر لیزرهای کم توان را بر وزوز و شدت آن پیشنهاد و آزمایش کرده اند و این نظریه وجود دارد که لیزر می تواند با افزایش خون رسانی به سلول های مویی، وزوز گوش را کاهش دهد. این روش هیچ تاثیری در درمان وزوز و راحتی فرد نداشت و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود که بر علت وزوز گوش تمرکز کند.

درمان وزوز گوش با عسل

در منابع مختلف تحت عنوان «درمان وزوز گوش با عسل» مواد و روش های مختلفی ذکر شده است که اساساً بدون پایه علمی بوده و تأثیری بر وزوز گوش انسان ندارد.

درمان وزوز گوش با پیاز

درمان وزوز گوش با پیاز

از جمله موارد دیگری که به عنوان یک درمان خانگی و قطعی برای وزوز گوش محسوب می شود، استفاده از پیاز به صورت موضعی و ترکیبی است که تاکنون اثری برای آن مشاهده و گزارش نشده است.

درمان وزوز گوش با زالو

در این روش زالو روی صورت و اعضای بدن قرار می گیرد و خون کثیف را از بدن جدا می کند. این روش یکی از روش های تبلیغاتی مانند حجامت است و نمی توان میزان اثربخشی آن را محاسبه کرد.

درمان وزوز گوش با تغذیه مناسب

درمان وزوز گوش با هومئوپاتی

هومیوپاتی یکی از روش های درمانی سنتی است که اکثر متخصصان آن را تایید نمی کنند. البته در برخی موارد برخی از داروها از این نوع می توانند بر کنترل وزوز گوش تأثیر بگذارند.

درمان وزوز گوش و خواب

روش دیگری که برای درمان وزوز گوش توصیه می شود، هیپنوتیزم است. در بیشتر موارد هیپنوتیزم درمانی برای کنترل استرس و اضطراب موثر بوده و تاثیر مستقیمی بر خود وزوز ندارد. به علاوه باید توسط متخصص هیپنوتیزم کننده تایید شده انجام شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *