چرا باید از سمعک استفاده کنیم؟ مزایای استفاده از سمعک

مزایای سمعک

مزایای سمعک چیست؟

برای شناخت سمعک باید مزایای سمعک را بشناسیم :سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که در داخل یا پشت گوش خود قرار می دهید. صداهای خاص را بلندتر می کند، بنابراین فردی که دچار کم شنوایی است می تواند بهتر بشنود، ارتباط برقرار کند و در فعالیت های روزانه شرکت کند. سمعک می تواند به افراد کمک کند هم در موقعیت های ساکت و هم در موقعیت های پر سر و صدا بهتر بشنوند. با این حال، از هر پنج نفری که نیازمند سمعک هستند، تنها یک نفر در واقع از سمعک استفاده می کند.

مزایای سمعک چیست ؟
آیا می دانید مزایای سمعک چیست ؟

سمعک دارای سه بخش اصلی است: میکروفون، تقویت کننده و بلندگو. سمعک صدا را از طریق میکروفون دریافت می کند که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و به تقویت کننده می فرستد. تقویت کننده قدرت سیگنال را تقویت کرده و از طریق بلندگو به گوش می فرستد.

سمعک چگونه می تواند کمک کند؟

سمعک در درجه اول برای بهبود کم شنوایی و گفتار در افراد ناشنوا مفید است که در اثر آسیب به سلول های حسی کوچک در گوش داخلی به نام سلول های مویی ایجاد می شود. به این نوع کم شنوایی کم شنوایی حسی عصبی می گویند. آسیب می تواند ناشی از بیماری، افزایش سن، صدا یا صدمات ناشی از برخی داروها باشد.

سمعک ارتعاشات صوتی وارد شده به گوش را تقویت می کند. سلول های موی زنده ارتعاشات بالاتر را تشخیص داده و آنها را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که به مغز منتقل می شود. هر چه آسیب به سلول های موی فرد بیشتر باشد، افت شنوایی شدیدتر است و سمعک برای جبران تفاوت نیاز به تقویت بیشتری دارد. با این حال، محدودیت‌های عملی برای تقویت سمعک وجود دارد. علاوه بر این، اگر گوش داخلی بیش از حد آسیب دیده باشد، حتی ارتعاشات بزرگ نیز به سیگنال های عصبی تبدیل نمی شوند. در این شرایط، سمعک بی اثر خواهد بود.

مزایای سمعک
انواع سمعک، ویژگی ها و مزایای سمعک را بهتر بشناسیم

مزایای سمعک چیست

سمعک ها سختی شنیدن را برای شما کمتر میکند با در دسترس بودن فن‌آوری‌های دیجیتال جدید، سمعک‌ها می‌توانند صدای واضح‌تری را نیز ارائه دهند (سعی و تلاش کمتر در شنیدن صداها، شنوایی واضح‌تر اصوات).

با این حال، هنگام خرید سمعک، باید به موارد زیر دقت کنید:

بهبود قدرت شنیداری در محیط های پر سر و صدا (تماشای تلویزیون، مکالمات خصوصی) . وقتی برای اولین بار از سمعک استفاده می کنید، ساعت، یخچال، صداهای کامپیوتر و صدای پا شنیده می شود. این طبیعی است. توانایی سازگاری مغز شما با شنیدن این صداهای ساده بهبود می یابد.

تداخل کمتر ناشی از مقادیر متوسط ​​نویز پس زمینه. صدای بلند پس زمینه حتی با سمعک همچنان باعث مشکلات شنوایی می شود. انتخاب سمعک با میکروفون دوگانه در صورتی که این بیماری باعث بروز مشکلات شنوایی شود، بسیار مهم است.

جایگذاری سمعک در گوش راحت باشد. هنگام استفاده از سمعک و/یا گوش، شما تمایل دارید که یک اثر پوشاننده داشته باشید (صداها بلندتر می شوند).

سمعک‌ها می‌توانند تا حد زیادی به برقراری ارتباط کمک کنند، اما این فرآیند مستلزم یک دوره تنظیم از جانب کاربر است. دانستن اینکه چه چیزی باید انتظار داشته باشید می تواند در فرآیند تعدیل بسیار مفید باشد. ما شما را تشویق می کنیم که با تیم مراقبت شنوایی خود مشورت کنید تا در مورد این دوره سازگاری و مزایایی که باید انتظار داشته باشید، بیشتر بدانید.

مزایای سمعک
مزایای استفاده از سمعک با ویژگی های خاص

چه کسانی بیشتر از سمعک سود می برند؟

یک سوم یا بیشتر از افراد ۶۵ ساله و بالاتر دچار کم شنوایی مرتبط با افزایش سن هستند. این نوع کم شنوایی به تدریج ایجاد می شود و بسیاری از افراد تا زمانی که به یک مشکل جدی تبدیل نمی شود متوجه آن نمی شوند. خانواده و دوستان برای برقراری ارتباط باید مرتب و با صدای بلند صحبت خود را تکرار کنند و این برای همه نا امید کننده و خسته کننده است. بسیاری از بیماران ما احساس می‌کنند که همه دارند «زمزمه می‌کنند» یا «به وضوح صحبت نمی‌کنند». اغلب منشأ مشکل از دست دادن شنوایی است… نه گوینده.

سمعک ها شنوایی را بازیابی نمی کنند یا پیشرفت ناشنوایی عصبی یا ناشنوایی مرتبط با سن را کاهش نمی دهند.

مزایای سمعک دوگانه

در صورتی که یکی از گوش ها دچار اختلال شده است، بهتر است از یک سمعک استفاده کنید. اگر نه، بهتر است دو سمعک تهیه کنید. استفاده از هر دو سمعک دارای مزایای زیر می باشد:

محلی سازی: توانایی تعیین اینکه صداها از کجا می آیند. اگر صدایی که به یک گوش می رسد از نظر زمان و زیر و بم بسیار متفاوت باشد، مغز در پردازش جایی که صدا شنیده می شود، مشکل دارد.

هم با مغز و هم با گوش می شنوید: وقتی صدا را از طریق سمعک می شنوید، اطلاعات را به سیستم عصبی مرکزی شما می فرستد و این سلول ها فعال و مفید می شوند. اگر یک طرف مغز شما از صدا محروم باشد، سلول ها استفاده نمی شوند و ممکن است آتروفی شوند.

توانایی شنیدن بهتر در موقعیت‌های پر سر و صدا: با معرفی میکروفون‌های دوگانه، می‌توانیم بسیاری از نویزهای مزاحم پس‌زمینه را حذف کنیم. این گزینه به ویژه در صورتی مفید است که کاربر سمعک دو سمعک داشته باشد. اگر یک گوش بدون کمک هم صدای جهت دار و هم صدای تقویت شده را دریافت کند، سطح نویز پس زمینه در آن سمت سر باقی می ماند و به شنونده کمک نمی کند گفتار را از نویز جدا کند.

اگر کسی بدون کمک شما در کنار گوش شما با شما صحبت کند، صدای او با رسیدن سمعک به گوش قدرت خود را از دست می دهد (گاهی اوقات ۲۰ دسی بل). ممکن است نتوانید گفتار را بشنوید، به خصوص اگر صدای پس زمینه از همه جهات در اتاق شنیده شود.

از کجا می توانم برای تشخیص و درمان کم شنوایی کمک بگیرم؟

اگر شما یا یکی از اعضای بزرگسال خانواده سؤال یا نگرانی در مورد کم شنوایی دارید، گزینه هایی دارید. سمعک های بدون نسخه (OTC) دسته جدیدی از سمعک ها هستند که افراد می توانند مستقیماً بدون مراجعه به متخصص شنوایی برای معاینه آن را خریداری کنند. این سمعک ها برای کمک به بزرگسالان با کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​طراحی شده اند. سمعک های تجویزی را می توان از شنوایی شناس خریداری کرد که آنها را بر اساس میزان کم شنوایی برنامه ریزی می کند. برای کم شنوایی مهم یا پیچیده تر، ممکن است به سمعک های تجویزی یا سایر دستگاه ها نیاز باشد.

آیا مدل های مختلف سمعک وجود دارد؟

سه سبک اصلی سمعک وجود دارد. سبک ها از نظر اندازه، قرارگیری روی گوش یا داخل گوش، و درجه تقویت متفاوت هستند (به تصویر مراجعه کنید).

مزایای سمعک
مزایای استفاده از سمعک را بشناسیم

سمعک های پشت گوش (BTE) از یک جعبه پلاستیکی سخت تشکیل شده است که در پشت گوش قرار می گیرد و به یک قالب پلاستیکی متصل می شود که روی گوش خارجی قرار می گیرد. قطعات الکترونیکی در یک جعبه پشت گوش ذخیره می شوند. صدا از سمعک به داخل مجرای گوش می رسد و به گوش می رسد. کمک های BTE توسط افراد در هر سنی برای کم شنوایی خفیف تا شدید استفاده می شود.

نوع جدیدی از دستگاه BTE سمعک باز است. کمک‌های کوچک و باز کاملاً در پشت گوش قرار می‌گیرند و تنها یک لوله باریک در مجرای گوش قرار می‌گیرد تا کانال باز بماند. به همین دلیل سمعک های پشت باز می توانند انتخاب خوبی برای افرادی که جرم گوش دارند، باشد، زیرا این نوع سمعک ها کمتر در اثر جرم گوش آسیب می بینند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است سمعک باز را ترجیح دهند زیرا درک صدای آنها “سیمی” به نظر نمی رسد.

سمعک های داخل گوش (ITE) به طور کامل در داخل گوش خارجی قرار می گیرند و برای کم شنوایی خفیف تا شدید استفاده می شوند. جعبه ای که لوازم الکترونیکی را در خود جای می دهد از پلاستیک سخت ساخته شده است برخی از IT ها را می توان برای اتصال اجزای اضافی مانند مخابرات استفاده کرد تله کویل یک آهنربای کوچک است که به کاربران اجازه می دهد صدا را از طریق سیم پیچ سمعک دریافت کنند تا میکروفون آن. گوش دادن به مکالمات تلفنی را آسان می کند تله کویل به افراد کمک می کند در مکان های عمومی که سمعک های مخصوصی به نام سیستم های حلقه القایی نصب شده اند، بشنوند. در بسیاری از کلیساها، مدارس، فرودگاه ها و تالارها دیده می شود کمک‌های ITE معمولاً توسط کودکان خردسال استفاده نمی‌شود، زیرا با رشد گوش‌ها نیاز به تعویض مکرر دارند

دستگاه نگهدارنده کانال به خوبی در مجرای گوش قرار می گیرد و در دو سبک موجود است. سمعک های درون کانالی (ITC) به گونه ای طراحی شده اند که با شکل و فرم گوش افراد متناسب باشند. سمعک کامل در کانال (CIC) عملاً در کانال گوش پنهان است. هر دو نوع برای کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​شدید استفاده می شود.

از آنجایی که ابزارهای کمکی کانال کوچک هستند، تنظیم و برداشتن آنها برای فرد دشوار است. علاوه بر این، کمک های کانال فضای کمتری برای باتری ها و وسایل اضافی مانند تله کویل دارند. آنها معمولاً برای کودکان خردسال یا افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق توصیه نمی شوند زیرا اندازه کوچک آنها قدرت و بلندی صدای آنها را محدود می کند.

مزایای استفاده از سمعک
مزایای استفاده از سمعک را بشناسیم

آیا همه سمعک ها یکسان کار می کنند؟

مزایای استفاده از سمعک بسته به وسایل الکترونیکی مورد استفاده متفاوت است. دو نوع اصلی الکترونیک آنالوگ و دیجیتال هستند.

سمعک های آنالوگ امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند که تقویت می شوند. از مزایای سمعک های آنالوگ/قابل تعویض به طور ویژه برای رفع نیازهای هر کاربر طراحی شده اند. دستگاه توسط سازنده طبق مشخصات توصیه شده توسط کارشناس شنایی سنجی برنامه ریزی شده است. سمعک های آنالوگ/قابل برنامه ریزی بیش از یک برنامه یا تنظیمات دارند. کارشناس شنوایی سنجی می تواند با استفاده از کامپیوتر به برنامه ریزی جهت استفاده از مزایای سمعک کمک کند، و می توانید برنامه را برای محیط های مختلف گوش دادن – از یک اتاق کوچک و ساکت گرفته تا یک رستوران شلوغ یا فضاهای باز و بزرگ مانند تئاتر یا استادیوم، تغییر دهید. کاور آنالوگ/قابل برنامه ریزی را می توان بر روی انواع سمعک استفاده کرد. سمعک های آنالوگ به طور کلی ارزان تر از سمعک های دیجیتال هستند.

سمعک های دیجیتال قبل از تقویت صدا، امواج صوتی را به کدهای عددی، مشابه کدهای باینری در رایانه ها تبدیل می کنند. از آنجایی که کد حاوی اطلاعاتی در مورد زیر و بم یا شدت صدا است، سمعک می تواند به طور خاص برای تقویت فرکانس های خاص بیشتر از سایر فرکانس ها برنامه ریزی شود. مدار دیجیتال به کارشناس شنایی سنجی انعطاف بیشتری در تنظیم سمعک با توجه به نیازهای کاربر و محیط شنیداری خاص می دهد. این دستگاه ها همچنین می توانند طوری برنامه ریزی شوند که بر صداهایی که از جهت خاصی می آیند تمرکز کنند. مدار دیجیتال را می توان در انواع سمعک ها استفاده کرد.

کدام سمعک برای من بهتر کار می کند؟ مزایای استفاده از سمعک برای من چه می باشد؟

اینکه کدام سمعک برای شما مناسب است به نوع و شدت کم شنوایی شما بستگی دارد. اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، یک جفت سمعک توصیه می شود زیرا هر دو سمعک سیگنال هایی را به مغز می فرستند. شنوایی در هر دو گوش به شما امکان می دهد گفتار را بفهمید و مشخص کنید که صدا از کجا می آید.

شما با کمک کارشناس شنوایی سنجی باید سمعکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت دارد. قیمت نیز یکی از ملاحظات کلیدی است زیرا سمعک از صدها تا چند هزار دلار متغیر است. مانند خرید سایر تجهیزات، سبک و ویژگی ها بر قیمت تأثیر می گذارد. با این حال، از قیمت به تنهایی برای تعیین بهترین سمعک برای خود استفاده نکنید. فقط به این دلیل که یک سمعک گرانتر از سمعک دیگر است، لزوماً به این معنی نیست که نیازهای شما را بهتر برآورده می کند.

سمعک شنوایی طبیعی شما را باز نمی گرداند. با این حال، با تمرین، سمعک آگاهی شما را از صداها و منابع آنها افزایش می دهد. شما می خواهید به طور منظم از سمعک خود استفاده کنید، بنابراین یکی را انتخاب کنید که استفاده از آن راحت و آسان باشد. سایر ویژگی هایی که باید در نظر گرفته شود قطعات یا خدمات تحت پوشش گارانتی، برنامه زمان بندی و هزینه های تخمینی نگهداری و تعمیر، گزینه ها و فرصت های ارتقاء، و شهرت شرکت سمعک برای کیفیت و خدمات مشتری است.

اگر در مناطق شرق و شمال شرق تهران زندگی می کنید و با دانستن مزایای استفاده از سمعک قصد استفاده از مزایای سمعک را دارید کلینیک شنوایی سنجی شنواطب به عنوان بهترین و مجهزترین کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک در شرق تهران در خدمت شماست تا بهترین سمعک متناسب با نیاز های شما را تجویز و تنظیم نماید.

مزایای سمعک
مزایای استفاده از سمعک خارج گوش برای کودکان

قبل از خرید سمعک چه سوالاتی باید پرسید؟

قبل از خرید سمعک، این سوالات مهم را از کارشناس شنوایی سنجی خود بپرسید:

  • چه چیزی برای من مهم تر خواهد بود؟
  • هزینه کلی سمعک چقدر است؟ آیا مزایای فناوری جدید بر هزینه ها بیشتر است؟
  • آیا یک دوره آزمایشی برای آزمایش سمعک خود دارید؟ (اکثر تولیدکنندگان یک دوره آزمایشی ۳۰ تا ۶۰ روزه را برای بازپرداخت برای بازپرداخت اجازه می دهند.) اگر بعداً بازپرداخت شود، چه هزینه هایی قابل استرداد نیست؟ در حین استفاده؟
  • گارانتی اش چقدر اعتبار دارد؟ میشه تمدید کرد؟ آیا گارانتی شامل نگهداری و تعمیرات آتی می شود؟
  • آیا کارشناس شنوایی سنجی می تواند تنظیمات، نگهداری و تعمیرات جزئی را انجام دهد؟ آیا شرکت بیمه در صورت نیاز به تعمیر سمعک کمک می کند؟
  • کارشناس شنوایی سنجی چه توصیه هایی برای استفاده از دستگاه می دهد؟
  • مزایای سمعک مورد نظر چه می باشد؟
مزایای سمعک
مزایای استفاده از سمعک عینکی

چگونه سمعک خود را تنظیم کنم و چگونه از مزایای سمعک خود استفاده کنم؟

استفاده موفقیت آمیز از سمعک نیازمند زمان و صبر است. استفاده منظم از وسایل کمکی به شما کمک می کند تا به آنها عادت کنید.

ویژگی های سمعک خود را بشناسید. با حضور یک متخصص شنوایی شناس، قرار دادن و خارج کردن سمعک، تمیز کردن آنها، تشخیص سمعک راست و چپ و تعویض باتری را تمرین کنید. در مورد آزمایش در محیط های کم شنوایی بپرسید. یاد بگیرید که چگونه صدای سمعک خود را تنظیم کنید و آنها را برای صداهای خیلی بلند یا خیلی آرام برنامه ریزی کنید. تا زمانی که راحت و راضی باشید با شنوایی شناس خود کار کنید.

ممکن است برخی از مشکلات زیر را با تطبیق با پوشیدن دستگاه کمکی جدید خود تجربه کنید.

سمعک من ناراحت کننده است. سمعک می تواند در ابتدا برای برخی افراد ناراحت کننده باشد. از شنوایی شناس خود بپرسید که چه مدت باید سمعک خود را قبل از عادت کردن به آن استفاده کنید.

صدای من خیلی بلند است. احساس «پلاگ‌آپ» که باعث می‌شود صدای کاربر سمعک در عمق سر به صدا درآید، اثر انسداد نامیده می‌شود و در میان کاربران جدید سمعک رایج است. با شنوایی شناس خود مشورت کنید تا ببینید آیا امکان تعمیر وجود دارد یا خیر. اکثر مردم به مرور زمان به آن عادت می کنند.

از سمعکم بازخورد دریافت می کنم. صدای سوت می تواند ناشی از سمعکی باشد که مناسب نیست یا خوب کار نمی کند، یا توسط جرم گوش یا مایع مسدود شده است. برای تنظیمات با شنوایی شناس خود تماس بگیرید.

من می توانم صداها را در پس زمینه بشنوم. سمعک نمی تواند صداهایی را که می خواهید بشنوید از صداهایی که نمی خواهید بشنوید کاملا جدا کند. با این حال، گاهی اوقات سمعک نیاز به تنظیم دارد. با شنوایی شناس خود صحبت کنید.

وقتی از تلفن همراهم استفاده می کنم صدای وزوز می شنوم. برخی از افرادی که از سمعک استفاده می کنند یا سمعک کاشته اند، با تداخل فرکانس رادیویی ناشی از تلفن همراه دیجیتال مشکل دارند. با این حال، سمعک و تلفن همراه هر دو در حال بهبود هستند، بنابراین این مشکلات کمتر رایج هستند. وقتی سمعک جدیدی به شما پیشهناد شد، تلفن همراه خود را با خود ببرید تا ببینید آیا با سمعک به خوبی کار می کند یا خیر.

چگونه می توانم از سمعک خود مراقبت کنم؟

نگهداری و مراقبت مناسب عمر سمعک شما را افزایش می دهد. آن را به یک عادت تبدیل کنید.

سمعک را از گرما و رطوبت دور نگه دارید.

سمعک را طبق دستور تنظیم کنید. وزوز گوش و صدای زنگ در گوش می تواند به سمعک آسیب برساند.

هنگام استفاده از سمعک از استفاده از اسپری مو یا سایر محصولات مراقبت از مو خودداری کنید.

سمعک خود را در صورت عدم استفاده خاموش کنید.

باتری های فرسوده و خراب را فورا تعویض کنید.

باتری های جایگزین و لوازم جانبی کوچک را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مزایای استفاده از سمعک
مزایای استفاده از سمعک برای کودکان بیشتر است

آیا انواع جدیدی از سمعک وجود دارد؟

اگر چه آنها متفاوت از سمعک های توضیح داده شده در بالا عمل می کنند، سمعک های کاشتنی برای کمک به بهبود انتقال ارتعاشات صوتی وارد شده به گوش داخلی طراحی شده اند. ایمپلنت گوش میانی (MEI) دستگاه کوچکی است که به یکی از استخوان های گوش میانی متصل می شود. به جای تقویت صدایی که به پرده گوش می رسد، MEI مستقیماً این استخوان ها را حرکت می دهد. نتیجه نهایی هر دو روش، ارتعاشات صوتی وارد شده به گوش داخلی را تقویت می کند تا برای افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی قابل درک باشد.

سمعک لنگر استخوانی (BAHA) وسیله کوچکی است که به استخوان پشت گوش متصل می شود. این دستگاه ارتعاشات صوتی را مستقیماً از طریق جمجمه به گوش داخلی منتقل می کند و گوش میانی را دور می زند. BAHA ها به طور گسترده توسط افراد مبتلا به مشکلات گوش میانی یا کم شنوایی در یک گوش استفاده می شود. از آنجایی که برای قرار دادن یکی از این وسایل به جراحی نیاز است، بسیاری از شنوایی شناسان معتقدند که مزایای سمعک ممکن است از خطرات آن بیشتر نباشد.

مزایای سمعک
مزایای سمعک عینکی

چه تحقیقاتی در مورد سمعک انجام می شود؟

محققان به دنبال راه هایی برای پیاده سازی استراتژی های پردازش سیگنال جدید در طراحی سمعک هستند. پردازش سیگنال روشی است که برای تبدیل امواج صوتی معمولی به صداهای تقویت‌شده استفاده می‌شود که بهتر با بقیه شنوایی کاربر سمعک مطابقت داشته باشد.

این فرایند یکی از راهکارهای افزایش مزایای سمعک می باشد.

علاوه بر این، محققان جهت استفاده بهینه از مزایای سمعک در حال بررسی استفاده از فناوری رایانه برای طراحی و ساخت سمعک های بهتر هستند. محققان همچنین به دنبال راه هایی برای بهبود انتقال صدا و کاهش تداخل نویز، بازخورد و اثرات انسداد هستند. تحقیقات بیشتر در حال بررسی بهترین راه‌ها برای انتخاب و مناسب کردن سمعک برای کودکان و سایر گروه‌هایی است که آزمایش توانایی‌های شنوایی آنها دشوار است.

یکی دیگر از تمرکزهای تحقیقاتی استفاده از درس های آموخته شده از مدل های حیوانی برای طراحی میکروفون های بهتر برای سمعک است. دانشمندان در حال مطالعه مگس کوچک Ormia ocrasia هستند زیرا ساختار گوش به مگس ها کمک می کند تا به راحتی منبع صدا را شناسایی کنند.

دانشمندان از ساختار گوش مگس به عنوان مدلی برای طراحی یک میکروفون کوچک جهت دار برای سمعک استفاده می کنند. این میکروفون ها صدایی را که از هر جهت می آید تقویت می کنند. (معمولاً جهتی که فرد رو به رو است) اما صداهایی که از جهات دیگر می آیند را تقویت نمی کند. میکروفن های جهت دار نوید زیادی برای شنیدن یک مکالمه برای افراد دارند. حتی زمانی که توسط سر و صدا و صداهای دیگر احاطه شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *