جهت انجام نوار گوش در شرق تهران به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک شنواطب یکی از مجهزترین مراکز شنوایی سنجی در تهران می باشد که جهت رفاه حال بیماران اقدام به تاسیس شعبات مختلف در قسمت های مختلف از جمله شرق تهران نموده است. افرادی که نیاز به انجام نوار گوش در شرق تهران دارند می توانند با مراجعه به کلینیک شنواطب تهران واقع در آدرس : خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، روبروی پارک کوروش، ساختمان پزشکان پاستور، واحد ۱۳ از خدمات ویژه و تخصصی این کلینیک استفاده نمایند

مراحل انجام نوار گوش در شرق تهران
شنواطب مجهزترین مرکز تست نوار گوش در شرق تهران

تست نوار گوش نوعی آزمایش شنوایی افراد است که در کلینیک شنواطب مجهزترین مرکز تست نوار گوش در شرق تهران انجام میگردد. تست های شنوایی با دستگاه هایی انجام می شود که صداهایی با فرکانس های مختلف منتشر می کنند. آزمایش شنوایی باید در هر گوش جداگانه انجام شود. در واقع، اگر فردی از کم شنوایی ترکیبی رنج می برد، در طی این آزمایش مشخص می شود. نتایج این آزمایش بر روی نموداری نشان داده شده است که باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی بررسی شود.

در طول آزمایش شنوایی، افراد باید پس از آزمایش با دستگاه به صداها پاسخ دهند. گاهی اوقات صدایی که از دستگاه خارج می شود می تواند فرکانس بالایی داشته باشد و باعث اختلال در گوش شود. در این موارد فرد مورد مطالعه باید با دکمه آزمایشگاه یا با نشان دادن واکنش به اپراتور علامت دهد. این کار برای اندازه گیری محدوده شنوایی فرد و تعیین اینکه آیا فرد دچار کم شنوایی است یا خیر انجام می شود.

انجام نوار گوش در شرق تهران
مراحل انجام نوار گوش در شرق تهران

پس از اتمام آزمایش، نوار شنوایی برای معاینه آماده است و فرد باید برای دریافت نتیجه آزمایش به پزشک مراجعه کند. نتایج آزمایش در قالب یک نمودار به پزشک ارائه می شود. به طور کلی این نمودار بر روی دو محور افقی و عمودی نشان داده می شود که هر کدام یک آیتم را مشخص می کنند. محور عمودی شدت صدای شنیده شده توسط فرد را نشان می دهد که واحد آن دسی بل است و محور افقی فرکانس صدا را نشان می دهد که تا ۸۰۰۰ فرکانس صدا تولید می کند.

انواع تست نوار گوش در شرق تهران

انواع مختلفی از نوارهای گوش وجود دارد که برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است. البته لازم به ذکر است که برخی از ابزارها برای هر سنی مناسب هستند. در ادامه به چند روش رایج نوار گوش در شرق تهران خواهیم پرداخت.

انجام نوار گوش در شرق تهران جهت کودکان
انجام نوار گوش در شرق تهران در کلینیک شنواطب جهت کودکان و نوزادان

آزمایش با تن خالص

در این آزمایش، بزرگسالان باید تحت آزمایش قرار گیرند، و بدون هیچ سر و صدایی وارد یک اتاق خاص و ساکت شوند. برای آزمایش به او هدفون مخصوصی داده می شود که باید آن را روی گوشش بگذارد، فردی که پشت دستگاه قرار دارد باید صداهایی با فرکانس های مختلف در این هدفون منتشر کند، دکمه ای در جلوی فرد در اتاق مخصوص قرار داده می شود تا شنوایی شناس را مطلع کند.

برای شنیدن صداها هر بار که صدایی از طریق هدفون پخش می شود و شخص صداهایی را که می شنود گزارش می دهد این صداها در یک گوش شنیده می شود و گاهی اوقات می توان آنها را با هدفون در هر دو گوش پخش کرد، بنابراین ممکن است فرد دچار کم شنوایی باشد و برخی صداهای فرکانس پایین را نشنود.

انجام نوار گوش در شرق تهران
انجام نوار گوش درشرق تهران برای نوزادان

تست شنوایی abr:

این تست نوع متفاوتی از تست شنوایی برای افراد مختلف است. بسیاری از افراد بدون اینکه چیزی در مورد شنوایی خود بدانند از این تست استفاده می کنند. تست ABR از سه الکترود متصل به پیشانی استفاده می کند و از پالس ها و امواج مغناطیسی برای آزمایش رشته های عصبی مغز که به اعصاب متصل هستند استفاده می کند. این تست آسیب شنوایی ایجاد نمی کند و مشکلات شنوایی افراد را به طور دقیق تشخیص می دهد و در صورت وجود علائم را نشان می دهد. پس از ارزیابی آسیب جزئی، متخصص گوش، حلق و بینی آن را درمان می کند.

تست تمپانومتری:

تست تمپانومتری برای کودکان و کودکان کوچک و همچنین برای نوزادان استفاده می شود. اگر گوش کودک شما آسیب دیده باشد، این دستگاه فشاری تصمیم درستی خواهد گرفت. در این آزمایش گوش کودک توسط یک لوله باریک و یک دوربین روی سر مورد بررسی قرار می گیرد.

تست OAE:

این آزمایش معمولاً برای نوزادان تازه متولد شده یا نوزادان تا سه روز استفاده می شود. در برخی از نوزادان در این سن، این آزمایش جواب نمی دهد زیرا مایعی در گوش وجود دارد که از بررسی پرده گوش جلوگیری می کند. در این شرایط برای انجام این آزمایش باید تا دو هفتهگی نوزاد صبر کنید. در تست OAE سلول های مویی حلزون نیز بررسی می شود.

تست آبر برای کودکان:

این دقیق ترین آزمایشی است که برای کودکان مشکوک به کم شنوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این تست برای کودکانی مناسب است که از تست شنوایی می ترسند و همکاری لازم را در آزمون ندارند. در این آزمایش با استفاده از سه الکترود متصل به پیشانی، آزمایش بدون درد و آسیب انجام میشود. برای کودکان زیر ۱ سال بهتر است تست را در خواب یا خواب آلودگی انجام دهند. زیرا در این صورت کودک مزاحم نمی شود و به راحتی می توان از او تست نوار گوش گرفت.

تشخیص علائم بر روی نوار گوش در شرق تهران
نمودار و علائم نوار گوش در شرق تهران

علائم نوار گوش

جدول علائم کرم گوش را نشان می دهد و باید توسط یک متخصص معاینه شود. هر کدام از این علائم نشانه ای هستند که در این مقاله به توضیح برخی از آنها می پردازیم. به عنوان مثال، آبی نشان دهنده آستانه گوش چپ و قرمز نشان دهنده آستانه گوش سمت راست است. در این آزمایشات راه هوایی با AC و مسیر استخوانی با BC نشان داده می شود.

انجام نوار گوش در شرق تهران
انجام نوار گوش در شرق تهران در کلینیک شنواطب

هزینه نوار گوش در شرق تهران

این آزمون هزینه هایی دارد که باید پرداخت شود. بنابراین برخی از سازمانهای بیمه گر هزینه های این آزمون را برای بیمه گذاران پوشش می دهند. هزینه آزمایشات با هر روش و هر دستگاه توسط وزارت بهداشت و بهزیستی تعیین می شود و کلیه آزمایشگاه ها، مطب ها و بیمارستان ها باید از تعرفه های تعیین شده حمایت کنند در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

در کلینیک شنواطب که با استفاده از پیشرفته ترین دستگاههای روز دنیا تست نوار گوش در شرق تهران انجام میگیرد هزینه به صورت تعرفه دولتی بوده و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری بعمل می آید.

در کلینیک شنوایی سنجی شنواطب علاوه بر انجام تست شنوایی سمعک از برندهای مختلف هم تجویز و تنظیم می شود.جهت تجویز سمعک در شرق تهران اینجا را کلیک کنید.