متخصص گوش و حلق و بینی کیست و چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی

آیا می دانید متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟ آیا می دانید این پزشک چه بیماری هایی را درمان می کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با تخصص و رشته فعالیت های یک متخصص گوش و حلق و بینی آشنا شوید. در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد که متخصص گوش و حلق و بینی کیست و برای تشخیص و درمان چه مشکلات و بیماری هایی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

متخصص گوش و حلق بینی کیست ؟
روال کار متخصص گوش و حلق بینی را بشناسیم.

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

اگر بیماری سر و گردن دارید و به پزشک عمومی مراجعه می کنید، احتمالاً شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. تا قرن نوزدهم، پزشکان نمی دانستند که گوش، حلق و بینی توسط یک سیستم لوله ای به هم متصل شده اند. وقتی این مشکل با ابزار دقیق تشخیص داده شد، تخصص جدیدی در پزشکی به نام گوش و حلق و بینی ایجاد شد.

این متخصصان بسیاری از بیماری های گوش، حلق و بینی را تشخیص و درمان می کنند. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که برای درمان چه مشکلاتی باید به این پزشک مراجعه کنید.

متخصص گوش و حلق و بینی در چه زمینه ای تخصص دارد؟

پزشک در موارد زیر تخصص دارد:

اختلالات گوش: اگر اختلال یا مشکلی در گوش وجود دارد، مانند عفونت گوش، وزوز گوش، درد یا اختلالاتی که بر تعادل تأثیر می گذارد، باید به گوش پزشک مراجعه کنید. این متخصصان می توانند اختلالات مادرزادی گوش را نیز درمان کنند.

بیماری های بینی: مشکلات مربوط به بینی، حفره بینی و سینوس ها توسط متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص و درمان می شود. این بیماری ها بر تنفس، حس بویایی و وضعیت جسمانی تاثیر می گذارند.

اختلالات گلو: گاهی اوقات ناهنجاری ها و اختلالات گلو بر گفتار، غذا خوردن، بلع و هضم تأثیر می گذارد. برای تشخیص و درمان چنین اختلالاتی باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کرد.

متخصص گوش و حلق و بینی
در صورت وجود عارضه در قسمت های مختلف کوش و حلق و بینی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید

بیماری های سر و گردن: این متخصصان در مدیریت و درمان بیماری هایی مانند سرطان سر و گردن، تروما و بدشکلی ها تخصص دارند. عمل های زیبایی و ترمیمی مربوط به این ناحیه نیز توسط متخصصین گوش و حلق و بینی انجام می شود. در صورت آسیب دیدن اعصاب سر و گردن، بینایی، بویایی، شنوایی و حرکات صورت تحت تأثیر قرار می گیرند. این پزشک در زمینه درمان و مدیریت چنین بیماری هایی آموزش دیده است.

متخصص گوش و حلق و بینی چه فوق تخصص هایی می تواند کسب کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی می تواند برای اخذ مدارج بالاتر در رشته گوش و حلق و بینی به تحصیل در دانشگاه ادامه دهد. این متخصصان ممکن است در زمینه های زیر تبحر و مهارت بیشتری داشته باشند.

گوش و حلق و بینی کودکان

گوش شناسی، نورولوژی و شنوایی شناسی

آلرژی به مواد خاص

جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت

جراحی سر و گردن (تخصص تومورهای سر و گردن)

حنجره (تخصصی برای حلق، صدا و بلع)

راینولوژی (تخصص حفره بینی و سینوس ها).

متخصص گوش و حلق و بینی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی
معاینه گوش توسط متخصص گوش و حلق و بین

همانطور که گفتیم بسیاری از بیماری های مربوط به ناحیه سر و گردن توسط متخصص گوش و حلق و بینی درمان می شوند. برای اینکه بدانید متخصص گوش و حلق و بینی دقیقا چه کسی است و چه بیماری هایی را درمان می کند، اجازه دهید هر بیماری را که توسط این پزشک بررسی و درمان می شود، معرفی کنیم.

۱. عفونت گوش

هنگامی که یک عامل باکتریایی یا ویروسی گوش میانی (درست پشت پرده گوش) را آلوده می کند، فرد دچار عفونت گوش می شود. این نوع عفونت می تواند حاد یا مزمن باشد. عفونت گوش منجر به التهاب و تجمع مایع در گوش میانی می شود، به همین دلیل است که گاهی اوقات دردناک است. عفونت حاد گوش دردناک است اما پس از مدت کوتاهی برطرف می شود. شرایط مزمن از بین نمی روند یا عود نمی کنند. این نوع عفونت می تواند باعث آسیب دائمی به گوش میانی یا داخلی شود.

۲. گوش درد

بیشتر عفونت های گوش کودکان را مبتلا می کند، اما بزرگسالان نیز می توانند از این مشکل رنج ببرند. ممکن است هر دو گوش شروع به درد کند. اما در بیشتر موارد فقط یک گوش درد می کند. در بیشتر موارد علت این مشکل عفونت گوش است.

۳. سرگیجه

سرگیجه باعث می شود که فرد احساس کاذب کند که محیط در حال چرخش است. این وضعیت می تواند ناشی از سرگیجه حمله ای خوش خیم، عفونت یا میگرن باشد. در بیشتر موارد، این عارضه با دارو یا ورزش های ساده قابل درمان است. سرگیجه معمولا پس از چند دقیقه برطرف می شود. اما در برخی موارد، مانند میگرن، می تواند چندین ساعت طول بکشد.

۴. وزوز گوش

هنگامی که صدای زنگ در گوش شنیده می شود به آن وزوز گوش می گویند. شخص ممکن است غرش، خش خش، وز وز یا سوت زدن را بشنود. این صداها در واقعیت وجود ندارند و گاهی اوقات این صداها با صدای اطراف تداخل پیدا کرده و باعث ایجاد احساس سردرگمی در فرد می شود. گاهی اوقات وزوز گوش با استرس، اضطراب و افسردگی همراه است.

هر فردی در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. اما بسیاری از افراد مسن به وزوز گوش مبتلا هستند. وزوز گوش شایع ترین علت آسیب به گوش میانی یا داخلی است.

۵. کم شنوایی و ناشنوایی

هنگامی که نمی توانید برخی یا همه صداهای محیط خود را بشنوید، دچار کم شنوایی می شوید. این وضعیت می تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند. به طور کلی کم شنوایی در طول زمان به تدریج ایجاد می شود. طبق تحقیقات، حدود ۲۵ درصد از افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال کم شنوایی دارند. گاهی اوقات کم شنوایی منجر به ناشنوایی می شود و فرد توانایی شنیدن صداها را از دست می دهد.

۶. سوراخ شدن طبل گوش.

زمانی که یک سوراخ کوچک یا پارگی در پرده گوش وجود داشته باشد، فرد دچار پارگی پرده گوش می شود. این غشاء یک غشای نازک از بافت است که گوش میانی و مجرای گوش خارجی را جدا می کند. ارتعاش این غشاء به ما اجازه می دهد صداها را به وضوح بشنویم. هنگامی که پرده گوش آسیب دیده است، شنوایی همراه با مشکل است.

عفونت گوش، تغییرات فشار، جراحت و صدمات در حین ورزش یا تصادفات از علل اصلی پارگی پرده گوش هستند. اگر گوش درد، ترشحات آبکی، خونریزی یا ترشح از گوش و صدای زنگ در گوش دارید، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

۷. بیماری منیر گوش

بیماری منیر یک اختلال در گوش داخلی است. گوش داخلی مسئول شنوایی و تعادل است. هنگامی که فردی به بیماری منیر مبتلا می شود، دچار سرگیجه و عدم تعادل می شود. او همچنین ممکن است صداهای وزوز و زنگ را بشنود. این بیماری معمولاً یک گوش را درگیر می کند و علت دقیق آن ناشناخته است. بیماری های خود ایمنی، آلرژی ها و ژنتیک می توانند باعث این اختلال شوند.

اگر عفونت گوش، گوش درد، مشکلات شنوایی، پارگی پرده گوش، سرگیجه، وزوز گوش یا علائم بیماری منیر دارید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۸. آلرژی

آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. عوامل خارجی که آلرژن نامیده می شوند، می توانند هر نوع غذا، گرد و غبار یا پوست حیوانات خانگی باشند. آلرژی معمولاً برای بدن مضر نیست و فقط علائمی مانند التهاب، عطسه یا علائم مشابه دارد.

معمولا پس از مدتی بدن خود را با محیط سازگار می کند و حساسیت سیستم ایمنی بدن به عوامل حساسیت زا کاهش می یابد. برخی از آلرژی ها به حدی شدید هستند که باعث پاسخ آنافیلاکتیک شوند. این بیماری جدی است و می تواند کشنده باشد. این بیماری باعث مشکلات شدید تنفسی و غش می شود.

۹. رینیت

التهاب پوشش داخلی حفره بینی را رینیت می گویند. این بیماری می تواند آلرژیک یا غیر آلرژیک باشد. گاهی اوقات ممکن است ناشی از عفونت نیز باشد. زمانی که فردی ماده آلرژیک را استنشاق می کند، احتمال ابتلا به این اختلال وجود دارد. علائم رینیت معمولاً شامل احتقان بینی، آبریزش بینی، خارش بینی، عطسه، سرفه و خارش چشم است.

۱۰. سینوزیت

عفونت سینوسی یکی از بیماری های شایعی است که باعث التهاب سینوس ها و مجاری بینی می شود. به این التهاب سینوزیت می گویند. سینوس ها حفره های هوایی کوچکی هستند که در پشت پیشانی، بین چشم ها، استخوان گونه و بینی قرار دارند. سینوس ها مایعات روان و رقیق تولید می کنند و از آنها برای به دام انداختن میکروب ها استفاده می کنند.

گاهی اوقات باکتری ها یا آلرژن ها باعث تولید بیش از حد مخاط و مسدود شدن منافذ می شوند. این عارضه باعث عفونت سینوسی می شود. اگر عفونت ویروسی باشد طی یک تا دو هفته از بین می رود. با این حال، عفونت باکتریایی در این مدت از بین نمی رود و باید برای درمان با پزشک خود مشورت کنید.

۱۱. خونریزی بینی

خونریزی بینی یک پدیده رایج است و بسیاری از مردم در زندگی خود با آنها روبرو شده اند. خونریزی بینی می تواند کمی ترسناک باشد ، اما بیشتر اوقات نشانه ای از یک مشکل جدی نیست. بینی دارای رگ های خونی بسیار حساس است. این مشکل در بزرگسالان و کودکان بین ۳ تا ۱۰ سالگی رایج است.

دو نوع خونریزی بینی قدامی و خلفی وجود دارد. اولی خطرناک نیست. اما خونریزی پشت بینی در پشت یا عمیق ترین قسمت بینی رخ می دهد و می تواند خطرناک باشد. گاهی هوای خشک یا مصرف آنتی هیستامین باعث خشکی بینی و این مشکل می شود.

۱۲. پولیپ بینی

اگر علائم سرماخوردگی دارید و این علائم با هیچ دارو یا داروی آلرژی برطرف نشد، ممکن است پولیپ بینی داشته باشید. پولیپ ها در واقع توده های خوش خیم و بی ضرر زیر بینی هستند. عفونت های مزمن، آسم، رینیت آلرژیک و حساسیت به داروهای ضد التهابی می توانند باعث ایجاد پولیپ بینی شوند.

۱۳. برش بینی

انحراف تیغه بینی به دلیل مشکلات تیغه بینی ایجاد می شود. تیغه بینی وسط بینی است که مجرای بینی را از هم جدا می کند. انحراف در این تیغه ها منجر به حفره های بزرگ و کوچک و مشکلات تنفسی می شود. این عوارض باید با جراحی بینی برطرف شود. متخصص گوش و حلق و بینی این جراحی را انجام می دهد و مشکل گرفتگی بینی را اصلاح می کند.

۱۴. بینی متورم

بسیاری از مردم بر این باورند که احتقان بینی ناشی از مخاط اضافی است. این عارضه معمولاً در اثر التهاب رگ های خونی ایجاد می شود. سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و عفونت سینوسی می تواند باعث این مشکل شود. دوش گرفتن با محیط مرطوب معمولاً گرفتگی بینی را برطرف می کند. اما گاهی این مشکل به راحتی قابل حل نیست و برای رفع آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

۱۵. از دست دادن بویایی

این عارضه منجر به از دست دادن کامل یا جزئی بویایی می شود. زیرا ممکن است مشکلاتی در بینی، مغز یا سیستم عصبی وجود داشته باشد. این عارضه می تواند موقت یا دائمی باشد. زیرا اگر آلرژی یا عفونت باکتریایی یا ویروسی وجود داشته باشد پس از مدتی برطرف می شود. سایر علل از دست دادن بویایی عبارتند از بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، تومورهای مغزی، تومورهای بینی، کرونا و اختلالات هورمونی.

متخصص گوش و حلق و بینی
در صورت وجود بیماری در قسمت های مختلف حنجره با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید

۱۶. گرفتگی صدا

گرفتگی صدا تغییرات غیر طبیعی در صدا ایجاد می کند. علت این مشکل به هم خوردن پرده گوش و تارهای صوتی است. این بیماری لارنژیت نامیده می شود و می تواند باعث گرفتگی صدا شود. عوامل دیگری مانند بازگشت اسید معده به مری، سیگار کشیدن، نوشیدنی های کافئین دار، آلرژی و سرفه زیاد می توانند باعث این مشکل شوند.

اگر گرفتگی صدا بیش از ۱۰ روز ادامه داشت، باید برای تشخیص علت به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. گاهی اوقات گرفتگی صدا ناشی از پولیپ، سرطان گلو، سرطان ریه، آسیب گلو، اختلال عملکرد تیروئید یا آسیب عصبی و عضلانی است.

۱۷. گردن درد

گلودرد احساس ناراحتی یا درد در گلو است. گاهی اوقات گلوی شما ممکن است خشک شود. این عارضه می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله عفونت، هوای خشک، التهاب لوزه ها و آلرژی ایجاد شود. متخصص گوش و حلق و بینی علائم و سوابق پزشکی شما را بررسی می کند تا علت گلودرد شما را مشخص کند و درمان را آغاز کند.

۱۸. آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث وقفه شدید در تنفس در طول خواب می شود. اگر این عارضه درمان نشود، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد. اگر فردی در هنگام خواب عطسه کند یا به دلیل تنگی نفس یا خفگی ناگهانی از خواب بیدار شود یا با سردرد و گلودرد از خواب بیدار شود، اختلال خواب وجود دارد.

۱۹. خروپف کردن

خروپف یک مشکل رایج است که حدود ۴۵ درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند. با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. گاهی با تغییر سبک زندگی می توان این مشکل را حل کرد. اما اگر مشکل خروپف ناشی از اختلالات خواب باشد، باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید.

۲۰. رفلکس معده

رفلاکس معده برگشت اسید معده به مری است. اگر این علامت را بیش از دو بار در هفته تجربه کنید، ممکن است رفلاکس معده داشته باشید. در این بیماری احساس سوزش ناخوشایندی در قفسه سینه می کنید. گاهی اوقات حالت تهوع، درد قفسه سینه، درد هنگام بلع و بوی بد دهان نیز می تواند از علائم این بیماری باشد. برای درمان، متخصص گوش و حلق و بینی ابتدا برنامه تغییر سبک زندگی را تجویز می کند و داروها را تجویز می کند.

۲۱. لارنژیت

در لارنژیت، تارهای صوتی ملتهب می شوند. لارنژیت می تواند در اثر عوامل زیادی مانند استفاده بیش از حد از تارهای صوتی، عفونت یا تحریک گلو ایجاد شود. این بیماری می تواند حاد باشد و در کمتر از ۳ هفته ناپدید شود و یا مزمن باشد و فرد را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار دهد. لارنژیت باعث صدای خشن، گلو خشک و سرفه خشک می شود.

متخصص گوش و حلق و بینی
یکی از بیماریهایی که باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم

۲۲. فارنژیت یا التهاب گلو

فارنژیت، التهاب حلق. مری در پشت گلو قرار دارد. افراد مبتلا به فارنژیت اغلب به دلیل گلودرد به پزشک مراجعه می کنند. این عوارض در فصل سرد سال بیشتر دیده می شود. گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث این بیماری می شود. سرخک، آبله مرغان و سیاه سرفه از دیگر علل گلو درد هستند. علائم معمولاً شامل گلودرد، عطسه، آبریزش بینی، سردرد، سرفه، خستگی، بدن درد و لرز است.

۲۳. کرونا

اخیراً با شیوع ویروس کرونا و افزایش علائمی مانند سرفه، سردرد، تب و خستگی، تعداد مراجعه کنندگان به پزشک گوش و حلق و بینی افزایش یافته است. بیماری کروناویروس که در سال ۲۰۱۹ گسترش یافت، به عنوان سندرم حاد تنفسی نیز شناخته می شود.

این بیماری علائم دیگری مانند از دست دادن بویایی، تنگی نفس، درد عضلانی، گلودرد، حالت تهوع و اسهال دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، باید فوراً با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

برای درمان مشکلاتی مانند گرفتگی صدا، گلودرد، خروپف، کرونا، آپنه خواب، التهاب حنجره، عفونت یا التهاب گلو، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه زمانی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد؟

هدف این مقاله آشنایی با متخصص گوش و حلق و بینی است و حالا که می دانیم متخصص گوش و حلق وبینی کیست، بهتر می توانیم تصمیم بگیریم که در هنگام بروز علائم بیماری به کدام پزشک مراجعه کنیم. اگر علائم شما مربوط به ناحیه گردن بود، یعنی. گرفتگی صدا، سرفه، خس خس سینه و سایر علائم، یا اگر دچار انسداد بینی، عطسه بیش از حد، انحراف بینی یا پولیپ هستید، یا اگر مشکلات مربوط به گوش از جمله کم شنوایی، عفونت گوش و صدای زنگ در گوش دارید. این علائم، شما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در این مقاله به تعدادی از بیماری های گوش و حلق و بینی اشاره کرده ایم. در صورت داشتن علائم این بیماری ها باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا آزمایشات و معاینات لازم برای تشخیص بیماری را انجام دهد.
در صورت نیاز به شنوایی سنجی و تجویز سمعک با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *