آیا بیمه ها هزینه خرید سمعک را پوشش میدهند ؟

پرداخت هزینه خرید سمعک با بیمه

کدام بیمه هزینه خرید سمعک با بیمه را پوشش می دهد؟

شرکت های بیمه مختلف، حق بیمه سمعک متفاوتی را به کاربران خود ارائه می دهند. سمعک یکی از رایج ترین ابزار پزشکی و توانبخشی در جهان امروز است. قیمت سمعک ها متفاوت است و از ۴ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است. بازپرداخت هزینه خرید سمعک با بیمه بستگی به نوع قرارداد و هزینه سمعک دارد. در برخی از سازمان های بیمه گر هزینه خرید سمعک با بیمه به صورت کامل و ۱۰۰% قابل پرداخت می باشد. اما بیشتر بیمه ها تنها کسری از قیمت خرید سمعک را پوشش می دهند.

مراحل دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه
مراحل دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه

مراحل دریافت هزینه سمعک از بیمه

بسته به بیمه و نوع بیمه نامه، راه های مختلفی برای دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه از شرکت بیمه شما وجود دارد. برای دریافت هزینه سمعک از بیمه تامین اجتماعی باید مدارک ذکر شده در سایت بیمه تامین اجتماعی را تکمیل و به سازمان بیمه اجتماعی نزدیک محل سکونت تحویل دهید. پس از گذشت حدود یک ماه و بررسی پرونده در کمیسیون پزشکی، مبلغ هزینه خرید سمعک با بیمه به حساب شما واریز خواهد شد.

برای دریافت هزینه سمعک از بیمه خدمات درمانی، باید همین روند را دنبال کنید و مدارک درخواستی را به کارگزاری های مختلف بیمه خود ارائه دهید. برای این کار می توانید به پیشخوان خدمات کشوری نیز مراجعه کنید.

جهت دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه بانک ها در صورتی که کلینیک شنوایی شناسی جزء طرف قرارداد بانک باشد، فرآیند متفاوتی برای دریافت مبلغ هزینه سمعک دنبال می شود. در این صورت با دریافت معرفی نامه از بانک و ارائه به درمانگاه، مبلغ اخذ شده از کل قیمت کسر می شود و مابقی قیمت سمعک باید پرداخت شود. در این صورت کلینیک مبلغ کمک هزینه را مستقیماً از بانک دریافت می کند. در صورتی که مرکز شنوایی سنجی قرارداد مستقیم با بانک نداشته باشد، می توانید با پرداخت کل مبلغ و ارائه فاکتور معتبر، کمک هزینه خرید سمعک را به صورت حضوری از بانک دریافت کنید.

سازمان های بیمه ای مانند دانا، ایران و البرز مبلغ مشخصی برای نرخ بیمه سمعک تعیین نمی کنند و کمک هزینه سمعک این سازمان ها بستگی به نوع قراردادی که با سازمان های مختلف دارند می باشد. اگر این بیمه ها را دارید با گرفتن معرفی نامه از آنها و ارائه آن به شنوایی شناس می توانید از مبلغ بیمه نامه خود مطلع شده و بر اساس آن سمعک خریداری کنید. این بیمه ها می توانند مبلغ کمک هزینه خرید سمعک با بیمه را مستقیما به حساب درمانگاه واریز کنند.

دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه
بیمه طرف قرارداد برای پرداخت هزینه خرید سمعک با بیمه

مدارک مورد نیاز برای دریافت هزینه خرید سمعک با بیمه

برای دریافت کمک هزینه خرید سمعک با بیمه، مدارکی مورد نیاز است که در اکثر سازمان ها مشترک است. این مدارک باید توسط خریدار (بیمه شده) تکمیل و به شعب بیمه ذیصلاح ارائه شود. مدارک مورد نیاز برای بیمه سمعک شامل موارد زیر است:

  • اصل فاکتور خرید سمعک معتبر که دارای مهر و امضای مرکز شنوایی شناسی و شنوایی شناس می باشد.
  • گواهی متخصص گوش و حلق و بینی مبنی بر لزوم استفاده از سمعک.
  • کارت گارانتی سمعک و یک کپی از آن
  • سمعک خریداری شد
  • شناسنامه، کارت ملی، دفترچه بیمه با کپی صفحه اول
  • آخرین نسخه ادیومتری

چند بار می توان از کمک هزینه خرید سمعک با بیمه استفاده کرد؟

معمولا شرکت های بیمه برای استفاده مجدد از سمعک محدودیت زمانی تعیین می کنند. برخی از بیمه ها هر ۱۰ سال یکبار مزایای سمعک را پرداخت می کنند اما برخی دیگر از بیمه ها به خصوص شرکت های بیمه تکمیلی ممکن است هزینه خرید سمعک را هر سال یا هر دو یا سه سال یکبار پوشش دهند. برای اطلاع از این موضوع باید اطلاعات لازم را از شرکت بیمه خود دریافت کنید.

آیا هزینه سمعک بر هزینه بیمه تاثیر دارد؟

یکی از معیارهای تعیین نرخ بیمه سمعک در سازمان های مختلف، قیمت خرید این محصول است. شرکت های بیمه مبلغ مشخصی را برای خرید سمعک در نظر گرفته اند. اگر قیمت سمعک از مبلغ بازپرداخت بیمه بیشتر باشد، احتمال پرداخت کل مبلغ تعیین شده توسط بیمه به کاربر بسیار زیاد است.

به عنوان مثال اگر سازمانی مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید سمعک تعیین کرده باشد و فردی سمعک را ۴ میلیون تومان خریداری کند، به احتمال زیاد کل مبلغ ۲ میلیون تومان یا درصد بیشتری از آن به بیمه شده و یا فروشنده سمعک پرداخت خواهد شد.

اما اگر هزینه خرید سمعک کمتر از مبلغ تعیین شده توسط بیمه باشد، کمک هزینه پرداختی به فرد برابر با قیمت خرید است. به عنوان مثال، بیمه تامین اجتماعی برای خرید سمعک مبلغ ۱۲۶۰۰۰۰ تومان به کاربران پرداخت می کند. اگر فردی برای خرید این دستگاه ده میلیون تومان پرداخت کرده باشد، بیمه دقیقا ده میلیون تومان به او پرداخت می کند.

خرید سمعک با بیمه

چرا باید از حق بیمه سمعک استفاده کنیم؟

سمعک به دلیل وجود کم شنوایی و وزوز گوش امروزه از جمله وسایلی است که افراد زیادی از آن استفاده می کنند. این موضوع باعث شده تا شرکت های بیمه مبالغ بازپرداختی را برای بیمه سمعک در نظر بگیرند. مانند هر روش پزشکی، مردم می توانند از این کمک هزینه برای خرید سمعک استفاده کنند. نرخ های بیمه سمعک باعث می شود بسیاری از مصرف کنندگان محصولات با کیفیت تری را خریداری کنند. از طرفی افراد مختلف ماهانه مبالغی را به عنوان حق بیمه به سازمان های بیمه گر پرداخت می کنند و استفاده از تمام حق بیمه آنها حق طبیعی آنهاست.

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، قیمت سمعک های امروزی نیز افزایش یافته است. پرداخت هزینه خرید سمعک و وسائل کمک شنوایی برای برخی افراد سنگین است. از طرفی فرد فقط یک بار این مبلغ را پرداخت نمی کند و هر چند سال یکبار باید سمعک جدید بخرد. طرح بیمه سمعک تا حدودی از بار سنگین هزینه های خرید سمعک افراد می کاهد.

چه عواملی بر مبلغ بیمه سمعک تأثیر می گذارد؟

میزان هزینه پرداختی توسط بیمه های مختلف به افراد متفاوت است. عامل اصلی تعیین کننده میزان این کمک هزینه، نوع قرارداد بیمه با اداره یا سازمانی است که فرد را بیمه کرده است. زمانی که سازمان یا شرکتی با بخش بیمه قرارداد می بندد، تعرفه خدمات مختلف بر اساس میزان حق بیمه پرداختی ماهانه تعیین می شود. البته هر چه حق بیمه ماهانه بیشتر باشد، نرخ خدمات درمانی و امور مربوط به آن بیشتر می شود.

یکی دیگر از عواملی که در میزان پرداخت کمک هزینه خرید سمعک با بیمه موثر است، هزینه سمعک است. برخی از شرکت های بیمه برای پرداخت کمک هزینه خرید سمعک با بیمه سقف معینی تعیین کرده اند. اگر قیمت خرید سمعک کمتر از مبلغ آن باشد، بیمه ممکن است تمام مبلغی را که کاربر برای خرید آن می پردازد، پوشش دهد. اما اگر قیمت سمعک از سقف تعیین شده توسط بیمه بیشتر باشد، معمولاً پولی که به فرد داده می شود معادل سقف تعیین شده توسط سازمان است.

هر سازمان بیمه ای مبلغ مشخصی را برای کمک هزینه خرید سمعک با بیمه تعیین کرده است و بیمه های دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت محدودیت های پرداختی مشخصی دارند. چه سمعک با یک گوشی ارائه شود و چه با دو گوشی، مبلغ پرداختی ثابت خواهد بود. در این صورت کاربر باید هزینه باقیمانده سمعک را خودش بپردازد. برخی از شرکت های بیمه خصوصی نرخ بالایی برای سمعک تعیین می کنند و کاربر مبلغ محدودی را برای بقیه هزینه سمعک پرداخت می کند. برخی از شرکت های بیمه نرخ جداگانه ای برای هزینه باتری و خدمات محاسبه می کنند.

نحوه پرداخت هزینه سمعک از طرف بیمه به افراد

امروزه در کشور ما شرکت های بیمه روش های مختلفی برای پرداخت حق بیمه سمعک دارند. در روش اول کلینیک شنوایی با سازمان بیمه گر قرارداد می بندد و مستقیماً مبلغ را دریافت می کند. کاربر با ارائه معرفی نامه از بیمه که سقف مبلغ تایید شده است به کلینیک مراجعه و سمعک را دریافت می کند. در این صورت مبلغ پرداختی بیمه مستقیماً توسط سازمان مذکور به شنوایی شناس پرداخت می شود. معمولاً مبلغ مشخصی به عنوان فرانشیز باید توسط فرد پرداخت شود. این مقدار تقریباً بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مکمل است.

روش دیگری که برای بیمه های عمومی مانند تامین اجتماعی و کارکنان دولت استفاده می شود پرداخت غیر مستقیم است. در این صورت سمعک خریداری می شود و اندازه آن مشخص می شود. مصرف کننده به شرکت بیمه مراجعه می کند و با ارائه فاکتور و مدرک خرید مبلغ مورد تعهد بیمه را دریافت می کند. در هر دو مورد شنوایی شناس بهترین گزینه را با توجه به میزان هزینه فرد و نیاز شنوایی مورد نظر بیمار معرفی می کند.

نرخ بیمه سمعک چقدر است؟

نرخ بیمه سمعک بسته به سازمان طرف قرارداد متفاوت است. بیمه زمان مشخصی را برای پرداخت بیمه نامه تعیین می کند و هر سال یا هر چند سال یک بار هزینه ثابتی را به مشتری پرداخت می کند. برخی از بیمه ها با سازمان ها و موسسات مختلف قرارداد دارند و بسته به نوع قرارداد، برای هر مشتری محدودیت خاصی تعیین می کنند. کلینیک شنوایی سنجی شنوا طب تهران مدارک لازم را برای دریافتکمک هزینه خرید بیمه با سمعک از تمامی بیمه ها در اختیار مصرف کنندگان محترم قرار می دهد.

در این متن قصد داشتیم میزان کمک هزینه خرید سمعک با بیمه را برای شما توضیح دهیم ولی متاسفانه بدلیل شرایط اقتصادی و تورم موجود از ارائه لیست دقیق کمک هزینه های خرید سمعک با بیمه معذوریم.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نیاز به شنوایی سنجی و خرید سمعک با کلینیک شنوا طب تهران تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *