در این مقاله از کلینیک شنوایی سنجی شنواطب، مجهز ترین مرکز تخصصی شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران به این مسئله میپردازیم که چرا نوزادان باید تحت معاینات شنوایی سنجی قرار بگیرند برای شناخت اهمیت غربالگری های شنوایی سنجی کودکان و نوزادان به ویژه شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران لطفا تا انتها با ما همراه باشید:

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

با توجه به گستردگی کلانشهر تهران از نظر وسعت و حجم بالای ترافیک شهری یک سفر داخل شهری در تهران زمان و هزینه زیادی را بر شما تحمیل می کند با توجه به این مسئله همه سعی می کنند جهت رفع نیاز های خود حتی الامکان به مراکزی که در نزدیک ترین موقعیت به محل زندگی است مراجعه کنند.

کلینیک تخصصی شنوا طب جهت رفع نیازهای همشهریان گرامی به خدمات شنوایی و تجویز سمعک در تهران اقدام به تاسیس شعب مختلف در مناطق مختلف تهران نموده که یکی از مجهزترین این شعب شعبه سید خندان به آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، روبروی پارک کوروش، ساختمان پزشکان پاستور، واحد ۱۳ – شماره تماس : ۲۲۸۷۶۳۲۵ می باشد.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

چرا نوزادان باید تست شنوایی سنجی انجام دهند؟

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و امکان تشخیص زودهنگام بیماری های مختلف همچون مشکلات تیروئید یا بینایی یا شنوایی و یا ژنتیک، وزارت بهداشت با وضع پروتکل های خاص ،خانواده ها را ملزم کرده که از قبل از بارداری و در زمان بارداری و بعد از زایمان غربالگری های خاصی را جهت تشخیص بعضی از بیماری های نوزادان انجام دهند.

این غربالگری ها مانند غربالگری هایپوتیروئیدی که مشکلات تیروئیدی نوزاد را برآورد می کند غربالگری شنوایی سنجی هم جهت تشخیص مشکلات احتمالی سیستم شنوایی نوزادان در نظر گرفته شده است. با انجام شنوایی سنجی نوزادان و تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی سریعتر ارزانتر و موثرتر میتوان این مشکلات را رفع کرد.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

شنوایی سنجی کودکان و انجام تست های شنوایی سنجی مانند تست ABR و تست OAE از اهمیت بالایی برخوردار است که والدین باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند که در شنوایی سنجی کودکان این قسمت را به تفصیل توضیح داده ایم. طبق پروتکل کمیته مشترک شنوایی سنجی کودک (jcIH)، ۱۰۰ درصد نوزادانی که کم شنوایی مادرزادی قابل توجهی دارند باید تا ۳ ماهگی شناسایی شوند و مداخلات اولیه باید تا ۶ ماهگی برای آنها آغاز شود. عدم تشخیص به موقع کم شنوایی در نوزادان و کودکان باعث تاخیر در رشد گفتار و زبان کودکان می شود.

مطالعات نشان داده اند که وقتی کم شنوایی قبل از شش ماهگی تشخیص داده می شود و درمان و توانبخشی شروع می شود، فرآیندهایی مانند گفتار و زبان به طور قابل توجهی بیشتر از کودکانی که دیرتر تشخیص داده شده و درمان می شوند، توسعه می یابند. علاوه بر این، خواندن، شمارش، تعداد کلمات، بیان و درک رفتار اجتماعی کودکان ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است.

هدف از اولین ارزیابی نوزاد، تایید یا رد کم شنوایی، تعیین میزان و شکل شنوایی و ارزیابی یکپارچگی سیستم شنوایی است.

توصیه می شود حتی اگر در آزمایش شنوایی نوزاد فقط به یک گوش مشکوک شد، آزمایش نهایی در هر دو گوش انجام شود و آزمایشات دوره ای برای تأیید نتایج و نظارت بر وضعیت شنوایی ضروری است.

روش های انجام شنوایی سنجی در نوزادان و خردسالان

تکنیک های شنوایی شناسی کودکان و همچنین شنوایی شناسی مادرزادی با استفاده از روش های شرطی سازی یا بازی با کودکانی که همکاری لازم برای نشستن روی صندلی و انجام آزمایش را ندارند، برای سنجش شنوایی کودکان کارساز نیست و در غیر این صورت غیر ممکن است. برای شنوایی کودکان از روش های عینی که نیازی به همکاری کودک نیست استفاده می شود، در این روش ها شنوایی سنجی را می توان در زمانی که کودک کاملا خواب است یا استفاده از داروهای خاصی که باعث خواب کودک شده است انجام داد.

اکثر نوزادان شنوایی طبیعی دارند، اما طبق آمار، از هر هزار نوزاد، سه نوزاد با مشکلات شنوایی به دنیا می‌آیند، به‌خصوص نوزادانی که در بدو تولد دارای عوارض به‌خصوص زردی زیاد هستند، بنابراین غربالگری شنوایی نوزادان به دلیل ماهیت شنوایی بسیار مهم است. مشکلات در نوزادان در زمان بدو تولد مشخص نیست و مشکلات بعداً جدی تر می شود، به خصوص گفتار و زبان کودک.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

هزینه شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

کلینیک شنوا طب به عنوان مجهزترین مرکز تخصصی شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران با رعایت اصل تکریم ارباب رجوع کمترین هزینه ها را برای مراجعین محترم در نظر گرفته است. البته بدیهی است استفاده از پیشرفته ترین دستگاههای شنوایی سنجی هزینه های مختصری دارد.

اهداف شنوایی سنجی کودکان

بنابر این هدف از شنوایی سنجی نوزادان تشخیص کامل مشکل شنوایی تا ۳ ماهگی و در صورت لزوم تجویز سمعک و کاشت حلزون تا ۶ ماهگی است که دوران طلایی زبان آموزی است. همه نوزادان و کودکان در بدو تولد باید شنوایی سنجی انجام دهند و در مرحله دوم این آزمایش باید تا ۳ ماهگی تکرار شود. همانطور که گفته شد عوامل متعددی می تواند منجر به کاهش شنوایی در کودکان شود، بنابراین شناسایی دقیق ویژگی ها و علائم آنها بسیار مهم است. حتی کم شنوایی خفیف باید در شنوایی سنجی کودکان در نظر گرفته شود زیرا می تواند باعث تاخیر در گفتار و زبان شود.

در کودکانی که در هنگام تولد مشکل دارند، انجام منظم غربالگری و شنوایی سنجی نوزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله مهم ترین مشکلاتی که در هنگام زایمان باعث کاهش شنوایی در کودکان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نوزادانی که از کمبود اکسیژن یا خفگی رنج می برند که ممکن است به دلیل بارداری طولانی مدت یا گیر کردن بند ناف دور گردن نوزاد باشد.

۲- نوزادان با ناهنجاری های سر و صورت مانند شکاف کام و بدون گوش.

۳- عفونت های گوش که طیفی از ویروس ها و باکتری ها را شامل می شود و باعث کم شنوایی می شود مانند سیفلیس، سرخک، اوریون و سرخجه، آبله مرغان.

۴- وزن کم هنگام تولد که اغلب در کودکان دیده می شود.

۵- زردی زیاد در بدو تولد با اثر سمی بر اعصاب و مغز.

۶- کودکانی که والدین آنها فامیل یا دارای سابقه مادرزادی و خانوادگی کم شنوایی هستند.

۷. نوزادانی که به هر دلیلی سابقه بستری شدن در NICU را دارند.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

تشخیص زودهنگام کم شنوایی و برنامه های مداخله ای

با توجه به اهمیت برنامه های مداخله ای، اصطلاح غربالگری شنوایی نوزادان به برنامه های مداخله ای و تشخیص زودهنگام کم شنوایی تغییر یافت. در واقع تست شنوایی اولین مرحله در فرآیند تشخیصی است.

تیم درمان مداخله ای

موثرترین روش برای تشخیص زودهنگام و مداخله کم شنوایی در کودکان، همکاری چند رشته ای است. تعداد زیادی از پرسنل مراقبت های بهداشتی مانند متخصص گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، متخصص ژنتیک و آسیب شناس گفتار باید در تشخیص کم شنوایی در کودکان همکاری کنند.

تیم شنوایی سنجی اولین حلقه از این زنجیره است که در تهران کلینیک شنوایی سنجی شنواطب به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران در خدمت خانواده ها می باشد این کلینیک با بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی و متخصصین ژنتیک و گفتار درمانی همکاری نزدیک دارد.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

علل کم شنوایی در کودکان

این بیماری در کودکان می تواند تنها باشد یا همراه با مشکلات متعددی باشد. اما با مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران می توان کم شنوایی در کودکان را زود تشخیص داد. می توان گفت ۵۰ درصد کم شنوایی های مادرزادی ناشی از محیط و ۵۰ درصد ژنتیک است. ۶۰۰ سندرم در این نوع کم شنوایی وجود دارد.

در کم شنوایی ارثی یا ژنتیکی، ۷۰ درصد موارد غیر سندرمی و ۳۰ درصد موارد علامت دار هستند.

کم شنوایی محیطی می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی و ویروسی، استفاده از داروهای اتوتوکسیک، شوک فیزیکی و صدا باشد. همانطور که در بالا ذکر شد ۳۰ درصد کم شنوایی ها یک بیماری سندرمی است و سندرم های آلپورت، کروزون، آشر، پندردو واردنبرگ را می توان از جمله سندرم های کم شنوایی ذکر کرد.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

روش های سنجش شنوایی در کودکان

ارزیابی شنوایی کودکان شامل گرفتن شرح حال کامل، معاینه اتوسکوپی گوش، تست های رفتاری و تست های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیکی است.

– تاریخچه گیری

اولین قدم در ارزیابی شنوایی کودکان، گرفتن شرح حال دقیق از والدین برای راهنمایی شنوایی شناس بر اساس فعالیت بدنی، رشد و رفتار کودک است و نتایج این شرح حال راه های مهمی برای ارزیابی شنوایی کودک ارائه می دهد.

– اتوسکوپی یا معاینه گوش

اتوسکوپی گوش خارجی و پرده تمپان برای مشاهده علائم بیماری، بدشکلی ها و وجود اجسام خارجی در گوش یا جرم گوش یا انسداد مادرزادی مجرای گوش ضروری است و با معاینه دقیق گوش های کودک، می توان دریافت که پرده گوش سالم است یا خیر.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

تست شنوایی در نوزادان (ادیومتری)

آزمایش اصلی شنوایی در نوزادان به روش OAE و AABR انجام می شود. مرحله اول شنوایی سنجی بدو تولد نوزاد است که معمولاً در بیمارستان انجام می شود و در آنجا نوزاد از نظر OAE آزمایش می شود.

اما گروهی از کودکان در مراحل اولیه ممکن است پاسخ خوبی به این آزمایش نداشته باشند اما این دلیل نمی شود که کودک مشکل شنوایی داشته باشد و ممکن است به دلیل وجود مایعات جنینی به خصوص در مجرای گوش طبیعی باشد. مایعات جنینی ممکن است به طور کامل جذب نشده باشد و این منجر به عدم پاسخ به آزمایش می شود.

مرحله دوم آزمون در یک ماه انجام می شود. اگر کودک در این مرحله پاسخ مثبت داد نیازی به بررسی بیشتر نیست، اما آن دسته از کودکانی که در یک ماهگی پاسخ نمی دهند باید در مرحله دیگری آزمایش شوند، به خصوص کودکانی که فاکتورهای خطر کم شنوایی دارند.

همانطور که قبلا ذکر شد، اولین قدم در شنوایی کودک، انجام تست شنوایی است. دو روش برای انجام تست شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران در کلینیک شنواطب استفاده می شود:

۱- آزمون OAE

۲- آزمون AABR

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

آزمون OAE چیست؟

در تست OAE، اولین مرحله شنوایی سنجی کودکان، امواج صوتی وارد کانال گوش کودک می شود و پاسخ گوش داخلی یا حلزون گوش به امواج ثبت می شود. با استفاده از تست OAE، هر گونه مشکل در گوش خارجی، میانی و داخلی که باعث کاهش شنوایی شود، تشخیص داده می شود، اما در صورت وجود مشکل در مسیر عصب فوقانی و میانی، می توان آن را روشن کرد، نیاز به آزمایش دیگری دارد. ..

برای انجام تست OAE که یکی از مهم ترین تست های شنوایی سنجی کودکان است، کودک باید آرام باشد. اگر کودک در خواب باشد این حالت ایده آل است، اما آزمایش را می توان در حالی که کودک بیدار است انجام داد.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

نتایج این آزمایش ها به عنوان قبولی یا شکست ثبت می شود. قبولی در این تست به معنای وجود شنوایی طبیعی نیست و باید طی یک تا سه ماه آینده بررسی شود زیرا ممکن است افت شنوایی خفیفی وجود داشته باشد که تشخیص داده نشود، از طرفی شکست در این تست نیز به معنای عدم وجود شنوایی است.

بسیاری از نوزادان شنوایی طبیعی دارند که در مرحله اول پاسخ نمی دهند، مهم ترین دلیل آن عدم جذب مایع جنین در ناحیه گوش میانی نوزاد یا گریه و بی قراری نوزاد در حین انجام آزمایش است، بنابراین لازم است نوزادانی که در مرحله اول رد می شوند به مدت یک ماه دوباره کنترل شوند تا به جواب کامل برسیم.

شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران
شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران

برای آزمایش شنوایی فرزندمان به کجا مراجعه کنیم؟

مجهز ترین مرکز تخصصی شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران کلینیک شنوایی سنجی شنوا طب که مجهز به تجهیزات ویژه برای سنجش شنوایی نوزادان و کودکان است، بهترین مکان برای انجام تست شنوایی است. در تکرار دوم و سوم می توانید با مراجعه به کلینیک شنوایی تا تاریخ درج شده در کارت شنوایی نوزاد، این آزمایشات را برای نوزاد خود انجام دهید. کلینیک شنوایی سنجی شنواطب به عنوان مجهزترین مرکز شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران نیز کلیه آزمایشات لازم را برای کودکان و نوزادان انجام می دهد.