کیست گوش میانی یا کلستاتوم و درمان آن

کیست گوش میانی

روش درمان کیست گوش میانی یا کلستئاتوم چیست؟

کیست گوش میانی یکی از انواع بیماری های گوش است که هر کسی در هر رده سنی ممکن است به آن مبتلا شود با بالا رفتن آگاهی و شناخت علائم و عوارض بیماری ها می توانیم از بروز و پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و سریعا شروع به درمان نماییم.

کلستئاتوم یک رشد غیر سرطانی و غیر طبیعی پوست در وسط و پشت پرده گوش است. ممکن است این مشکل ناشی از نقص مادرزادی یا عفونت های مکرر باشد. کلستئاتوم معمولاً به شکل کیسه یا کیست است که باعث کنده شدن لایه‌های پوست قدیمی می‌شود. با تجمع سلول های مرده پوست، سرعت رشد آنها تسریع می شود و باعث از بین رفتن استخوان های گوش میانی می شود.

در نهایت شنوایی، تعادل فرد و عملکرد عضلات صورت تحت تاثیر قرار می گیرد. اکنون ممکن است سوالاتی مانند علائم این بیماری چیست؟. روش های درمانی کیست گوش میانی چیست و کلستئاتوم چه عوارضی چه عوارضی می تواند ایجاد کند؟ در ذهن شما خطور کند. برای دریافت پاسخ این سوالات مقاله بعدی را از دست ندهید.

کیست گوش میانی
نمایی از کیست گوش میانی یا کلستئاتوم

کلستئاتوم چیست؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، این بیماری یک رشد غیرطبیعی پوستی است که می تواند به اندازه ای بزرگ باشد که باعث مشکلات شنوایی شود. همچنین در صورت عدم مراجعه به پزشک و درمان این بیماری، احتمال ابتلا به بیماری های جدی تری افزایش می یابد.

درمان زود هنگام می تواند به کاهش علائم و جلوگیری از عوارض بیماری کمک کند. به طور کلی، شرط سنی ندارد و بطور کلی کودکان و بزرگسالان می توانند این بیماری را تجربه کنند که معمولاً ناشی از عفونت های مکرر گوش و پارگی پرده گوش است.

درباره علل کلستئاتوم گوش بیشتر بدانید

در قسمت قبل سعی کردیم بپرسیم که سوال “کیست گوش میانی” به چه معناست؟ پاسخ علاوه بر عللی مانند عفونت های مکرر، این بیماری معمولاً می تواند ناشی از عملکرد ضعیف شیپور استاش (لوله پشت بینی که به وسط گوش میانی منتهی می شود) نیز ایجاد شود. در واقع، شیپور استاش اجازه می دهد تا هوا از گوش عبور کند و فشار هوای داخل گوش میانی و خارج گوش را برابر می کند. در بعضی مواقع این لوله به دلایل مختلف نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد از جمله:

  • عفونت های سینوسی
  • سرما خوردگی
  • آلرژی
  • عفونت مزمن گوش

اگر شیپور استاش به درستی کار نکند، خلاء جزئی در گوش میانی امکان پذیر است. در این حالت بخشی از گوش به داخل گوش میانی بیرون زده و آبسه ایجاد می کند که در نهایت منجر به تشکیل کلستئاتوم یا توده خوش خیم گوش می شود. با پر شدن گوش میانی از سلول‌های قدیمی پوست، مایع و سایر مواد زائد، کیست بزرگ می‌شود.

کیست گوش میانی

بیماری کلستئاتوم در گوش کودکان

در موارد بسیار نادری ممکن است نوزادی با این عارضه به دنیا بیاید که در این صورت به آن نقص مادرزادی می گویند. این مشکل مادرزادی می تواند در گوش میانی یا سایر قسمت های گوش رخ دهد. همچنین در مواردی که گوش کودک در سنین پایین مکرر به عفونت مبتلا می شود، احتمال ابتلا به عفونت گوش در سنین پایین افزایش می یابد.

علائم کلستئاتوم را بهتر بشناسید

معمولا علائم این بیماری ساده است و با افزایش حجم کیست در گوش، مشکلات و علائم قوی تر می شود. به طور کلی علائم این بیماری به شرح زیر است.

  • در ابتدای بیماری احتمال خروج مایع بدبو از گوش وجود دارد.
  • با رشد کیست در گوش، فشار، درد و در نهایت ناراحتی را احساس خواهید کرد.
  • همچنین احتمال ایجاد درد شدید در داخل یا پشت گوش وجود دارد.
  • با رشد کیست و ایجاد فشار در گوش، احتمال کم شنوایی افزایش می یابد.
  • همچنین، در نتیجه رشد کیست، ممکن است علائم مداومی مانند سرگیجه و فلج عضلات صورت را تجربه کنید.

در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده در این قسمت، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

کیست گوش میانی چیستعوارض کلستئاتوم گوش چیست؟

اگر این بیماری معالجه و درمان نشود، عوارض زیادی از خفیف تا شدید ایجاد می شود. با رشد سلول های مرده پوست در گوش میانی، محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم می شود. به عبارت دیگر، کیست می تواند عفونی شده و باعث عفونت گوش شود.

با گذشت زمان و بدون درمان این عارضه، کیست‌های گوش داخلی می‌توانند منجر به تخریب استخوان‌های اطراف پرده گوش و آسیب به پرده گوش، عصب صورت، استخوان‌های نزدیک مغز و استخوان‌های داخل گوش دچار تغییر حالت و تغییر عملکرد می شوند. در واقع با تغییر فرم و شکستگی استخوان داخل گوش می تواند باعث کاهش و ایجاد مشکلات شنوایی شود. توجه به این نکته ضروری است که با رشد کیست احساس ضعف در عضلات صورت خواهید کرد. سایر عوارض این بیماری عبارتند از:

  • عفونت مزمن گوش
  • تورم در گوش داخلی
  • فلج عضلات صورت
  • تجمع چرک در مغز یا حفره مغز که آبسه مغزی می نامند.
  • مننژیت که یک عفونت مغزی جدی است و خطرات بزرگی به همراه دارد.

در صورت داشتن این علائم باید در اسرع وقت برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن مراجعه کنید.

نحوه تشخیص کلستئاتوم گوش را بدانید

برای تشخیص این عارضه، پزشک ابتدا باید گوش داخلی را با اتوسکوپ معاینه کند. این دستگاه به پزشک می گوید که کیست گوش داخلی وجود دارد یا کیست گوش خارجی. به عبارت دیگر، جراح گوش به دنبال رسوب سلول های پوست یا توده های رگ های خونی بزرگ در گوش است. اگر علائم واضحی از کلستئاتوم در گوش وجود نداشته باشد، پزشک دستور سی تی اسکن را می دهد.

همچنین اگر علائم واضحی مانند فلج عضلات صورت، سرگیجه و غیره وجود داشته باشد، پزشکان همچنان سی تی اسکن را برای تشخیص دقیق تر و تصمیم درمانی توصیه می کنند. سی تی اسکن یک نوع تصویربرداری بدون درد است که به پزشک اجازه می دهد داخل مغز و گوش داخلی را ببیند. این به جراح اجازه می دهد تا کیست را بهتر تجسم کند یا سایر علائم را رد کند.

کیست گوش میانیروش های درمان کلستئاتوم چیست؟

این بیماری هم مثل سایر بیماری ها هرچه زودتر شخیص داده شود و وارد فاز درمان گردد نتیجه مطلوب تری را شاهد خواهیم بود و عوارض کمتری به همراه دارد.

بهترین راه برای درمان این بیماری برداشتن کیست از طریق جراحی است. با برداشتن کیستی که تشکیل شده است. از عوارضی که به دلیل بزرگ شدن ایجاد می شود جلوگیری خواهید کرد، در واقع کلستئاتوم به طور طبیعی از بین نمی رود و در طول زمان به رشد خود ادامه می دهد. و مشکلات دیگری ایجاد کند.

پس از اینکه پزشک این بیماری را تشخیص داد، پزشک گوش و حلق و بینی معمولا آنتی بیوتیک و قطره گوش را برای تمیز کردن گوش برای درمان این کیست عفونی، تخلیه مایع از گوش و کاهش التهاب آتی بیوتیک تجویز می کند. پس از درمان عفونت، جراح می تواند نحوه برداشتن کیست را با جراحی بهتر برنامه ریزی کند. توجه داشته باشید که در اکثر موارد این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود.

به طور کلی نیازی به بستری شدن در بیمارستان بعد از جراحی نیست، مگر اینکه کیست بسیار بزرگ باشد یا عفونت جدی داشته باشید. در طی این جراحی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و جراح قسمت های آسیب دیده گوش داخلی را ترمیم می کند. سپس با برداشتن کامل کیست از داخل گوش مرحله سوم درمان را اتمام می کند. پس از انجام این عمل بنا به تشخیص پزشک باید برای انجام آزمایشات به مطب وی مراجعه کنید. مرحله نهایی و چهارم درمان مراقبت های بعد از جراحی می باشد.

اگر کیست در گوش میانی پاره شود، برای ترمیم گوش به جراحی دوم نیاز خواهید داشت. بعد از این جراحی ممکن است دچار سرگیجه موقت یا اختلالات چشایی شوید. این عوارض معمولا پس از چند روز ناپدید می شوند.

چگونه از کلستئاتوم در گوش جلوگیری کنیم؟

اگر این بیماری مادرزادی باشد نمی توان از آن پیشگیری کرد. اما اگر والدین به اندازه کافی مطلع باشند، پس از بروز علائم، حتما برای درمان با پزشک مشورت خواهند کرد. به طور کلی در صورت درمان به موقع بیماری و پیشگیری از عفونت های مکرر گوش می توان از کلستئاتوم پیشگیری کرد. توجه داشته باشید که احتمال کیست برای همه وجود دارد وجود دارد.

آخرین کلمه

سرطان خوش خیم و رشد غیر طبیعی پوست در گوش میانی کلستئاتوم نامیده می شود. این بیماری می تواند مادرزادی باشد یا به دلایل دیگری مانند کند شدن عملکرد شیپور استاش ایجاد شود. سرگیجه، کاهش شنوایی، فلج عضلات صورت و … ممکن است با این بیماری رخ دهد. ممکن است علائمی مانند مواردی که در بالا ذکر شد را تجربه کنید، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *