گرفتگی رگ قلب و ارتباط آن با بروز سرگیجه

گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب یا انفاکتوس چیست و چه ارتباطی با سرگیجه دارد؟

گرفتگی رگ قلب یا انسداد عروق کرونر عارضه ای است که باعث تضعیف جریان خون می شود! اگر شریان ها به دلیل تجمع اسیدهای چرب روی دیواره رگ های خونی باریک یا مسدود شده باشند. عروق قلب منقبض شده و باعث سرگیجه می شود. این به دلیل انسداد شریان ها است. این باعث می شود خون کافی به سلول های مغز نرسد و مغز اکسیژن دریافت نکند. در نتیجه، فرد احساس سرگیجه و سبکی سر می کند.

گرفتگی رگ قلب
راههای پیشگیری از گرفتگی رگ قلب

جدا از سرگیجه که علامت اصلی گرفتگی رگ قلب است، یکی از مهم ترین علائم این اختلال درد قفسه سینه و تنگی نفس است. معمولاً با تنگ شدن عروق قلب، احتمال اینکه فرد در معرض خطر حمله قلبی قرار گیرد بسیار زیاد است.

چرا افراد دچار گرفتگی رگ قلب و سرگیجه می شوند؟

رابطه بین ضربان قلب و گردش خون را می توان با بررسی نحوه بسته شدن رگ ها و نرسیدن خون به سلولهای مغزی توجیه کرد! اگر رژیم غذایی حاوی چربی و تری گلیسیرید بیش از حد باشد، این چربی ها به تدریج در دیواره رگ های قلب جمع می شوند. با ادامه این روند، پلاک در رگ های خونی ایجاد می شود و منجر به باریک شدن رگ ها و زوال شریان ها می شود. اگر تجمع چربی ادامه یابد، انسداد کامل رخ می دهد. حدود سه ماه طول می کشد تا ورید یا شریان به طور کامل بسته شود.

سیستم گردش خون زمانی بهترین عملکرد را دارد که حجم خون در گردش بتواند به طور کامل وارد قلب شود و از آن خارج شود. اگر فردی عروق قلب را مسدود کرده باشد، خون نمی تواند تحت فشار کافی از قلب خارج شود و نمی تواند به سایر اندام ها از جمله مغز هدایت شود! به همین دلیل، مغز اکسیژن کافی دریافت نمی کند و این اندام حیاتی به شکل سرگیجه واکنش نشان می دهد. بنابراین انسداد عروق قلب را می توان یکی از علل سرگیجه دانست.

تجمع چربی باعث گرفتگی رگ قلب می شود
تجمع چربی باعث گرفتگی رگ قلب می شود

چه کسانی دچار گرفتگی عروق کرونر و سرگیجه می شوند؟

اکثر افرادی که از گرفتگی عروق کرونر و سرگیجه رنج می برند، و در نهایت در معرض خطر سکته قلبی هستند عوامل خطر زیر را دارند:

  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به دیابت
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • شاخص توده بدنی بالای ۳۰
  • کلسترول بالا یا چربی خون بالا، فعالیت بدنی ناکافی.
  • داشتن سابقه سکته قلبی .
  • داشتن تجربه جراحی بای پس عروق کرونر
  • فشار خون

برای افرادی که بسیاری از عوامل فوق را دارند، احتمال بروز گرفتگی رگ قلب و سرگیجه پس از آن بیشتر خواهد بود. این مشکل در نهایت می تواند منجر به انواع مختلف نارسایی قلبی شود.

چگونه انسداد عروق کرونر یا انفاکتوس رخ می دهد؟

تجمع مواد چرب به نام پلاک در داخل یک یا چند شریان یا ورید قلب باعث مسدود شدن و انسداد شریان ها می شود. تشکیل پلاک روی دیواره رگ های قلب را تصلب شرایین می گویند که منجر به باریک شدن و سخت شدن رگ ها می شود. اگر انسداد عروق قلب یا تصلب شرایین در عروق کرونر رخ دهد، منجر به بیماری قلبی می شود.

گرفتگی رگ قلب
علائم گرفتگی رگ قلب

علائم حمله قلبی چیست؟

درک اینکه آیا بیماری عروق کرونر و سرگیجه در بیماران به یکدیگر مرتبط هستند یا خیر، نیاز به تحقیقات بالینی دارد. با این حال، دانستن علائم انسداد عروق و باریک شدن رگ های قلب به بیمار کمک میکند تا اقدامات لازم را برای بررسی وضعیت خود در اسرع وقت انجام دهد. به غیر از سرگیجه، علائم دیگری نیز وجود دارد که ناشی از انسداد عروق است.

از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خستگی زیاد
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  •  تهوع شدید و مکرر
  • تنگی نفس و کمبود هوا
  • ضربان قلب سریع
  • احساس درد در قسمت بالای بازو

ارتباطی بین انسداد عروق کرونر و سرگیجه بستگی به وجود و شدت علائم فوق دارد. علاوه بر این، افرادی که مبتلا به انسداد عروق کرونر هستند، علائم ذکر شده در بالا را بیشتر در حین فعالیت‌ و ورزش نسبت به هنگام استراحت تجربه می‌کنند. بنابر این، اگر در حین فعالیت شدید دچار درد قفسه سینه یا تنگی نفس شدید، ممکن است به دلیل گرفتگی شریان قلب باشد. سرگیجه و سبکی سر اغلب در چنین شرایطی آزار دهنده است.

گرفتگی رگ قلب
علائم گرفتگی رگ قلب

تشخیص علت انسداد شریان قلب و سرگیجه ناشی از آن

برای اینکه یک پزشک حرفه ای بتواند انسداد قلب و ریه های ناشی از آن را درمان کند، ابتدا باید به وجود سیستم ایمنی نگاه کند. برای این منظور، آزمایش آنژیوگرافی عروق کرونر راهگشا خواهد بود. در واقع ابتدا باید رنگ کنتراست در رگ های بیمار تزریق شود. وجود این رنگ در گردش خون باعث می شود که شریان ها و وریدها در اشعه ایکس بیشتر دیده شوند. این نوع تصویربرداری به تعیین چگونگی گردش خون در عروق کرونر و وریدهای اصلی بدن کمک می کند.

در صورت وجود گرفتگی یا انسداد در رگ های قلب، می توان آنها را با آنژیوگرافی عروق کرونر تشخیص داد. نتیجه این آزمایش می تواند مشخص کند که حمله قلبی شما با سرگیجه مرتبط است یا خیر.

سایر آزمایشات تشخیصی برای بررسی انسداد عروق کرونر

علاوه بر آزمایش آنژیوگرافی عروق کرونر، تست های تشخیصی دیگری نیز وجود دارد که پزشک برای تشخیص دقیق تری از وضعیت بیمار درخواست می کند.

در زیر آزمایش‌های اختصاصی رایج برای تشخیص انسداد عروق کرونر و سرگیجه آمده است:

  • MRI; بررسی آناتومی قلب و گردش خون
  • تست استرس قلبی؛ این ارزیابی پاسخ عضله به ورزش است
  • اکوکاردیوگرافی (ECHO)؛ که وضعیت دیواره قلب، دریچه ها و نحوه گردش خون بین آنها را مطالعه می کند
  • نوار قلب (ECG)؛ سیگنال های الکتریکی و ریتم قلب را ارزیابی کنید

با تپش قلب و سرگیجه چه باید کرد؟

در بیمارانی که ارتباط بین گرفتگی عروق کرونر و سرگیجه تایید شده است، برای بهبود تعادل بدن و رفع احساس سرگیجه، ابتدا باید مشکل گرفتگی عروق برطرف شود. روند درمان گرفتگی ورید قلب و سرگیجه ناشی از آن نیاز به یک برنامه درمانی تخصصی دارد. در واقع پزشک متخصص باید به گونه ای برنامه ریزی کند که علائم بیماری کاهش یابد و خطر حمله قلبی به حداقل برسد. در زیر مهمترین روش های مورد استفاده برای درمان انسداد عروق کرونر و عروق را توضیح می دهیم.

گرفتگی رگ قلب
نمای داخلی قلب سالم و قلب بیمار

مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI)

در این روش هدف اصلی حذف پلاک از جریان خون است. برای انجام این کار، یک لوله کوچک توخالی به نام کاتتر از طریق یک رگ خونی بزرگ مانند شریان فمورال وارد قلب می شود. این کاتتر وارد عروق کرونر می شود و یک بالون کوچک را در داخل سرخرگ باد می کند. در نهایت یک لوله توری کوچک به نام استنت باید در داخل شریان قرار داده شود تا از انسداد جدید جلوگیری شود. این جراحی به رفع گرفتگی خون در عروق قلب و سرگیجه ناشی از آن کمک می کند.

جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)

در این روش جراحی، جراح یک ورید یا سیاهرگ را از سایر قسمت‌های بدن برمی‌دارد و آن را در اطراف شریان‌های کرونر قرار می‌دهد. این جریان خون را به رگ جدید منحرف می کند و انسداد رگ قبلی در جریان خون اختلالی ایجاد نمی کند.

عواقب درمان نشدن بیماری عروق کرونر چیست؟

انسداد عروق قلب یک وضعیت جدی و بحرانی است که نیاز به درمان دارد. در غیر این صورت، می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. علاوه بر این، انسداد عروقی درمان نشده باعث اختلال در جریان اکسیژن و مواد مغذی به عضلات و مغز می شود که تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح اندام های حیاتی بدن دارد. برخی از عوارض عمده گرفتگی رگ قلب عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • انواع آریتمی قلبی؛ از جمله تاکی کاردی و برادی کاردی
  • نارسایی قلبی؛ که عضله قلب را ضعیف می کند

آیا درمان خاصی برای بای پس عروق کرونر و کنترل نتیجه وجود دارد؟

هدف اصلی درمان انسداد عروق کرونر کاهش علائم و عوارض آن (از جمله سرگیجه) است. بررسی ها نشان داده است که درمان این بیماری با روش های جراحی مداخله پوستی و بای پس عروق کرونر به ترتیب ۸۶ و ۶۰ درصد موفقیت آمیز است.

چگونه از بیماری قلبی پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی و سرگیجه ناشی از آن، تغییر سبک زندگی ضروری است. یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد می تواند از گرفتگی مزمن عروق جلوگیری کند. همچنین ورزش منظم (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) گردش خون را بهبود می بخشد و سلامت قلب و عروق را تضمین می کند.

اگر تمایل به مصرف الکل یا سیگار دارید، بهتر است آنها را ترک کنید. وجود نیکوتین در بدن باعث افزایش فشار خون و افزایش احتمال آسیب به رگ های خونی می شود.

گرفتگی رگ قلبآیا سرگیجه فقط ناشی از گرفتگی عروق کرونر است؟

هر نوع سرگیجه را نباید به انسداد عروق کرونر یا بیماری قلبی نسبت داد. زیرا دلایل مختلفی برای سرگیجه وجود دارد، از جمله:

  • بیمار مشکل کم خونی دارد
  • پایین بودن یا بالابودن قند خون (دیابت)
  • نوریت دهلیزی
  • بیماری های گوش داخلی
  • عوارض جانبی مرتبط با برخی داروها
  • شرایط سیستمیک بدن
  • میگرن

برای تعیین اینکه آیا بین انسداد عروق کرونر و سرگیجه رابطه علت و معلولی وجود دارد، باید به سایر علائم بیمار نیز توجه شود. علاوه بر این، آزمایشات دقیق و معاینات پزشکی برای تعیین علت سرگیجه مورد نیاز است.

میگرن یا سرگیجه مرتبط با اختلالات گوش داخلی معمولاً با مشکلات تعادل همراه است. چنین اختلالاتی باید زیر نظر مستقیم متخصص گوش و حلق و بینی و شنوایی شناس بررسی و درمان شوند. در چنین شرایطی می توانید به کلینیک شنوا طب تهران مراجعه کرده و توسط بهترین متخصص شنوایی شناس معاینه شوید. برای تماس با ما اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *