صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟ معرفی علل و عوامل آن

صدا بیزاری چیست ؟

در این مقاله شما با علت صدا بیزاری ، درمان صدابیزاری و … آشنا میشوید. صدا بیزاری یا تنفر از صدا و یا میسوفونیا (misophonia)یک نوع اختلال عصبی است که دلیل بوجود آمدن آن نفرت از صدا ها و برخی صداهای ویژه و حساسیت به صدا است همچنین باعث میشود فرد دچار احساسات منفی شود.

مانند : عصبانیت ، نفرت و بیزاری و … . این صدا ها ، شامل : صدای آدامس جویدن ، صدای خمیازه ، صدای غذا خوردن و یا صدای نفس کشیدن می باشد. فرد مبتلا به بیماری ” صدا بیزاری ” با شنیدن این صدا های مختلف دچار عصبانیت میشود. در اصل فردی که دچار صدابیزاری است ، حساسیت به صدا ها دارد.(فردی که به این بیماری دچار است قادر به کنترل این بیماری نمی باشد ).

این بیماری نوعی اختلال است که در برخی از موارد با صدا باعث واکنش های فیزیولوژیکی و احساسی می شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند ، میگویند آنها بیشتر مواقع به محرک های بصری همراه صداها واکنش نشان میدهند. این بیماری میتواند روی زندگی روزمره تاثیر بگذارد.

علت صدا بیزاری

علت صدا بیزاری

این بیماری بسیار کمیاب است و کمتر افرادی به این بیماری دچار میشوند به این دلیل افراد کمی از این بیماری و علت صدابیزاری آگاهی دارند. برعکس چیزی که همه فکر می کنند ، پزشکان و روانشناسان دلیل این بیماری را فقط یک اختلال عصبی نمی دانند بلکه دلیل دیگر آن میتواند دلیل ژنتیکی باشد .

وقتی مغز بعضی از صداها رو دریافت می کند ، توانایی درست پردازش کردن آنها را ندارد برای همین فردی که دچار این بیماری است عکس العمل هایی از خود نشان می دهد.این سندروم بیشتر از صداهای دهانی بوجود می آید.

محققان می گویند دلیل این بیماری تنها بخاطر صدا به وجود نمی آیند بلکه ممکن است از خاطرات ناخوشایندی باشد که برای شخص مبتلا به این بیماری اتفاق افتاده. محرک این بیماری صداهایی است که فرد مبتلا به میسو فونیا را آزار می دهد.

همانند میسوفونیا

بیماری های میزوفونیا ، فونوفوبیا ، هیپراکوزیس همانند این بیماری هستند .

میزوفونیا : فردی که مبتلا به میزوفونیا است با شنیدن صدا های خاص و فرکانس های خاص دچار عصبانیت میشود. افرادی که دچار میزوفونیا هستند مکان های خلوت و دور از صدا را ترجیح میدهند و علاقه ای به محیط های شلوغ ندارند.

فونوفوبیا : عبارت فونوفوبیا از ریشه ی یونانی آمده است فونوفوبیا هم مانند میسو فونیا ترس از صدا است مانند صدای آتش بازی . فوبیا¬های خاص، ترس شدید و غیرمنطقی از موقعیت¬‌ها یا اشیایی است که مستلزم واکنش شدید نیست.

هیپراکوزیس : این بیماری چندان شایع نبوده و از ۵۰ هزار نفر ۱ نفر به این بیماری مبتلا شده اند . این بیماری در اثر اختلال در مسیر مرکز شنوایی بوجود می آید. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند ، توانایی تحمل صدا را ندارند.

درمان صدا بیزاری

یکی از راه های درمان این بیماری ، استفاده از گوشی های عایق صدا ، گوش دادن به موزیک و یا نویز سفید است . در عین حال تحقیقات روی روش های درمانی میسو فونیا و درمان تمرین  با وزوز گوش ادامه دارد.

چند مورد از کار هایی که برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است در متن زیر شرح شده

  • استفاده از نویز سفید
  • استفاده از گوش گیر
  • موسیقی درمانی
  • استفاده از هدفون
  • ترک محیطی که آزار دهنده است
  • اقدام به درمان
    برای درمان این بیماری دوره ای است به نام تی آر تی “trt” که به افراد کمک می کند نسبت به صدا های آزار دهنده تحمل بیشتری داشته باشند.

علائم اختلال صدا بیزاری

مهم ترین و رایج ترین نشانه میسوفونیا واکنش شدید افراد به شنیدن صداهایی است که شاید برای اکثر افراد عادی باشد ولی برای افرادی که مبتلا به صدا بیزاری هستند آزار دهنده است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است حتی از صدای تنفس دیگران هم اذیت شوند.
برخی از واکنش هایی که افراد مبتلا به این بیماری نشان میدهند در زیر شرح شده :
.اضطراب
.ناراحتی
.فرار از مکان ها شلوغ
.پرخاشگر بودن
.نفرت و بیزاری
.و…

صداهای محرک میسوفونیا

بیشترین صداهای محرک این بیماری صداهایی هستند اعم از:

  1. صداهای ناشی از دهان : عطسه ، سرفه ، خمیازه ، مسواک زدن ، بوسیدن ، فین کردن ،زمزمه و استفاده مکرر از کلمات و …
  2. صدای تنفس : خروپف ، نفس کشیدن بلند
  3. صداهای محیطی : صدای کلید ، تلویزیون روشن ، ورق زدن کتاب ، تیک تاک ساعت و…
  4. صدای حیوانات: پارس سگ ، پر زدن پرندگان ، صدای مرغ و خروس ها ، حیوانات در حال نوشیدن

روش تشخیص میسو فونیا

برای تشخیص این بیماری و پی بردن به وجود این بیماری در بدن ، آزمایشی وجود ندارد ولی بهترین روش تشخیص و درمان این بیماری، مراجعه کردن به پزشک و انجام مراقبت هایی است که پزشک به شما دستور داده.

نشانه های اختلالات میسوفونیا

  • شایع ترین نشانه های این بیماری در متن زیر شرح شده است :
  • تحریک
  • احساس خشم و کنترل نکردن خشم
  • اضطراب
  • ترک محیط (آنجایی که صداهای آزار دهنده است)
  • واکنش های شدید به یک صدا
  • رفتار توهین آمیز
  • افرایش ضربان قلب
  • و…
    این نشانه ها روی زندگی روزمره تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

سن شروع این بیماری

سن شروع این بیماری به طور قطع مشخص نشده اما بعضی از افراد علائم را بین ۹ تا ۱۳ سالگی گزارش داده اند. معمولا صدابیزاری در دختران بیشتر است و به سرعت شکل میگیرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *