معرفی بیماری یا سرطان استزیونوروبلاستوما

بیماری ENB

بیماری ENB با عوارض ۱۳ گانه نوروبلاستوم بویایی

بیماری ENB یا اختلال استئونوروبلاستوم (ENB) یکی از انواع نادر سرطان است که در قسمت فوقانی حفره بینی رخ می دهد. Osteoneuroblastoma همچنین به عنوان نوروبلاستوما بویایی شناخته می شود. این نوع تومور بدخیم می تواند در هر سنی ظاهر شود. با این حال ، افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال نسبت به سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند. اگر بیماری ENB پیشرفت کند ، می تواند به چشم ، مغز و سینوس ها نیز گسترش یابد. همچنین امکان متاستاز شدن ENB به سایر قسمت های بدن وجود دارد.

بیماری ENB
بیماری ENB را بهتر بشناسیم

از دست دادن حس بویایی و بینی از علائم اصلی این بیماری است. همچنین با پیشرفت سرطان و رشد تومور در حفره بینی، تنفس فرد مختل می شود. به این ترتیب درمان استئونوروبلاستوم باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی روش هایی هستند که برای درمان ENB استفاده می شوند.

استئونوروبلاستوم شایع ترین نوع سرطان است که در حفره بینی ایجاد می شود. به این بیماری نوروبلاستوما بویایی نیز می گویند. در این بیماری نادر، سلول های سرطانی در سلول های عصبی بینی رشد می کنند. در نتیجه ، افزایش تعداد آنها بر احساس بوی شخص تأثیر می گذارد.

شایع ترین محلی که در آن استئونوروبلاستوم رخ می دهد، قسمت فوقانی حفره بینی است. فضای بازی است که پشت و بالای بینی قرار دارد. تومورهای ENB به گروه تومورهای پایه جمجمه تعلق دارند. نوروبلاستوما بویایی در مردان و زنان به یک اندازه رخ می دهد. با این حال، این بیماری نادر است، تنها ۳-۵٪ از تومورهای بینی.

بیماری ENB
علائم بیماری ENB

علائم بروز بیماری ENB

تومور بدخیم و سرطانی استئونوروبلاستوما در بینی و نواحی فوقانی آن ایجاد می شود. به همین دلیل انبساط آن باعث مشکلات تنفسی می شود. با پیشرفت سرطان. در مراحل مختلف بیماری، یکی از علائم زیر ممکن است رخ دهد:

  • خونریزی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • احساس احتقان (گاهی اوقات در یک طرف)
  • عفونت های سینوسی
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • چشمان اشک آلود
  • خروج ترشح چرکی از بینی
  • بی حسی صورت یا دندان
  • لق شدن دندان ها
  • احساس فشار در گوش
  • مشکل در باز کردن دهان
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن
  • بدتر شدن روز به روز گرفتگی بینی

علائم بالینی گسترش تومور در بیماری ENB

با توجه به اینکه تومورهای حفره بینی تأثیر مستقیمی بر تنفس دارند، درمان آنها بسیار مهم است. علاوه بر این، اگر استئونوروبلاستوما درمان نشود، این امکان وجود دارد که به چشم، مغز و سینوس ها سرایت کند. از جمله علائم مهم حاکی از گسترش سرطان حفره بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد شدید
  • گوش درد
  • مشکل بینایی
  • تشنج
علائم بیماری ENB
علائم بیماری استزیونوروبلاستوما

چیزی که باید در مورد سرطان ENB یا نوروبلاستوم بویایی بدانید این است که این تومور بدخیم به کندی رشد می کند. به همین دلیل تشخیص آن در مراحل اولیه آسان نیست. با این حال، علائم مرتبط با این بیماری معمولاً چند ماه قبل از تشخیص استئونوروبلاستوم ایجاد می شود.

اگرچه تحقیقات زیادی روی تومور بدخیم نوروبلاستوما بویایی انجام شده است، اما علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است. با این حال، ژنتیک و وراثت یکی از علل استئونوروبلاستوم در نظر گرفته می شود.

در صورت مشاهده علائم استئونوروبلاستوما، باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. مراحل مختلف تشخیص بیماری ENB وجود دارد. پزشک متخصص می تواند از روش های مختلفی برای اطمینان از نتیجه تشخیص خود استفاده کند.

روش های تشخیص بیماری ENB

در زیر ابزارها و مراحل مورد استفاده در تشخیص نوروم بویایی آورده شده است:

آزمایش پزشکی

پس از رسیدن به کلینیک یا مطب، متخصص علائم شما را بررسی می کند. در این مدت باید به سوالات متخصص در مورد سابقه پزشکی خود پاسخ دهید. علاوه بر این، پزشک باید بسیاری از نواحی مختلف مانند چشم، بینی، سر و گردن را معاینه کند. وجود هر گونه علائم خارجی که نشانه های استئوبلاستوم است به تشخیص بیماری کمک می کند.

معاینه آندوسکوپی

پس از معاینه فیزیکی، متخصص از روش آندوسکوپی برای بررسی وجود تومور استفاده می کند. این روش شامل قرار دادن یک لوله بلند و نازک متصل به انتهای دوربین به داخل بینی است. این به پزشک اجازه می دهد تا اندازه تومور را در صورت وجود بررسی و تعیین کند.

تشخیص تصویربرداری

در حین تشخیص استئونوروبلاستوما، یک پزشک باتجربه درخواست تصویر می کند. چنین تصویربرداری به تعیین میزان سرطان کمک می کند. همچنین اسکن نشان می دهد که تومور کجاست و تا چه حد پیشرفت کرده است. تکنیک های تصویربرداری مورد استفاده برای تشخیص تومور ENB و تعیین اندازه و محل آن عبارتند از MRI، سی تی اسکن و اسکن PET.

بیوپسی یا نمونه برداری

پس از تایید وجود تومور در حفره بینی، متخصص پزشکی تصمیم به گرفتن نمونه گرفت. در فرآیند نمونه برداری یا نمونه برداری، قسمت هایی از تومور برداشته می شود تا در آزمایشگاه بررسی شود. انجام آزمایش بر روی نمونه ای از سلول ها نشان می دهد که آیا این سلول ها سرطانی هستند یا خیر. همچنین با نمونه گیری با توجه به درجه و مرحله سرطان مشخص می شود.

به طور کلی، فرآیند تشخیص استئونوروبلاستوم زمان‌بر و دشوار است. زیرا این بیماری در مقایسه با سایر سرطان ها نادر است. علائم همچنین ممکن است مشابه سایر سرطان های بینی یا سر و گردن باشد. بنابراین برای تشخیص صحیح این بیماری به آزمایشات زیادی نیاز است که نتایج آن باید مورد آزمایش قرار گیرد. پس از تشخیص صحیح بیماری، درمان بیماری ENB تجویز می شود

بهترین راه های درمان استئونوروبلاستوما چیست؟

وجود تومور در حفره بینی یا نوروبلاستوما بویایی، کیفیت تنفس را کاهش می دهد. بنابراین، درمان بیماری ENB بسیار مهم است. برای درمان این بیماری نادر از روش های مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:

  • جراحی آندوسکوپی اندونازال و کرانیوتومی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی با پرتوهای استریوتاکتیک (پرتو درمانی)
  • در برخی موارد لازم است از ترکیبی از این روش ها استفاده شود. به عنوان مثال، اگر بخشی از تومور در حین جراحی در جای خود قرار داشته باشد، باید پرتودرمانی انجام شود.
  • انواع جراحی برای برداشتن تومورهای استئو نوروبلاستوما

جراحی برای از بین بردن تومور ENB یکی از اصلی ترین راه های درمان این بیماری است. با توجه به توسعه تجهیزات جراحی ، امروزه امکان دسترسی و حذف تومور به روشی رضایت بخش وجود دارد. ما روشهای جراحی مورد استفاده در درمان سرطان استئونوروبلاستوم را توضیح خواهیم داد.

جراحی آندوسکوپی

یکی از روش های جراحی برای درمان استئونوروبلاستوم، استفاده از جراحی آندوسکوپی اندونازال است. به این معنی که برای انجام این عمل از یک لوله بلند و باریک به نام آندوسکوپ استفاده می شود. پشت این لوله یک محفظه کوچک اما قدرتمند قرار دارد. بنابراین پزشک به راحتی می تواند ناحیه داخل بینی و تومور را ببیند.

ابزارهای میکروسکوپی (بسیار ظریف) در حین عمل با استفاده از آندوسکوپ استفاده می شود. با استفاده از این ابزارهای پیشرفته جراحی، جراح تومور استئونوروبلاستوما را از بینی خارج می کند.

با این روش جراحی هیچ برشی خارجی ایجاد نمی شود. در واقع تورمی که در حفره بینی ایجاد می شود از طریق بینی دفع می شود. تعویض و ترمیم بافت ممکن است در محل تومور ضروری باشد. در این صورت مقداری بافت از قسمت های دیگر بدن برای این ناحیه برداشته می شود.

جراحی کرانیوتومی

اگر از روش سنتی یا جراحی باز برای برداشتن تومور استئوئوروبلاستوما استفاده شود، جراحی کرانیوتومی نامیده می شود. در این روش جراحی، پزشک باید یک برش بسیار بزرگ در ناحیه ای که می خواهد تکه ای از جمجمه را بردارد ایجاد کند. در این حالت می تواند به محل تومور ENB برسد و آن را خارج کند.

پس از برداشتن تومور و تکمیل جراحی، قسمت برداشته شده دوباره در جای خود قرار می گیرد. در نهایت برش بسته می شود. این تکنیک جراحی که برای انواع جراحی قاعده جمجمه استفاده می شود، یک روش تهاجمی محسوب می شود. به همین دلیل زمان نقاهت او بیشتر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

برای پیشگیری از ابتلا به تومور استزیونوروبلاستوما چه باید کرد؟

اگرچه علت نوروبلاستوما بویایی ناشناخته است، اما برخی اقدامات احتیاطی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. به عنوان مثال، بر اساس نتایج تحقیقات، مشخص شد که مواد شیمیایی و ذرات مضر خطر ابتلا به سرطان ENB را افزایش می دهد. بنابراین افرادی که با چنین موادی کار می کنند باید اقدامات ایمنی را به شدت رعایت کنند. از جمله مواد شیمیایی مضر در این مورد می توان به نیکل و کادمیوم، چسب، فرمالدئید و سایر حلال ها اشاره کرد. علاوه بر این، گرد و غبار چوب و آرد نیز می توانند در ایجاد سرطان حفره بینی نقش داشته باشند.

از سیگار کشیدن خودداری کنید! زیرا کشیدن سیگار محرکی برای ایجاد نوروبلاستوم بویایی است. بنابر این برای حفظ سلامتی و پیشگیری از استئونوروبلاستوما بهتر است سیگار نکشید و از مصرف تنباکو پرهیز کنید.

برای درمان استئونوروبلاستوم به کجا مراجعه کنیم؟

برای معالجه olfoblastoma  ، باید در این موارد به دنبال متخصص گوش و حلق و بینی باشید. علاوه بر این ، در زمینه درمان بیماری ENB ، پزشک معالج باید تجربه کافی داشته باشد.

برای دریافت خدمات شنوایی سنجی و تجویز سمعک با ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *